NAŽIVO

Trump označil vojnu na Ukrajine za „chaos“ a vyhlásil, že tento konflikt nebude ľahké vyriešiť. Zelenskyj vyjadril optimizmus z mierových rokovaní a úlohy, ktorú v nich majú USA.

20:15

Barel ropy WTI s dodávkou v januári sa v utorok o 19.07 h SEČ predával po 58,86 USD. To bolo o 46 centov alebo 0,78 % menej ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania. Cena februárového kontraktu na ropnú zmes Brent klesla o 47 centov alebo 0,74 % na 62,70 USD za barel.

20:13

Pápež ukončil svoju prvú apoštolskú cestu a z Libanonu odletel späť do Vatikánu. Oznámil, že v roku 2026 by rád navštívil Alžírsko a ďalšie africké krajiny.

19:27

Putin pohrozil, že Ukrajine odreže prístup k moru v reakcii na dronové útoky na tankery tieňovej flotily Ruska v Čiernom mori.

19:25

Filip Turek chce Petrovi Pavlovi objasniť všetky svoje kauzy, ktoré sú podľa neho skôr mediálne. Zopakoval, že má čisté svedomie.

19:16

Britská vláda oznámila, že pri niektorých menej závažných trestných činoch obmedzí právo na súd s porotou.

18:55

Výrobca dronov Baykar oznámil, že jeho bezpilotné stíhacie lietadlo Bayraktar Kizilelma úspešne zasiahlo a zničilo vzdušný cieľ pomocou strely vzduch-vzduch Gokdogan.

18:32

V Moskve sa začali rokovania medzi Putinom a Witkoffom. Prítomný je aj Jared Kushner. Diskutovať by mali najmä o americkom mierovom pláne pre ukončenie vojny na Ukrajine.

18:25

Dánska polícia zadržala dve osoby pre podozrenia z vyzbierania niekoľkých miliónov dánskych korún pre Hamas.

18:20

Netanjahu uviedol, že dohoda so Sýriou je možná. Od sýrskych úradov však očakáva, že vytvoria demilitarizovanú nárazníkovú zónu od Damasku po horu Hermon a ďalšie oblasti.

17:49

Indonézia a Holandsko podpísali dohodu o repatriácii dvoch holandských občanov väznených za drogovú trestnú činnosť. Jeden z nich bol odsúdený na doživotie, druhý na trest smrti.

17:38

Iránske média informovali, že viac ako polovica poslancov parlamentu Iránu obvinila súdnictvo z nedostatočného presadzovania zákona o povinnom nosení hidžábu.

17:37

Vyjednávači Rady EÚ a Európskeho parlamentu dosiahli predbežnú dohodu o revidovanom nariadení o všeobecnom systéme preferencií, ktoré udeľuje obchodné preferencie EÚ rozvojovým krajinám.

17:36

Putin vyhlásil, že Rusko nechce viesť vojnu s európskymi mocnosťami. Pokiaľ však Európa vojnu chce, Rusko je podľa neho pripravené bojovať.

17:35
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Kapitán aerolínií Peter Švec naznačil príčiny pádu etiópskeho lietadla: “Je to veľmi spoľahlivý typ, môžem len odhadovať, čo sa stalo. Príčina môže byť technická alebo dizajnová”

V nedeľu otriasla Slovenskom správa o páde lietadla Boeingu 737 MAX 8, pri ktorom zomrela rodina poslanca Antona Hrnka a projektová manažérka Dobrej noviny. Čo bolo príčinou nešťastia, je zatiaľ predmetom vyšetrovanie. Čo však mohlo pádu predchádzať nám naznačil skúsený pilot a bezpečnostný analytik Peter Švec

❚❚
.

Aká bola vaša cesta k povolaniu pilot?

Peter Švec: Odkedy si pamätám, už ako malý chalan som chcel lietať. Obdivoval som vtáky, choval holuby, nadchýnal som sa dravcami, ale aj spevavcami.

Vzhľadom na vtedajší režim a svoj pôvod som moju šancu stať sa pilotom považoval za nulovú. Ale počas priemyslovky som využil prvú príležitosť a v zime, keď som ešte nemal ani 16 rokov, som sa prihlásil na parašutistický krúžok.

.

Na jar, po dosiahnutí veku som urobil prvý let v živote, spojený s prvým zoskokom. Na ten zážitok určite nikdy nezabudnem.

 

Prvý krôčik ste mali za sebou, čo nasledovalo potom?

Neskôr som sa sám stal inštruktorom, ale čo bolo dôležité, dostal som sa do kontaktu s letcami. A predovšetkým s veľkou skupinou kadetov, ktorá v mojom domovskom aeroklube v Očovej lietala základný výcvik pred nástupom na VVLŠ Košice. To som už mal 18 a v dotazníku branca som uviedol z desiatich možností, či sa chcem stať profesionálnym vojakom tú najhoršiu odpoveď – nikdy.

