Bratislava 5. júna (TASR) – Hodnotenie kvality škôl je mimoriadne potrebné, musí byť však komplexné a nezávislé. Zúženie na hviezdičky je nebezpečne zjednodušujúce, pretože neprináša komplexný pohľad na činnosť školy a neposkytuje konkrétne podnety na zlepšenia. Pre TASR to uviedol poslanec SaS Martin Poliačik v reakcii na úvahu ministra hospodárstva Tomáša Malatinského (nominant Smeru-SD), že aj školy by mohli mať kvalitu označovanú napríklad hviezdičkami tak, ako sú kategorizované hotely.
"Cieľom komplexného hodnotenia by malo byť spoznanie silných a slabých stránok školy a návrhy riešenia prípadných nedostatkov. Na základe komplexného hodnotenia by mala byť určovaná časť finančných prostriedkov, ktoré škola dostáva zo štátneho rozpočtu," upozornil Poliačik s tým, že hodnotenie kvality škôl by malo pozostávať zo samohodnotenia a z externého hodnotenia.
V samohodnotení by sa podľa jeho slov školy sústredili na kritériá určené pre daný typ školy a bola by v ňom zapojená celá školská komunita, teda vedenie školy, pedagógovia, zriaďovateľ, školská rada, rodičia aj žiaci, ale aj samospráva či zamestnávatelia. "Cieľom samohodnotenia je zistiť spokojnosť žiakov, rodičov, zriaďovateľa aj komunity, vrátane samosprávy, v ktorej pôsobí," vysvetlil Poliačik.
Externé hodnotenie by uskutočňovali akreditované agentúry, pričom by sa vyjadrovali aj k sebahodnoteniu a jeho súladu s vlastnými zisteniami. "Cieľom externého hodnotenia je posúdenie definovaných kritérií, významných pre výsledky výchovy a vzdelávania školy a poskytnutie spätnej väzby vedeniu školy a Rade školy, aby sa kvalita jej služieb mohla zvyšovať," uviedol v stanovisku opozičný poslanec. Všetky tieto informácie by mali školy o sebe povinne zverejňovať. Zároveň by mali byť dané údaje zverejnené z úrovne ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu v celoslovenských prehľadoch.