Ak Medzinárodná komisia na riešenie sporov, zriadená v januári tohto roka, tieto nároky potvrdí, NDS si ich bude môcť vymáhať od zhotoviteľa, pričom nároky na zmluvné pokuty bude mať pokryté bankovou zárukou. NDS sa nevzdáva ani nárokov z existujúcich, resp. potenciálnych vád dokončenej časti úseku D1 a zo špecifikovaných porušení zmluvy.
Na základe návrhu riešenia súčasnej situácie výstavby uvedeného úseku D1, ktorý tento týždeň schválila vláda, ide o jednu z výhod dohody o ukončení zmluvy o dielo medzi NDS a taliansko-slovenským združením Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s., na stavbe diaľnice pri Žiline. Ďalšou výhodou podľa materiálu je zabezpečenie vyplatenia podzhotoviteľov formou novej bankovej záruky vystavenej súčasným zhotoviteľom. Detailná inventarizácia staveniska za súčinnosti zhotoviteľa je tiež jedna z podmienok Európskej komisie pre ďalší transparentný postup.
“Alternatívou k uzavretiu dohody by bolo jednostranné ukončenie zmluvy o dielo zo strany NDS,” vyplýva ďalej z návrhu riešenia situácie na stavbe D1 s tunelom Višňové. S touto alternatívou by však bolo spojených viacero rizík, ktoré by mohli v konečnom dôsledku spôsobiť oddialenie dokončenia úseku o viacero rokov a stratu časti príspevkov zo zdrojov Európskej únie. Ohrozený by bol aj termín sprejazdnenia súvisiaceho úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a rizikom by boli dlhodobé spory. NDS po ukončení zmluvy o dielo a vyprataní staveniska súčasným zhotoviteľom začne verejné obstarávanie na výber nového zhotoviteľa na dokončenie stavby.
Problémom na stavbe úseku D1 s tunelom Višňové podľa strany DOPRAVA nebola nízka cena (409,8 mil. eur bez DPH). “Víťazné konzorcium totiž získalo zákazku až z tretieho miesta a jeho cena bola o 38 mil. eur vyššia ako ponuka firmy, ktorá skončila ako prvá, takže cena sa nachádzala na hornej hranici predložených ponúk,” uviedol predseda strany Ondrej Matej. Pripomenul, že v čase, keď sa pripravovali súťažné podklady zmluvy, pôsobil súčasný minister dopravy Arpád Érsek ako štátny tajomník na ministerstve dopravy.
Matej upozornil, že zmluva umožňovala NDS voči zhotovieteľovi konať aj s možnosťou vypovedania, a to sa nedialo. “Zároveň, keď v decembri 2017 vypršal kľúčový míľnik č. 2 (prerazenia obidvoch tunelových rúr), vedenie NDS nekonalo v zmysle zmluvy, ale akceptovalo meškanie tohto míľnika o osem mesiacov. Mali všetky dostupné informácie a možnosti na to, aby najneskôr do konca marca 2018 ukončili spoluprácu so zhotoviteľom,” tvrdí Matej. Navyše o tom, že nebude splnený míľnik č. 2, podľa neho vedelo vedenie NDS už v decembri 2016.