V zime v maturitnom ročníku som mal pri nejakom aeroklubovom zamestnaní možnosť hovoriť s vtedajšími skúsenými pilotmi a funkcionármi. Jedného z nich som sa opýtal, čo by bolo treba urobiť, aby som mohol lietať, keď mám otca kostolníka. On mi dal neuveriteľnú radu – prihlás sa do Vysokej vojenskej leteckej školy.

.

 

Nebola to tak trochu nereálna rada? Bolo to možné v tej dobe uskutočniť, hoci váš otec bol kostolník?

Keď videl môj prekvapený výraz, povedal mi argument. Pozri, na strednej škole máš samé jednotky. Stredná priemyselná škola banícka ti zabezpečuje, že ideológov ani nenapadne skúmať tvoj pôvod. A kým na to prídu, presaď sa na VVLŠ tak, že znovu budeš najlepší žiak.

Ak urobíš základný letecký výcvik na L-29, oni ťa už potom nevyhodia. Akurát ti nedovolia stať sa stíhačom a hodia ťa na dopravné lietadlá. A neoľutuješ. Ale čaká ťa dlhá cesta – lekárske prehliadky, prijímačky, atď. Lepšieho proroka som dodnes nestretol. A nikdy som neoľutoval. Poučenie pre všetkých – choďte za svojim snom, nevzdávajte sa vopred.

 

.

Dosiahli ste svoj sen. Je známe, že niektorí piloti majú pred odletom určité rituály. Máte ich aj vy?

Neverím na rituály, ani povery, nikdy som ich nemal a ani nemám. Som veľmi racionálne založený človek s veľmi silným analytickým prístupom ku všetkému, čo robím a vidím. Usilujem sa uplatňovať zdravý sedliacky rozum a logiku, uprednostňujem fakty.

Nemám predsudky, aspoň mi nie sú doteraz známe. Ale poznám pár kolegov, ktorí veria na povery a používajú rituály. Napríklad pohladkajú lietadlo, kopnú do pneumatiky a podobne.

 

S akým typom lietadla lietate najradšej?

Vždy v tom, na ktorom práve letím. Každý typ mal doteraz svoje čaro, svoje zvláštnosti, svoje triky. Každý si vyžadoval niečo iné.

Veľmi rád si spomínam na cvičné prúdové lietadlo L-29. Dovedna až 32 rokov som lietal rôzne verzie dopravného lietadla L-410, tam už vznikne veľmi blízky vzťah. Veľmi rád som počas 4 rokov lietal štvormotorové nákladné lietadlo An-12.

Obľúbil som si aj trojmotorový Jak-40, aj keď mal svoje limity a lietal som ho len jeden rok. Boeing-757 by som si znovu rád zalietal, lietal som ho tiež len necelý rok kým ma zlanárili ako manažéra zmeny na funkciu letového riaditeľa SkyEurope Airlines. No a z Boeingov-737, ktoré lietam už 15-ty rok som si akýsi intímnejší vzťah vytvoril k dvom verziám z piatich, ktoré som doteraz lietal – k 500-ke a 700-ke.

Ale najvyšší nálet mám na verzii 800 pre 189 cestujúcich.

Na snímke Peter Švec

 

.

Lietali ste aj na bojových lietadlách?

Patrím medzi obdivovateľov Mig-29, na ktorej som tiež ako člen národného vojenského „Display tímu“ odlietal niečo nad dve desiatky hodín v dvojsedadlovej verzii. Urobil som s ňou aj dva rekordy v dolete, keď sme vo dvojici prileteliz Anglicka priamo na Sliač bez medzipristátia.

Ako vojenský analytik sa na ten typ pozerám z hľadiska operačnej použiteľnosti a zmysluplnosti pragmaticky, racionálne a najmä národohospodársky a strategicky. Ale rovnako sa pozerám aj na iné typy bojových  lietadiel.

 

V nedeľu otriasla Slovenskom správa o páde lietadla Boeingu 737 MAX 8. Lietate aj s týmto typom?

.

Nie, ale už sa pripravujem na túto verziu typu, ktorý lietam. Ak sa problémy vyriešia, niekedy začiatkom leta je veľká šanca, že urobím prvý let aj na verzii B-737 MAX 8, čaká ma modifikácia 8200.

Na snímke trosky z vraku lietadla Etiópskych aerolínií

 

Ak sú vaše skúsenosti s daným typom lietadla?

Na piatich verziách typu B-737 som doteraz nalietal viac ako 10 250 hodín, plus okolo 300 na simulátore. Dovedna som na tomto type realizoval takmer 5 000 letov z celkového počtu takmer 12 tisíc letov, ktoré mám za sebou.

Je to veľmi spoľahlivé a príjemné lietadlo nielen pre pilota. Lietam s ním často ako cestujúci. Ide o jedno z najrozšírenejších lietadiel na svete. Naozaj by som ťažko hľadal nejaké veci, ktoré na tomto type nemám v láske.

