Bratislava 24. októbra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)
Modernizácia plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo (VDG) napreduje podľa plánu počas jeho plnej prevádzky. Po odstránení oceľových vrát z pravej plavebnej komory pokračuje česká spoločnosť Metrostav, a. s., generálny zhotoviteľ a dodávateľ projektovej dokumentácie, s ďalšími búracími prácami. Informovala o tom vo štvrtok spoločnosť v tlačovej správe s tým, že ukončenie stavebných prác na modernizácii vodného diela je naplánované v januári 2022
Vodohospodárska výstavba, š. p., ako investor, má na financovanie projektu vynaložiť takmer 150 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, z toho skoro 123 mil. eur zo zdrojov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy. Ide o prvú kompletnú inováciu a modernizáciu plavebných komôr od sprevádzkovania vodného diela v roku 1992.
Práce na modernizácii Vodného diela Gabčíkovo sa začali obnovou pravej plavebnej komory. Pracovníci zhotoviteľa od začiatku prác v júni tohto roka kompletne odstránili niekoľko stotonové oceľové vráta, vrátane ich príslušenstva. “Sme pozitívne prekvapení, že demontážne práce postupujú rýchlejšie, ako sme predpokladali,” povedal projektový manažér Metrostavu Radek Liška.
Rekonštrukcia teraz pokračuje búracími prácami na drážkach bitiev, ktoré slúžia ako vodiace drážky pre pohyblivé bitvy – “oceľové plaváky” na priväzovanie vyväzovacích lán lodí. Metrostav kompletne vymení desať drážok i bitiev. Drážky bitiev v stredovom múre budú mať integrované vyhrievanie a prívod stlačeného vzduchu pre bublinkovanie, aby v zime vzájomne nezamŕzali a netvoril sa ľad. “Pri veľkosti tejto stavby si nezainteresovaný človek ani nevšimne, že sa na nej niečo deje, avšak vybúranie drážky bitvy s rozmerom 1,2 krát 1,4 metra je skutočný oriešok,” uviedol Liška s tým, že ide o náročné búracie práce vo výške desaťpodlažnej budovy.
Okrem demontáže oceľových prvkov bude Metrostav pokračovať aj v búraní armatúr muriva. Tento rok má tiež v pláne injektáže pre zabezpečenie stabilizácie podložia plavebných komôr a zvýšenie bezpečnosti stavby.
Inovácia a modernizácia plavebných komôr pre zvýšenie bezpečnosti a intenzity vodnej dopravy na Vodnom diele Gabčíkovo patrí k najväčším riečnym dopravným projektom v Európskej únii. Vodné dielo Gabčíkovo je najrozsiahlejšia vodná stavba svojho druhu na Slovensku, plavebné komory patria k najväčším v Európe. Každá z komôr má výšku desaťpodlažného bytového domu a pôdorysné rozmery 34 krát 275 metrov s minimálnou hĺbkou vody 4,5 metra. Lodiam umožňuje prekonať výškový rozdiel 16 až 23,3 metra. Počas 27-ročnej prevádzky sa plavebnými komorami vodného diela preplavilo viac ako 400 tisíc lodí, čiže v priemere 15 tisíc lodí ročne.