Bratislava 1. novembra (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Lukáš Grinaj)
Podiel poľnohospodárstva, lesníctva a rybného hospodárstva na HDP Slovenska predstavuje 3,7 % a zamestnanosť v tomto odvetví dosiahla vlani 2,2 %. Uviedlo to Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVaEZ) SR v návrhu Zamerania ekonomickej diplomacie v oblasti bilaterálnych a multilaterálnych vzťahov do roku 2020, ktorý by mal v stredu (2. 11.) prerokovať a schváliť vládny kabinet.
“Napriek tomuto nízkemu podielu má sektor mimoriadny význam pre Slovensko z hľadiska potravinovej bezpečnosti a aktívnej účasti našej krajiny na Spoločnej poľnohospodárskej politike (CAP) v rámci EÚ. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR, ako aj Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) venujú osobitnú pozornosť rozvíjaniu zahraničných vzťahov, pričom východiskom týchto aktivít je Akčný plán rozvoja pôdohospodárstva SR na roky 2014 až 2020,” spresnil rezort diplomacie.
Z iniciatívy SPPK sa od roku 1998 začali podľa MZVaEZ pravidelne stretávať vrcholní predstavitelia agrárnych komôr krajín Vyšehradskej štvorky. Na úseku poľnohospodárstva a služieb sa SPPK prednostne sústreďuje na spoluprácu s domácimi i zahraničnými partnermi, na presadzovanie záujmov našich výrobcov na medzinárodnom fóre a priebežne monitoruje situáciu na trhu s ťažiskovými agrokomoditami.
“Ekonomická diplomacia aktívne napomáha našim firmám pri odbyte komodít a poľnohospodárskych výrobkov vyhľadávaním partnerov a prezentačných príležitostí. V rámci proexportnej politiky má Slovensko možnosti vyvážať živé zvieratá, inseminačné dávky či mäso (najmä hovädzie, bravčové, hydinové, ovčie a ryby), ale aj mlieko, respektíve mliečne výrobky a ovocie,” podčiarkol rezort diplomacie.
V sektore rastlinných komodít je podľa MZVaEZ Slovensko sebestačné v jednotlivých druhoch obilnín a olejnín. Úlohou ekonomických diplomatov do budúcna bude sledovať taktiež ekologické a trvalo udržateľné riešenia v oblasti živočíšnej a rastlinnej výroby a lesníctva a naďalej propagovať výnimočné slovenské výrobky v zahraničí – víno, pivo, syry, nealko nápoje, minerálne vody a iné. “Pri ponuke na nové odbytové trhy tretích krajín možno využiť aj na mieru šité riešenia, napríklad projekt ‘modelová farma’. Úlohou ekonomickej diplomacie v tejto oblasti bude intenzívnejšie hľadať odbytový potenciál a kooperačné možnosti najmä v krajinách mimo EÚ,” dodalo MZVaEZ SR.