.

 

Čo sa podľa vás mohlo v osudný deň stať, že došlo k tragédii?

Skúsim vyjadriť zhutnenú podstatu toho, čo sa mohlo stať. Poprosím, berte do úvahy, že fakty sú naďalej útržkovité a jediná inštitúcia, ktorá bude môcť dať zodpovedné závery, bude vyšetrovacia komisia. Nepochybujem o tom, že jej zloženie bude (na rozdiel od vyšetrovacej komisie našej An-24) vyvážené a spoločnosť nebude vyšetrovať sama seba, ani výrobca nebude vyšetrovať sám seba.

Rozhodujúce slovo bude mať Etiópsky letecký úrad a výdatnú pomoc dostane od FAA, čiže partnerského leteckého úradu z krajiny výrobcu, pričom nevylučujem asistenciu aj od leteckých úradov z veľkých krajín väčšieho počtu obetí.

Prezentovať budem postrehy človeka, ktorý lieta 39 rokov a kapitánom dopravného lietadla je 34 rokov, z toho viac ako 22 buď inštruktorom, alebo examinérom, alebo obidvoje. Výnimočne sa vyskytuje na všetkých typoch lietadiel problém s nespoľahlivými rýchlomermi. Z mne dostupných informácií ide o veľmi zriedkavý jav, tak jeden prípad na vysoké milióny letov.

 

Týkajú sa nespoľahlivé rýchlomery určitého výrobcu, resp. typu lietadla?

.

Nezáleží na type, ani na výrobcovi. Dá sa to zvládnuť, hoci je to veľmi náročná porucha na identifikáciu a zvládnutie. Základom je výcvik a ten je vo väčšine leteckých spoločností vyspelého sveta na veľmi vysokej úrovni.

Podobne náročné sú aj problémy s nepredvídanou reakciou riadiacich prvkov lietadla, napríklad s vyvažovaním prvku, ktorý sa volá stabilizátor. Tieto si vyžadujú naozaj dvoch plnohodnotných pilotov v kokpite. Toto bol evidentne výcvikový let. Druhý pilot mal údajne iba nálet 200 hodín. To znamená nula. On za to nemôže, to umožňujú predpisy vo väčšine štátov sveta.

 

Rovnaký typ lietadla padol aj v Indonézii. Vidíte určitú súvislosť s touto tragickou udalosťou?

Prinajmenšom prejavy sa ukazujú veľmi podobné s katastrofou rovnakej verzie v Indonézii. Išlo pravdepodobne buď o nesprávnu indikáciu rýchlomerov alebo zásah do riadenia istým novým dizajnovým prvkom, ktorý má zabrániť pádu pri pádovej rýchlosti, alebo o nešťastnú kombináciu.

Obidve nehody rovnakej verzie B-737 vykazujú viacero podobných znakov. Všetkými údajmi už možno disponujú vyšetrovatelia. V krátkom čase by mohli vydať predbežnú správu, ale doteraz čakáme aj na záverečnú správu z prípadu v Indonézii spred viac ako 4 mesiacov.

Spoločné je aj to, že sa to stalo spoločnostiam v menej vyspelej časti sveta, kde nie je záruka mimoriadne prísneho štátneho leteckého dozoru a tento faktor netreba podceňovať. Ide totiž aj o dozorovanie okrem iného aj spôsobu výberu personálu, licencovania pilotov, spôsobu a obsahu ich výcviku, údržby a podobne. Neuvádzam to ako indíciu, ani ako obvinenie.

.

 

Ako môžu danú situáciu ovplyvniť piloti?

Piloti si určite uvedomovali, že to nemajú v rukách, mohli byť zmätení z reakcie lietadla, možno urobili nejaké pochybenie a vyradili povedzme systém vyváženia.

Ak automatika vyvážila stabilizátor lietadla výrazne v smere tzv. “ťažký na nos”, sily v riadení pri odpojení autopilota mohli byť výrazné a polomer vyberania strmhlavého letu pri rýchlosti 700 km/h mohol byť veľmi veľký. Terén bol v tomto smere veľmi nepriaznivý.

Ako to v skutočnosti bolo, to nechajme na vyšetrovateľov, toto je len jedna z indícií, vyplývajúca z dostupných údajov. Ešte je predčasné robiť závery.

 

Zlyhal teda „ľudský faktor“?

.

Zákaz lietania po katastrofe je v civilnom letectve niečo veľmi výnimočné. Ak ho FAA, EASA a iné letecké úrady nevydali okamžite po nehode, nemám dôvod predpokladať, že disponovali závažnými hláseniami o nebezpečných prejavoch typu.

Ak sa potvrdí niečo iné, bude padať veľmi veľa hláv vo veľkom množstve štátov a organizácií. Následný úradný zákaz lietania verzie MAX po pár dňoch mohol mať iné dôvody.

