Fremont 18. apríla 2018 (HSP/Foto: TASR/AP-Ng Han Guan)
Výkonný riaditeľ Tesly Elon Musk mal víziu automatizovanej výrobnej linky pre elektrické automobily, no musel uznať podcenenie ľudského prvku a prijal ďalších pracovníkov
Musk, ktorý je známy tým, že odmieta pustiť “hostí” do svojej výrobnej linky v Silicon Valley, prvýkrát umožnil reportérovi CBS Gaylemu Kingovi nazrieť dovnútra. V rozhovore musel Musk priznať jednu svoju chybu: “Áno, mali sme túto bláznivú, komplexnú sieť dopravných pásov a nefungovalo to, takže sme sa zbavili tejto veci.”
Na Twitter potom neskôr napísal: “Nadmerná automatizácia v spoločnosti Tesla bola chybou. Aby som bol presný, moja chyba. Ľudia sú podceňovaní.”
Yes, excessive automation at Tesla was a mistake. To be precise, my mistake. Humans are underrated.
— Elon Musk (@elonmusk) 13. apríla 2018
Bloomberg to hodnotí ako významné Muskovo priznanie, keďže sa pred menej ako rokom chválil tým, že Tesla buduje konkurenčnú výhodu nad ostatnými výrobcami automobilov tým, že automatizuje výrobu vo svojej továrni v kalifornskom Fremonte a tak rýchlo produkuje vozidlá. Takto chcel dosiahnuť aj výrobu prvého sedanu Model 3 určeného pre masový trh, ktorý sa mal predávať za menej ako 35 000 dolárov.
Musk vraví, že na začiatku si povedali: “Vyrobíme 5000 vozidiel týždenne.” Potom to nefungovalo, takže: “Vyrobíme 2500 týždenne.” Ale nakoniec museli zostať pri množstve len o trochu viac ako 2 000 týždenne.
Analytik Max Warburton vedel o tejto chybe, pretože “mnohí to v minulosti skúsili, napríklad Volkswagen AG alebo General Motors Co., a nepodarilo sa im to”. Podávajúc nemecký príklad ešte dodal: “Najlepší výrobcovia, ktorými sú stále Japonci, sa pokúšajú obmedziť automatizáciu. Je to drahé a štatisticky inverzne koreluje s kvalitou. Jednou z princípov štíhlej výroby je stabilizovať proces a až potom automatizovať. Ak najprv automatizujete, dostanete automatizované chyby. Veríme, že Tesla sa môže učiť týmto spôsobom.”