Nie je možné vylúčiť hĺbkové faktory, vyplývajúce z laxnejšej organizačnej kultúry. Môžu súvisieť s údržbou, s výcvikom, alebo s nezavedením opatrení a odporúčaní výrobcu po vlaňajšej katastrofe v Indonézii.

Pri tejto katastrofe, ktorou bezprostrednou príčinou mohla byť porucha technického charakteru nemusí ísť o pre laikov typický ľudský faktor – „pochybenie posádky“. Piloti sú v skutočnosti väčšinou poslednou záchrannou sieťou.

Oveľa vážnejším ľudským faktorom pri väčšine leteckých katastrof je ľudský faktor zlého manažmentu a laxného odborného dozoru. Hĺbkové faktory sú tie, ktoré pri príčine nevidno, ale v skutočnosti mohli výrazne prispieť ku vzniku katastrofy.

 

Ocitli ste sa niekedy v situácii, kedy ste museli núdzovo pristáť?

.

Niečo také, čo v letectve poznáme pod definíciou „núdzové pristátie“ som osobne našťastie nezažil. Nikto z nás, profesionálov, sa netúži stať hrdinom.

Letecké filmy osobne dokonca vypínam, lebo scenáre sú nelogické a nevhodne dramatizované. Ale každý rok mám za sebou aj lety, kde človek musí preukázať nadštandardné vedomosti, zručnosti, kvality, aj výsledky prípravy alebo skúseností.

Občas som bol nútený použiť núdzové postupy alebo opatrenia. Ale vždy je na prvom mieste bezpečnosť a výsledok, ktorým je bezpečné dopravenie seba aj tých, ktorí mi dôverujú, do ich destinácie.

 

Prezradíte našim čitateľom niektorý z vašich núdzových postupov?

Skutoční profesionálni piloti o niektorých „zážitkoch“ neradi hovoria.

O vzájomne užitočné vedomosti a skúsenosti sa delíme špecifickými metódami vo vnútri svojej leteckej komunity, vo veľkej miere skôr v rámci firmy.

.
Na snímke Peter Švec

 

Akú postupy využívate vy pri analýze tragických udalostí?

Osobne už asi dve desiatky rokov analyticky posudzujem známe aj neznáme letecké katastrofy. Používam vlastnú metodiku, ktorú som mal publikovanú ako diplomovku na Kráľovskej akadémii obranných štúdií v Londýne. Ide o štúdiu, ktorú som mal zatiaľ ako jediný študent vojenských akadémií zo Slovenska v celej histórii, publikovanú v uznávanom vedeckom časopise.

Zaoberala sa pôsobením proti presile použitím nelineárnych metód, ale mnou objavený metodický prístup sa dá uplatniť prakticky všade. Veľmi dobre a ucelene mám skompletizované vybrané typy lietadiel a kategórie letov.

Prišiel som na zaujímavé korelácie, ale ako vieme, doma nikto nie je prorokom. Zatiaľ som naštudoval asi 3 tisícky leteckých katastrof a vážnych predpokladov, pričom asi polovica z nich je spracovaná podrobnejšie.

.

Keď skončím kariéru pilota, mám v hlave, a vo veľkej miere aj písomne, veľmi presné nápady projektov, ktorými rád poteším entuziastov letectva a lietania.

Pri diskusiách ma mojimi zisteniami nadšení zahraniční priatelia a experti presviedčajú, aby som to spracoval a vydával v angličtine.

 

Aktuálne kandidujete na post europoslanca za stranu Národná koalícia.  Prečo ste sa rozhodli kandidovať práve za menovanú stranu?

V prvom rade treba uviesť fakt, že o kandidatúre som vôbec neuvažoval. Ponuky na vstup do politiky som dostával pred všetkými voľbami odvtedy, keď sme zrušili tzv. Federálne zhromaždenie a priniesli slobodu vo vlastnej štátnosti obidvom našim národom. Bol som oslovený a kandidatúra mi bola ponúknutá. Veľmi dlho som tú myšlienku striktne odmietal.

Spolu so skupinou iniciátorov nadčasového dokumentu, ktorý sme nazvali Nitrianska deklarácia, ale aj samostatne, sme dostali pozvanie na stretnutie s istými politickými zoskupeniami.

Špecificky Národná koalícia prejavila úprimný záujem o osvojenie si tých častí našej filozofie, ktoré ešte nemali zapracované do svojich programových zámerov, ale s ktorými silno koketovali. Nastal veľmi silný prienik a synergia. Určite nás spája myšlienka tradicionalizmu, suverenizmu, troch pilierov (národný, kresťanský a sociálny) a mnohé ďalšie.

Ako programovému manažérovi skupiny mi vedúci predstavitelia NK umožnili podieľať sa na príprave ich programu do eurovolieb. Ešte v čase, keď som už vtedy prezentovanú ponuku cestou nášho koordinátora stále striktne odmietal.

 

Aké hodnoty chcete presadzovať?

Ak by som mal charakterizovať moju politickú filozofiu, išlo by o akúsi miestnu slovenskú formu libertarianizmu. Je to od slova „liberty“ teda „sloboda“, „oslobodenie“. Ide o presadzovanie tradičných a overených prístupov rozhodujúcej drvivej väčšiny spoločnosti.

Reprezentujem teda drvivo-väčšinovú normálnosť, skutočnú demokraciu – čo znamená vládu väčšiny.

V úplnom rozpore s anarchizmom mikro až nano-menšinového diktátorského liberalizmu, ktorý nemá so slobodou a demokraciou nič spoločné.

 

Čo vás presvedčilo v kandidatúre?

.

Nuž z pragmatického hľadiska v prvom rade akceptovanie mojej striktnej požiadavky, že budem kandidovať na nezvoliteľnom mieste. Z politického hľadiska fakt, že program NK do eurovolieb jednoznačne deklaroval otvorený príklon k suverenizmu a špecificky odmieta vytvorenie tzv. európskych ozbrojených síl. To bude aj moja nosná téma v kampani.

Na snímke Peter Švec

 

Prečo odmietate európske ozbrojené sily?

Som predovšetkým plne kvalifikovaný bezpečnostno-vojenský analytik, Aj keď je to dnes pomaly urážka v čase, keď máme záplavu samozvaných bezpečnostných analytikov, ktorí len prednášajú analýzy Stratforu a zaslepene ignorujú skutočné strategické témy a tézy prospešné pre našu vlasť. Ja mám moju kvalifikáciu podloženú tak najvyšším svetovo uznávaným vzdelaním, ako aj komplexnou a bohatou praxou.

Môj dlhoročný kamarát, ktorého som dlho nevidel, ale dostal môj otvorený list signatárom Nitrianskej deklarácie, podstatu zámerov eurobyrokratov s vytvorením európskych ozbrojených síl a zborov veľmi presne nazval vo svojom blogu.

V blogu HS publikoval môj otvorený list a v názve blogu odhalil, že ide o návrat Wehrmachtu pod názvom EuroWehrmacht. K tomu ako stratég a geopolitik nemám čo dodať.

Pilierov štátnosti sa nesmieme zbaviť a nemôžeme ich odovzdať do rúk eurobyrokratov. Diskusie o tom už teraz napĺňajú skutkovú podstatu úkladov proti štátu a vlastizrady.

Štátnosť je to najcennejšie, čo ako štátotvorný národ máme. Režimy sa menia, doteraz sme nemali veľa šťastia na vládnu moc. Ale štátnosť je čosi posvätné.

Keďže roky pôsobím v zahraničí a dochádzam domov, čiže evidentne nie som zápecník, vidím ako si svoju štátnosť cenia hrdé národy bez ohľadu na svoju veľkosť. My sme presne rovnakí, my sa nemáme prečo podceňovať, nemáme dôvod na pocit malosti a bezvýznamnosti.

 

Ako chcete svoje skúsenosti z povolania bezpečnostného analytika po prípadnom zvolení využiť na poste europoslanca?

Dosiahol som najvyššie pozície na veliteľstve vzdušných síl (šéf A2), na Generálnom štábe (zástupca NGŠ), aj na Ministerstve obrany (GR sekcie).

Popri leteckej škole som absolventom prestížnych, výlučne západných vojenských a obranných akadémií. Dlhodobo sa venujem analytike, geopolitike a stratégii. Som absolútne oddaný slovenský patriot a naozaj sa za to nehanbím.

 

Čo by ste na poste europoslanca využili z pozície pilota?

.

My si to neuvedomujeme, ale z hľadiska civilného letectva sú všetky právomoci odovzdané do rúk byrokracie EÚ. Zákony a pravidlá vydávané nimi nereprezentujú záujem štátov ťahajúcich za kratší koniec.

Sme krajina s absolútne najnižšou rozlietanosťou v rámci EÚ, všetci nám ušli minimálne na dvojnásobok. Ide o počet leteckých cestujúcich v prepočte na obyvateľstvo. Sme na úrovni šestiny priemeru EÚ.

Pritom niektoré nové členské štáty EÚ sú už vysoko nad priemerom. Napríklad Lotyšsko, ale tiež viacero ďalších. Svoj podiel na tom majú nielen národné vlády, ale aj neopodstatnené obmedzenia vyplývajúcej z pravidiel vnútených byrokratmi EÚ, ktorí nás nezastupujú, nemajú prečo.

Naše špecifické problémy ich tiež nemajú prečo zaujímať. Podiel má aj pokrútená interpretácia pravidiel EÚ našimi národnými štátnymi úradníkmi. To treba zásadným spôsobom zmeniť.

 

Čo je teda hlavným cieľom vašej kandidatúry?

V mojej kandidatúre ide len a výlučne o budúcnosť mojej vlasti, o obnovu našej suverenity, ku ktorých atribútom sa doterajšie vlády nestavali veľmi zodpovedne. Ide o zachovanie štátnosti, ktorej získaniu som pred rokmi výdatnou mierou napomohol.

Kandidatúrou dostávam možnosť na prezentovanie dôležitých politických postojov. Ako spolutvorca našej štátnosti, ktorý pre túto myšlienku vo svojom čase veľmi veľa osobne obetoval, sa nemôžem len tak prizerať odovzdávaniu atribútov suverenity do cudzích rúk.

Tak, ako nám nechýba Praha, ani Moskva, tak nepotrebujeme nad sebou ani Brusel. My sa musíme ako národ, aj ako jednotlivci, zbaviť svojho prekliatia pocitu malosti. Nie sme ani zďaleka bezvýznamný národ. Je našou povinnosťou premeniť EÚ na slobodné a voľné spolupracujúce spoločenstvo suverénnych národných štátov.

 

Ako podľa vás dokážu ovplyvniť chod Európskej únie europoslanci – patrioti?

Ak budú zvolené silné zastúpenia eurorealistických patriotov vo veľkom množstve štátov, tak to celá EÚ pocíti, všetci jej členovia v pozitívnom zmysle. Negatívne dôsledky to bude mať na pár desiatok tisíc privilegovaných euroúradníkov. Preto majú z vývoja hrôzu.

Euroúradníkom ide len o ich privilégiá a o moc. Tieto podmienky treba odstrániť. To sú veci strategického charakteru, lebo sa týkajú doslova prežitia nášho národa a iných malých národov.

Suverenita a piliere štátnosti nemôžu byť predmetom referenda, tak ako ani dane. Už vonkoncom nie v čase monopolu na pravdu v rukách hŕstky mediálnych magnátov a bezohľadnej mediálnej manipulácie.

Preto som zásadným spôsobom proti dokumentu, ktorý zabezpečuje eurobyrokracii neúmernú moc a tým je tzv. Lisabonská zmluva, preto som v novembri inicioval petíciu. Takzvaná preto, lebo to nie je zmluva, ale ultimatívna diktátorská deklarácia, vnútená pod tlakom davovej psychózy na predstaviteľov vtedajších režimov v členských štátoch. Je tiež v rozpore s referendom o vstupe do EÚ, ktorý navyše odsúhlasila iba menšina všetkých oprávnených slovenských voličov.

.

 

 

Ing. Peter Švec, p.s.c. (post staff college), RCDS, v súčasnosti pôsobí ako kapitán a inšpektor linkových preskúšaní Boeingu 737 v nízkonákladových aerolíniách.

Je iniciátorom a signatárom dokumentu Nitrianska deklarácia, ten je zároveň vyjadrením jeho programového nazerania na realitu. Je známy ako nezávislý bezpečnostno-vojenský analytik, ako aj expert na letovú bezpečnosť.

Je absolventom dvoch prestížnych britských vojenských akadémií. V roku 1995 ako jediný Slovák v histórii absolvoval operačný „Veliteľský a štábny kurz pozemných síl“ v Štábnej akadémii v meste Camberley v grófstve Surrey pri Londýne, po ktorej absolvovaní mu bol priznaný uznávaný certifikát a oprávnenie uvádzať si „p.s.c.“

Je hlavným autorom niekoľkých strategických doktrín, ktoré boli prvými doktrinálnymi dokumentmi svojho druhu v histórii Slovenska. Bol považovaný za neoficiálneho otca vojenských reforiem na začiatku nášho tisícročia.

V súčasnosti pôsobí neďaleko Londýna, ale dochádza domov na Slovensko, je úprimným fanúšikom brexitu.

Je majiteľom spoločnosti Winx Aviation Consulting, s.r.o. ktorá sa venuje konzultačným činnostiam v letectve, bezpečnosti letovej prevádzky ale aj v obrane a bezpečnosti, aj spolumajiteľom projektovej firmy „Winx Airlines, s.r.o.

Kandiduje na post europoslanca za stranu Národná koalícia.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

Marek Brna

Michal Durila

.
.
.

Krajský súd v Bratislave vyhovel návrhu ministerky kultúry Šimkovičovej, exriaditeľ SND Drlička sa musí zdržať vyjadrení na jej adresu

Krajský súd v Bratislave vyhovel návrhu ministerky kultúry Martiny Šimkovičovej , exriaditeľ Slovenského národného divadla (SND) Matej Drlička sa musí…

02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Ukrajina bude musieť urobiť bolestivé ústupky, aby uzavrela mierovú dohodu

Ukrajina bude musieť urobiť bolestivé ústupky, aby uzavrela mierovú dohodu, možno dokonca usporiadať referendum, vyhlásil nemecký minister zahraničných vecí Wadephul

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Dánsko povolilo Ukrajine vybudovať vojenský závod na svojom území

Dánski a ukrajinskí predstavitelia oznámili začiatok výstavby závodu na dánskom území, ktorý bude Ukrajine dodávať raketové palivo

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Spojené štáty odmietli udeliť prevádzkovú licenciu ruskej rafinérii v Srbsku

Srbsko musí zastaviť prevádzku svojej ropnej rafinérie NIS potom, ako Washington zamietol jej licenciu, čím ohrozuje dodávky paliva v krajine,…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Putin obvinil Európu z pokusu narušiť mierové dohody, ktoré presadzuje Trump

Pred stretnutím s Američanmi Putin obvinil Európu z pokusu narušiť mierové dohody, ktoré presadzuje Trump

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Bleskový výpredaj Godeal24 Cyber Monday! Posledná šanca na digitálne kľúče MS Office a Windows za cenu už od 12,28€!

Oficiálna podpora pre Windows 10 a MS Office 2019 skončila v októbri. Mnohých to prinútilo čakať na výpredaj Black Friday,…

02. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov

Szijjártó si servítku pred ústa neberie: „EÚ sa izolovala od globálnej politiky“

Tento rok bol pre Európsku úniu rokom izolácie. Spoločenstvo už nezohráva žiadnu úlohu v globálnej politike, vyjadril sa v pondelok…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Na fronte je „strategická kríza“, ktorá môže vyústiť do „kolapsu“

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

02. 12. 2025 | Aktualizované 02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Aktualizované 02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 9 min. čítania | 0 komentárov

Do volieb ďaleko, mstili by sa už teraz

Opozičné sily vrátane mimovládok, aktivistov, či „nezávislých osobností” strácajú nervy. Otvorene sa vyhrážajú a vyjadrujú nádej na pomstu

02. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
.

Novinka od doktora Bukovského je tu! (Za)chráňte svoje kolagény – aj kožu, kĺby a cievy

Móda užívania kolagénu z mŕtvych zvierat dosiahla hysterické rozmery. Ľudia uverili ďalšiemu nezmyslu a podvodu. Titul nájdete TU

02. 12. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zaujímavosti | 3 min. čítania | 0 komentárov

Pri raziách v Belgicku zadržali bývalú šéfku diplomacie EÚ Mogheriniovú

Bývalá šéfka európskej diplomacie a podpredsedníčka Európskej komisie Federica Mogheriniová bola zadržaná v Bruseli v súvislosti s podvodom, píše Le…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Chorvátska polícia odmietla tvrdenia mníšky, že ju bodol neznámy cudzinec

Chorvátska mníška je podozrivá, že si sama spôsobila zranenia bodnou zbraňou a následne tvrdila, že ju napadol neznámy cudzinec. Informovala…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

USA zastavili dodávky určitých druhov zbraní na Ukrajinu

USA zastavili dodávky určitých druhov zbraní na Ukrajinu, informoval generálny inšpektor Bundeswehru Christian Froyding pre časopis The Atlantic

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Premiér: Úrad na ochranu oznamovateľov robí špinavú robotu v prospech ľudí, ktorí páchali trestnú činnosť

Úrad na ochranu oznamovateľov robí špinavú robotu v prospech ľudí, ktorých v rokoch 2020 až 2023 páchali závažnú trestnú činnosť,…

02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinu čaká „taktická porážka, ale strategické víťazstvo“

Ukrajinu čaká „taktická porážka, ale strategické víťazstvo“, vyhlásil bývalý minister zahraničných vecí Kuleba

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

WSJ odhaľuje, čo je mnohým známe: Putin a Trump by už dávno dosiahli mierovú dohodu o Ukrajine, keby…

Putin a Trump by už dávno dosiahli mierovú dohodu o Ukrajine, keby nebolo Európanov. Pre „The Wall Street Journal“ to…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nemecká strana AfD má rekordný náskok pred stranou CDU/CSU

Podľa nového prieskumu agentúry Insa, ktorý poukazuje na prehlbujúce sa ťažkosti opozičných konzervatívcov, strana Alternatíva pre Nemecko dosiahla rekordný náskok…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

Vlhová o bývalom partnerovi. Zrazu cítim veľké prázdno, nie som v živote šťastná

Slovenská lyžiarka Petra Vlhová prežíva ťažké obdobie od pádu v pretekoch v januári 2024. Od toho času absolvovala dve operácie…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

Toto sú jediné krajiny Európskej únie, v ktorých sa miera chudoby od roku 2015 zvýšila

Celková miera chudoby v rámci únie klesá, ale nie všade. Francúzsko je jednou z mála európskych krajín, kde sa miera…

02. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vražda zo cti: cesta Európy do stredoveku

Minulý rok dvaja bratia vo veku 23 a 25 rokov zviazali svoju 18-ročnú sestru a utopili ju v močiaroch. Na…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

Macron: „Koalícia ochotných“ dokončila prácu

Členské štáty „koalície ochotných“ dokončili prácu na bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu, pričom Spojené štáty by ich mali schváliť v blízkej…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Rytmus sa obul do organizácie Oktagon a jej šéfa Novotného

Rapper Rytmus, ktorý sa angažuje v organizácii Fight Night Challenge, sa dostal do slovného konfliktu s jedným z vlastníkov MMA…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

Kto dnes chráni oznamovateľov? A prečo si štátny úrad platí liberálnych moderátorov

Úrad na ochranu oznamovateľov si pripomenul svoj „sviatok“ filmovým večerom. Film, emotívne príbehy a hodnotovo vyhranení, nadštandardne honorovaní moderátori prekryli…

02. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Komentáre | 7 min. čítania | 0 komentárov

Putin: "Rusko môže „odrezať Ukrajinu od mora“, ak Kyjev bude pokračovať v pirátstve proti ruským lodiam"

Rusko, 2. decembra 2025 - Vladimir Putin potvrdil pozvanie zahraničným novinárom, vrátane ukrajinských, aby navštívili Krasnoarmejsk a všetko videli na…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

Holandská vláda predstavila plán na čo najskoršie uzavretie centier pre ukrajinských utečencov

Holandská vláda predstavila plán na čo najskoršie uzavretie centier pre ukrajinských utečencov, informuje Dutch News

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Umelá inteligencia a jej 7 typov: Čo robia a ako fungujú?

Umelá inteligencia dnes výrazne mení spôsob, akým žijeme, pracujeme a komunikujeme s technológiami. Od hlasových asistentov až po autonómne vozidlá…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

Ktoré krajiny Európskej únie vynakladajú na obranu najviac zdrojov? A koľko dávame my?

Európska únia vynakladá z roka na rok viac výdavkov na obranu. Za posledných päť rokov sa výdavky na obranu takmer zdvojnásobili.…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Zvíťazila už 104-krát v kariére. Hviezdna Shiffrinová však porušila pravidlá a dostala pokutu

Americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová si v Copper Mountain zabezpečila 104. víťazstvo vo Svetovom pohári, ale dostala pokutu za neskorý príchod…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

Kyjevský analytik: Vždy keď Ukrajina začne "rokovania", sa ruský prezident objaví v maskáčoch na fronte

Ukrajina, 2. decembra 2025 - Vladimir Putin usporiadal pracovné stretnutie v štábe Spojených ozbrojených síl.   Večer 30. novembra navštívil…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Trump označil vojnu na Ukrajine za „chaos“ a vyhlásil, že tento konflikt nebude ľahké vyriešiť. Zelenskyj vyjadril optimizmus z mierových rokovaní a úlohy, ktorú v nich majú USA.

20:15

Barel ropy WTI s dodávkou v januári sa v utorok o 19.07 h SEČ predával po 58,86 USD. To bolo o 46 centov alebo 0,78 % menej ako v predchádzajúci deň na konci obchodovania. Cena februárového kontraktu na ropnú zmes Brent klesla o 47 centov alebo 0,74 % na 62,70 USD za barel.

20:13

.

Opozícia sa ďalej rozbíja. Tentokrát sa Naďovi postavil Šefčík

Marek Šefčík sa rozhodol otvorene prihovoriť bývalému kolegovi Jaroslavovi Naďovi (Demokrati). Pretože vzťahy medzi stranami očividne škrípu, a prípadná povolebná…

02. 12. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov

Nočná mora z Ríma: Dievča znásilnili migranti, partner sa na to musel pozerať

Rímsky denník Corriere della Sera informuje o nočnej more, ktorá sa udiala v talianskom hlavnom meste: Migrant znásilnil 18- ročné…

02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Sny, ktoré sa stali skutočnosťou

Sny sú motorom ľudského odhodlania a práve sny nás ženú vpred aj v najťažších chvíľach - a tento článok ukazuje,…

02. 12. 2025 | 0 komentárov

Generál posiela odkaz vláde, polícii, prokuratúre a súdom: takéto veci sa neprehliadajú takéto veci sa riešia!

Pamäť národa je extrémne dôležitý fenomén. A tak je potrebné si pripomenúť to, k čomu sa hrdo hlásia predstavitelia minulej…

02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Uhrík: Infringement Európskej komisie pre novelu ústavy sa zbytočne dramatizuje

Tému infringementu, teda konania o porušení povinnosti, ktoré voči Slovensku iniciovala Európska komisia pre novelu ústavy, Progresívne Slovensko zbytočne dramatizuje.…

02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
02. 12. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Milan Šupa

Gustáv Murín

Viktor Pondělík

Miroslav Urban

Marek Brna

Michal Durila

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov