NAŽIVO

Juhozápadom Kolumbie v utorok otriasla séria bombových a streleckých útokov, ktoré si vyžiadali najmenej tri obete vrátane dvoch policajtov. Ich terčom sa stalo tretie najväčšie kolumbijské mesto Cali a niekoľko okolitých obcí. Podľa agentúry AFP išlo zrejme o koordinovanú akciu, ktorej cieľom bolo šíriť strach.

Colombia Bomb Kolumbia vojačka
Na snímke vojak prechádza okolo vraku motocykla po výbuchu bomby v kolumbijskom meste Cali / Foto: TASR/AP-Santiago Saldarriaga
20:31

Malá grécka ultranacionalistická strana Sparťania (Spartiates) už nie je zastúpená v parlamente. Najvyšší grécky volebný súd vylúčil zo zákonodarného zboru troch z piatich členov strany vrátane lídra Vasilisa Stigasa. Dvaja zostávajúci poslanci strany sú považovaní za nezávislých, uviedol v utorok verejnoprávny telerozhlas ERT.

20:22

Premiér Robert Fico (Smer-SD) myslí na rodiny obetí masového vraždenia v rakúskom Grazi. Je podľa neho ťažké si predstaviť, čo prežívajú. Uviedol to na sociálnej sieti s tým, že svet a osobitne Európa sa zvlčila.

„Tragédia v Rakúsku by nás mala viesť k zamysleniu, či Európu necháme napospas voľnomyšlienkarom a bláznom alebo sa vrátime k poctivým tradíciám a hodnotám,“ povedal premiér.

20:14

Akceptovať faktickú ruskú okupáciu niektorých ukrajinských území bez právneho uznania by bolo ochotných 43 percent Ukrajincov. Podmienkou by však bolo poskytnutie bezpečnostných záruk. Ako referuje web Ukrajinská pravda, vyplýva to z nedávneho prieskumu Kyjevského medzinárodného inštitútu sociológie (KIIS).

19:18

Zriadenie Medzinárodného vyšehradského fondu patrí k najväčším úspechom spolupráce Vyšehradskej štvorky (V4). Počas osláv 25. výročia založenia fondu to povedal prezident Peter Pellegrini. Pripomenul, že fond za uplynulých 25 rokov podporil viac ako 6700 projektov či 3000 štipendií a ďalších aktivít v celkovej hodnote 140 miliónov eur.

19:05

Stretnutia, aké bolo v utorok v Bratislave, sú mimoriadne dôležité najmä v tejto veľmi turbulentnej etape, kde je potrebné, aby verejný a súkromný sektor komunikovali čo najčastejšie, aby sme spoločne vedeli nachádzať riešenia na výzvy, ktoré pred nami stoja. Povedal to v utorok eurokomisár pre obchod a ekonomickú bezpečnosť Maroš Šefčovič na tlačovom brífingu počas konferencie Visegrad 4 Business.

19:04

Nemecký kancelár Friedrich Merz v utorok kritizoval ruský „teror voči civilnému obyvateľstvu“ na Ukrajine, informuje správa agentúry AFP.

Vyjadrenia Merza prišli po tom, čo Moskva v posledných dňoch zintenzívnila bombardovanie územia Ukrajiny.

19:02

Vo veku 82 rokov zomrel americký spevák, skladateľ a producent Sly Stone. Bol frontmanom skupiny Sly and the Family Stone. V 60. a 70. rokoch vďaka priekopníckej fúzii soulu, rocku, psychedélie a gospelu zohral rozhodujúcu úlohu pri vývoji funku, uvádza denník The Guardian.

19:01

Izraelské ministerstvo zahraničných vecí v utorok poprelo vyjadrenia svojho veľvyslanca v Kyjeve o presune systémov protivzdušnej obrany Patriot z Izraela na Ukrajinu. O vysvetlenie tohto údajného rozhodnutia požiadalo Rusko, uviedol spravodajský portál Ynet.

18:07

Švédska aktivistka Greta Thunbergová obvinila v utorok Izrael z jej „únosu“ v medzinárodných vodách po tom, čo tamojšie bezpečnostné zložky zadržali loď s humanitárnou pomocou smerujúcou do Pásma Gazy. Informovala o tom agentúra AFP.

Thunbergovú v utorok dopoludnia podľa informácií izraelského rezortu diplomacie deportovali z Izraela – po tom, čo sa v pondelok so skupinou ďalších aktivistov pokúsila loďou vstúpiť do Pásma Gazy.

Thunbergová
Na snímke aktivistka Greta Thunbergová odpovedá na otázky novinárov na parížskom letisku Charlesa de Gaulla po príchode z Izrael / Foto: TASR/AP-Michel Euler
18:04

Ak sa nezastaví rozširovanie Severoatlantickej aliancie (NATO) smerom na východ, neskončí sa vojna na Ukrajine, povedal v utorok námestník ruského ministra zahraničných vecí Sergej Riabkov a vyzval Spojené štáty, aby „rešpektovali základné záujmy Ruska“. Informovala o tom agentúra DPA.

18:01

 

17:37

Trump povedal, že Los Angeles by „zhorelo do tla“, ak by na potlačenie protestov migrantov nenasadil Národnú gardu. Americký prezident vyjadril aj nové výčitky voči miestnemu guvernérovi a starostovi, ktorí zastupujú Demparee.

Tvrdí, že ich otáľanie spôsobilo, že mnohí obyvatelia, ktorí prišli o svoje domovy pri nedávnych rozsiahlych požiaroch, nemôžu získať povolenie na výstavbu nových domov. Trump tiež tvrdí, že je to vina miestnych úradníkov, že k týmto požiarom vôbec došlo.

16:14

Európska komisia plánuje navrhnúť nový súbor sankcií voči Moskve, ktorý bude zahŕňať zníženie cenového stropu na ruskú ropu a zákaz využívania infraštruktúry plynovodov Nord Stream. Uviedli to noviny Financial Times.

15:35

Spoločnosť Eurostar, ktorá prevádzkuje vlaky medzi Britániou a kontinentálnou Európou cez tunel pod Lamanšským prielivom, v utorok oznámila, že plánuje nové priame spoje z Londýna do Frankfurtu nad Mohanom a do Ženevy. Hrozí jej totiž, že príde o monopol na trati cez tunel. Informovala o tom správa AFP.

15:34

Pri ruskom útoku v noci na utorok bol poškodený Chrám svätej Sofie v historickom centre Kyjeva. Jedna z najvýznamnejších pamiatok Ukrajiny je zapísaná do svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. O incidente informoval minister kultúry Mykola Točyckyj, informovala agentúra Reuters.

15:32

Predseda maďarskej vlády Viktor Orbán sa zrejme domnieva, že si dokáže veci vyriešiť sám prostredníctvom ropy a plynu, a tak vsádza na dobrý vzťah s ruským prezidentom Vladimirom Putinom a zlý vzťah s Ukrajinou. V rozhovore pre server valaszonline.hu o tom hovoril v utorok ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Vyjadril presvedčenie, že maďarský premiér si síce myslí, že vsadil na dobrého koňa, avšak prehrá.

15:16

Na utorkovú streľbu na strednej škole v rakúskom Grazi už reagovali viacerí českí politici. Premiér Petr Fiala na sociálnej sieti X vyjadril sústrasť rodinám a blízkym obetí.

„Veľmi ma zasiahla tragická správa o útoku v škole v Grazi. Je nesmierne bolestivé, keď sa niečo také stane. Obzvlášť na mieste, ktoré by malo byť symbolom bezpečia,“ napísal Fiala. Dodal, že myslí na obete, ich rodiny a všetkých, ktorých tragédia zasiahla.

14:42

Taiwanská prokuratúra v utorok obžalovala štyri osoby podozrivé zo špionáže pre Čínsku ľudovú republiku v prípade, ktorý siaha až do prezidentskej kancelárie Taiwanu. Informovala agentúra Reuters.

Prokuratúra požaduje tresty odňatia slobody na 18 a viac rokov.

14:22

Poslankyňa ODS Eva Decroix sa stala novou českou ministerkou spravodlivosti. Do funkcie ju v utorok na Pražskom hrade vymenoval český prezident Petr Pavel. Na čele rezortu nahradila Pavla Blažka, ktorý rezignoval pre prijatie bitcoinov od muža odsúdeného za prevádzkovanie online trhoviska s drogami.

Bitcoinová kauza podľa českého premiéra neohrozuje stabilitu jeho vlády. „To, že to nie je príjemné a je to vec, z ktorej nielen, že nemám radosť, ale nesmierne ma štve, je jasné,“ zdôraznil.

Petr Pavel Eva Decroix Petr Fiala
Na snímke nová česká ministerka spravodlivosti Eva Decroix (ODS, druhá zľava), český premiér Petr Fiala (vľavo) a český prezident Petr Pavel (tretí sprava) si pripíjajú počas slávnostného ceremoniálu na Pražskom hrade / Foto: TASR-Barbora Vizváryová
14:15
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Kapitán aerolínií Peter Švec naznačil príčiny pádu etiópskeho lietadla: “Je to veľmi spoľahlivý typ, môžem len odhadovať, čo sa stalo. Príčina môže byť technická alebo dizajnová”

V nedeľu otriasla Slovenskom správa o páde lietadla Boeingu 737 MAX 8, pri ktorom zomrela rodina poslanca Antona Hrnka a projektová manažérka Dobrej noviny. Čo bolo príčinou nešťastia, je zatiaľ predmetom vyšetrovanie. Čo však mohlo pádu predchádzať nám naznačil skúsený pilot a bezpečnostný analytik Peter Švec

❚❚
.

Aká bola vaša cesta k povolaniu pilot?

Peter Švec: Odkedy si pamätám, už ako malý chalan som chcel lietať. Obdivoval som vtáky, choval holuby, nadchýnal som sa dravcami, ale aj spevavcami.

Vzhľadom na vtedajší režim a svoj pôvod som moju šancu stať sa pilotom považoval za nulovú. Ale počas priemyslovky som využil prvú príležitosť a v zime, keď som ešte nemal ani 16 rokov, som sa prihlásil na parašutistický krúžok.

.

Na jar, po dosiahnutí veku som urobil prvý let v živote, spojený s prvým zoskokom. Na ten zážitok určite nikdy nezabudnem.

 

Prvý krôčik ste mali za sebou, čo nasledovalo potom?

Neskôr som sa sám stal inštruktorom, ale čo bolo dôležité, dostal som sa do kontaktu s letcami. A predovšetkým s veľkou skupinou kadetov, ktorá v mojom domovskom aeroklube v Očovej lietala základný výcvik pred nástupom na VVLŠ Košice. To som už mal 18 a v dotazníku branca som uviedol z desiatich možností, či sa chcem stať profesionálnym vojakom tú najhoršiu odpoveď – nikdy.

V zime v maturitnom ročníku som mal pri nejakom aeroklubovom zamestnaní možnosť hovoriť s vtedajšími skúsenými pilotmi a funkcionármi. Jedného z nich som sa opýtal, čo by bolo treba urobiť, aby som mohol lietať, keď mám otca kostolníka. On mi dal neuveriteľnú radu – prihlás sa do Vysokej vojenskej leteckej školy.

.

 

Nebola to tak trochu nereálna rada? Bolo to možné v tej dobe uskutočniť, hoci váš otec bol kostolník?

Keď videl môj prekvapený výraz, povedal mi argument. Pozri, na strednej škole máš samé jednotky. Stredná priemyselná škola banícka ti zabezpečuje, že ideológov ani nenapadne skúmať tvoj pôvod. A kým na to prídu, presaď sa na VVLŠ tak, že znovu budeš najlepší žiak.

Ak urobíš základný letecký výcvik na L-29, oni ťa už potom nevyhodia. Akurát ti nedovolia stať sa stíhačom a hodia ťa na dopravné lietadlá. A neoľutuješ. Ale čaká ťa dlhá cesta – lekárske prehliadky, prijímačky, atď. Lepšieho proroka som dodnes nestretol. A nikdy som neoľutoval. Poučenie pre všetkých – choďte za svojim snom, nevzdávajte sa vopred.

 

.

Dosiahli ste svoj sen. Je známe, že niektorí piloti majú pred odletom určité rituály. Máte ich aj vy?

Neverím na rituály, ani povery, nikdy som ich nemal a ani nemám. Som veľmi racionálne založený človek s veľmi silným analytickým prístupom ku všetkému, čo robím a vidím. Usilujem sa uplatňovať zdravý sedliacky rozum a logiku, uprednostňujem fakty.

Nemám predsudky, aspoň mi nie sú doteraz známe. Ale poznám pár kolegov, ktorí veria na povery a používajú rituály. Napríklad pohladkajú lietadlo, kopnú do pneumatiky a podobne.

 

S akým typom lietadla lietate najradšej?

Vždy v tom, na ktorom práve letím. Každý typ mal doteraz svoje čaro, svoje zvláštnosti, svoje triky. Každý si vyžadoval niečo iné.

Veľmi rád si spomínam na cvičné prúdové lietadlo L-29. Dovedna až 32 rokov som lietal rôzne verzie dopravného lietadla L-410, tam už vznikne veľmi blízky vzťah. Veľmi rád som počas 4 rokov lietal štvormotorové nákladné lietadlo An-12.

Obľúbil som si aj trojmotorový Jak-40, aj keď mal svoje limity a lietal som ho len jeden rok. Boeing-757 by som si znovu rád zalietal, lietal som ho tiež len necelý rok kým ma zlanárili ako manažéra zmeny na funkciu letového riaditeľa SkyEurope Airlines. No a z Boeingov-737, ktoré lietam už 15-ty rok som si akýsi intímnejší vzťah vytvoril k dvom verziám z piatich, ktoré som doteraz lietal – k 500-ke a 700-ke.

Ale najvyšší nálet mám na verzii 800 pre 189 cestujúcich.

Na snímke Peter Švec

 

.

Lietali ste aj na bojových lietadlách?

Patrím medzi obdivovateľov Mig-29, na ktorej som tiež ako člen národného vojenského „Display tímu“ odlietal niečo nad dve desiatky hodín v dvojsedadlovej verzii. Urobil som s ňou aj dva rekordy v dolete, keď sme vo dvojici prileteliz Anglicka priamo na Sliač bez medzipristátia.

Ako vojenský analytik sa na ten typ pozerám z hľadiska operačnej použiteľnosti a zmysluplnosti pragmaticky, racionálne a najmä národohospodársky a strategicky. Ale rovnako sa pozerám aj na iné typy bojových  lietadiel.

 

V nedeľu otriasla Slovenskom správa o páde lietadla Boeingu 737 MAX 8. Lietate aj s týmto typom?

.

Nie, ale už sa pripravujem na túto verziu typu, ktorý lietam. Ak sa problémy vyriešia, niekedy začiatkom leta je veľká šanca, že urobím prvý let aj na verzii B-737 MAX 8, čaká ma modifikácia 8200.

Na snímke trosky z vraku lietadla Etiópskych aerolínií

 

Ak sú vaše skúsenosti s daným typom lietadla?

Na piatich verziách typu B-737 som doteraz nalietal viac ako 10 250 hodín, plus okolo 300 na simulátore. Dovedna som na tomto type realizoval takmer 5 000 letov z celkového počtu takmer 12 tisíc letov, ktoré mám za sebou.

Je to veľmi spoľahlivé a príjemné lietadlo nielen pre pilota. Lietam s ním často ako cestujúci. Ide o jedno z najrozšírenejších lietadiel na svete. Naozaj by som ťažko hľadal nejaké veci, ktoré na tomto type nemám v láske.

.

 

Čo sa podľa vás mohlo v osudný deň stať, že došlo k tragédii?

Skúsim vyjadriť zhutnenú podstatu toho, čo sa mohlo stať. Poprosím, berte do úvahy, že fakty sú naďalej útržkovité a jediná inštitúcia, ktorá bude môcť dať zodpovedné závery, bude vyšetrovacia komisia. Nepochybujem o tom, že jej zloženie bude (na rozdiel od vyšetrovacej komisie našej An-24) vyvážené a spoločnosť nebude vyšetrovať sama seba, ani výrobca nebude vyšetrovať sám seba.

Rozhodujúce slovo bude mať Etiópsky letecký úrad a výdatnú pomoc dostane od FAA, čiže partnerského leteckého úradu z krajiny výrobcu, pričom nevylučujem asistenciu aj od leteckých úradov z veľkých krajín väčšieho počtu obetí.

Prezentovať budem postrehy človeka, ktorý lieta 39 rokov a kapitánom dopravného lietadla je 34 rokov, z toho viac ako 22 buď inštruktorom, alebo examinérom, alebo obidvoje. Výnimočne sa vyskytuje na všetkých typoch lietadiel problém s nespoľahlivými rýchlomermi. Z mne dostupných informácií ide o veľmi zriedkavý jav, tak jeden prípad na vysoké milióny letov.

 

Týkajú sa nespoľahlivé rýchlomery určitého výrobcu, resp. typu lietadla?

.

Nezáleží na type, ani na výrobcovi. Dá sa to zvládnuť, hoci je to veľmi náročná porucha na identifikáciu a zvládnutie. Základom je výcvik a ten je vo väčšine leteckých spoločností vyspelého sveta na veľmi vysokej úrovni.

Podobne náročné sú aj problémy s nepredvídanou reakciou riadiacich prvkov lietadla, napríklad s vyvažovaním prvku, ktorý sa volá stabilizátor. Tieto si vyžadujú naozaj dvoch plnohodnotných pilotov v kokpite. Toto bol evidentne výcvikový let. Druhý pilot mal údajne iba nálet 200 hodín. To znamená nula. On za to nemôže, to umožňujú predpisy vo väčšine štátov sveta.

 

Rovnaký typ lietadla padol aj v Indonézii. Vidíte určitú súvislosť s touto tragickou udalosťou?

Prinajmenšom prejavy sa ukazujú veľmi podobné s katastrofou rovnakej verzie v Indonézii. Išlo pravdepodobne buď o nesprávnu indikáciu rýchlomerov alebo zásah do riadenia istým novým dizajnovým prvkom, ktorý má zabrániť pádu pri pádovej rýchlosti, alebo o nešťastnú kombináciu.

Obidve nehody rovnakej verzie B-737 vykazujú viacero podobných znakov. Všetkými údajmi už možno disponujú vyšetrovatelia. V krátkom čase by mohli vydať predbežnú správu, ale doteraz čakáme aj na záverečnú správu z prípadu v Indonézii spred viac ako 4 mesiacov.

Spoločné je aj to, že sa to stalo spoločnostiam v menej vyspelej časti sveta, kde nie je záruka mimoriadne prísneho štátneho leteckého dozoru a tento faktor netreba podceňovať. Ide totiž aj o dozorovanie okrem iného aj spôsobu výberu personálu, licencovania pilotov, spôsobu a obsahu ich výcviku, údržby a podobne. Neuvádzam to ako indíciu, ani ako obvinenie.

.

 

Ako môžu danú situáciu ovplyvniť piloti?

Piloti si určite uvedomovali, že to nemajú v rukách, mohli byť zmätení z reakcie lietadla, možno urobili nejaké pochybenie a vyradili povedzme systém vyváženia.

Ak automatika vyvážila stabilizátor lietadla výrazne v smere tzv. “ťažký na nos”, sily v riadení pri odpojení autopilota mohli byť výrazné a polomer vyberania strmhlavého letu pri rýchlosti 700 km/h mohol byť veľmi veľký. Terén bol v tomto smere veľmi nepriaznivý.

Ako to v skutočnosti bolo, to nechajme na vyšetrovateľov, toto je len jedna z indícií, vyplývajúca z dostupných údajov. Ešte je predčasné robiť závery.

 

Zlyhal teda „ľudský faktor“?

.

Zákaz lietania po katastrofe je v civilnom letectve niečo veľmi výnimočné. Ak ho FAA, EASA a iné letecké úrady nevydali okamžite po nehode, nemám dôvod predpokladať, že disponovali závažnými hláseniami o nebezpečných prejavoch typu.

Ak sa potvrdí niečo iné, bude padať veľmi veľa hláv vo veľkom množstve štátov a organizácií. Následný úradný zákaz lietania verzie MAX po pár dňoch mohol mať iné dôvody.

Nie je možné vylúčiť hĺbkové faktory, vyplývajúce z laxnejšej organizačnej kultúry. Môžu súvisieť s údržbou, s výcvikom, alebo s nezavedením opatrení a odporúčaní výrobcu po vlaňajšej katastrofe v Indonézii.

Pri tejto katastrofe, ktorou bezprostrednou príčinou mohla byť porucha technického charakteru nemusí ísť o pre laikov typický ľudský faktor – „pochybenie posádky“. Piloti sú v skutočnosti väčšinou poslednou záchrannou sieťou.

Oveľa vážnejším ľudským faktorom pri väčšine leteckých katastrof je ľudský faktor zlého manažmentu a laxného odborného dozoru. Hĺbkové faktory sú tie, ktoré pri príčine nevidno, ale v skutočnosti mohli výrazne prispieť ku vzniku katastrofy.

 

Ocitli ste sa niekedy v situácii, kedy ste museli núdzovo pristáť?

.

Niečo také, čo v letectve poznáme pod definíciou „núdzové pristátie“ som osobne našťastie nezažil. Nikto z nás, profesionálov, sa netúži stať hrdinom.

Letecké filmy osobne dokonca vypínam, lebo scenáre sú nelogické a nevhodne dramatizované. Ale každý rok mám za sebou aj lety, kde človek musí preukázať nadštandardné vedomosti, zručnosti, kvality, aj výsledky prípravy alebo skúseností.

Občas som bol nútený použiť núdzové postupy alebo opatrenia. Ale vždy je na prvom mieste bezpečnosť a výsledok, ktorým je bezpečné dopravenie seba aj tých, ktorí mi dôverujú, do ich destinácie.

 

Prezradíte našim čitateľom niektorý z vašich núdzových postupov?

Skutoční profesionálni piloti o niektorých „zážitkoch“ neradi hovoria.

O vzájomne užitočné vedomosti a skúsenosti sa delíme špecifickými metódami vo vnútri svojej leteckej komunity, vo veľkej miere skôr v rámci firmy.

.
Na snímke Peter Švec

 

Akú postupy využívate vy pri analýze tragických udalostí?

Osobne už asi dve desiatky rokov analyticky posudzujem známe aj neznáme letecké katastrofy. Používam vlastnú metodiku, ktorú som mal publikovanú ako diplomovku na Kráľovskej akadémii obranných štúdií v Londýne. Ide o štúdiu, ktorú som mal zatiaľ ako jediný študent vojenských akadémií zo Slovenska v celej histórii, publikovanú v uznávanom vedeckom časopise.

Zaoberala sa pôsobením proti presile použitím nelineárnych metód, ale mnou objavený metodický prístup sa dá uplatniť prakticky všade. Veľmi dobre a ucelene mám skompletizované vybrané typy lietadiel a kategórie letov.

Prišiel som na zaujímavé korelácie, ale ako vieme, doma nikto nie je prorokom. Zatiaľ som naštudoval asi 3 tisícky leteckých katastrof a vážnych predpokladov, pričom asi polovica z nich je spracovaná podrobnejšie.

.

Keď skončím kariéru pilota, mám v hlave, a vo veľkej miere aj písomne, veľmi presné nápady projektov, ktorými rád poteším entuziastov letectva a lietania.

Pri diskusiách ma mojimi zisteniami nadšení zahraniční priatelia a experti presviedčajú, aby som to spracoval a vydával v angličtine.

 

Aktuálne kandidujete na post europoslanca za stranu Národná koalícia.  Prečo ste sa rozhodli kandidovať práve za menovanú stranu?

V prvom rade treba uviesť fakt, že o kandidatúre som vôbec neuvažoval. Ponuky na vstup do politiky som dostával pred všetkými voľbami odvtedy, keď sme zrušili tzv. Federálne zhromaždenie a priniesli slobodu vo vlastnej štátnosti obidvom našim národom. Bol som oslovený a kandidatúra mi bola ponúknutá. Veľmi dlho som tú myšlienku striktne odmietal.

Spolu so skupinou iniciátorov nadčasového dokumentu, ktorý sme nazvali Nitrianska deklarácia, ale aj samostatne, sme dostali pozvanie na stretnutie s istými politickými zoskupeniami.

Špecificky Národná koalícia prejavila úprimný záujem o osvojenie si tých častí našej filozofie, ktoré ešte nemali zapracované do svojich programových zámerov, ale s ktorými silno koketovali. Nastal veľmi silný prienik a synergia. Určite nás spája myšlienka tradicionalizmu, suverenizmu, troch pilierov (národný, kresťanský a sociálny) a mnohé ďalšie.

Ako programovému manažérovi skupiny mi vedúci predstavitelia NK umožnili podieľať sa na príprave ich programu do eurovolieb. Ešte v čase, keď som už vtedy prezentovanú ponuku cestou nášho koordinátora stále striktne odmietal.

 

Aké hodnoty chcete presadzovať?

Ak by som mal charakterizovať moju politickú filozofiu, išlo by o akúsi miestnu slovenskú formu libertarianizmu. Je to od slova „liberty“ teda „sloboda“, „oslobodenie“. Ide o presadzovanie tradičných a overených prístupov rozhodujúcej drvivej väčšiny spoločnosti.

Reprezentujem teda drvivo-väčšinovú normálnosť, skutočnú demokraciu – čo znamená vládu väčšiny.

V úplnom rozpore s anarchizmom mikro až nano-menšinového diktátorského liberalizmu, ktorý nemá so slobodou a demokraciou nič spoločné.

 

Čo vás presvedčilo v kandidatúre?

.

Nuž z pragmatického hľadiska v prvom rade akceptovanie mojej striktnej požiadavky, že budem kandidovať na nezvoliteľnom mieste. Z politického hľadiska fakt, že program NK do eurovolieb jednoznačne deklaroval otvorený príklon k suverenizmu a špecificky odmieta vytvorenie tzv. európskych ozbrojených síl. To bude aj moja nosná téma v kampani.

Na snímke Peter Švec

 

Prečo odmietate európske ozbrojené sily?

Som predovšetkým plne kvalifikovaný bezpečnostno-vojenský analytik, Aj keď je to dnes pomaly urážka v čase, keď máme záplavu samozvaných bezpečnostných analytikov, ktorí len prednášajú analýzy Stratforu a zaslepene ignorujú skutočné strategické témy a tézy prospešné pre našu vlasť. Ja mám moju kvalifikáciu podloženú tak najvyšším svetovo uznávaným vzdelaním, ako aj komplexnou a bohatou praxou.

Môj dlhoročný kamarát, ktorého som dlho nevidel, ale dostal môj otvorený list signatárom Nitrianskej deklarácie, podstatu zámerov eurobyrokratov s vytvorením európskych ozbrojených síl a zborov veľmi presne nazval vo svojom blogu.

V blogu HS publikoval môj otvorený list a v názve blogu odhalil, že ide o návrat Wehrmachtu pod názvom EuroWehrmacht. K tomu ako stratég a geopolitik nemám čo dodať.

Pilierov štátnosti sa nesmieme zbaviť a nemôžeme ich odovzdať do rúk eurobyrokratov. Diskusie o tom už teraz napĺňajú skutkovú podstatu úkladov proti štátu a vlastizrady.

Štátnosť je to najcennejšie, čo ako štátotvorný národ máme. Režimy sa menia, doteraz sme nemali veľa šťastia na vládnu moc. Ale štátnosť je čosi posvätné.

Keďže roky pôsobím v zahraničí a dochádzam domov, čiže evidentne nie som zápecník, vidím ako si svoju štátnosť cenia hrdé národy bez ohľadu na svoju veľkosť. My sme presne rovnakí, my sa nemáme prečo podceňovať, nemáme dôvod na pocit malosti a bezvýznamnosti.

 

Ako chcete svoje skúsenosti z povolania bezpečnostného analytika po prípadnom zvolení využiť na poste europoslanca?

Dosiahol som najvyššie pozície na veliteľstve vzdušných síl (šéf A2), na Generálnom štábe (zástupca NGŠ), aj na Ministerstve obrany (GR sekcie).

Popri leteckej škole som absolventom prestížnych, výlučne západných vojenských a obranných akadémií. Dlhodobo sa venujem analytike, geopolitike a stratégii. Som absolútne oddaný slovenský patriot a naozaj sa za to nehanbím.

 

Čo by ste na poste europoslanca využili z pozície pilota?

.

My si to neuvedomujeme, ale z hľadiska civilného letectva sú všetky právomoci odovzdané do rúk byrokracie EÚ. Zákony a pravidlá vydávané nimi nereprezentujú záujem štátov ťahajúcich za kratší koniec.

Sme krajina s absolútne najnižšou rozlietanosťou v rámci EÚ, všetci nám ušli minimálne na dvojnásobok. Ide o počet leteckých cestujúcich v prepočte na obyvateľstvo. Sme na úrovni šestiny priemeru EÚ.

Pritom niektoré nové členské štáty EÚ sú už vysoko nad priemerom. Napríklad Lotyšsko, ale tiež viacero ďalších. Svoj podiel na tom majú nielen národné vlády, ale aj neopodstatnené obmedzenia vyplývajúcej z pravidiel vnútených byrokratmi EÚ, ktorí nás nezastupujú, nemajú prečo.

Naše špecifické problémy ich tiež nemajú prečo zaujímať. Podiel má aj pokrútená interpretácia pravidiel EÚ našimi národnými štátnymi úradníkmi. To treba zásadným spôsobom zmeniť.

 

Čo je teda hlavným cieľom vašej kandidatúry?

V mojej kandidatúre ide len a výlučne o budúcnosť mojej vlasti, o obnovu našej suverenity, ku ktorých atribútom sa doterajšie vlády nestavali veľmi zodpovedne. Ide o zachovanie štátnosti, ktorej získaniu som pred rokmi výdatnou mierou napomohol.

Kandidatúrou dostávam možnosť na prezentovanie dôležitých politických postojov. Ako spolutvorca našej štátnosti, ktorý pre túto myšlienku vo svojom čase veľmi veľa osobne obetoval, sa nemôžem len tak prizerať odovzdávaniu atribútov suverenity do cudzích rúk.

Tak, ako nám nechýba Praha, ani Moskva, tak nepotrebujeme nad sebou ani Brusel. My sa musíme ako národ, aj ako jednotlivci, zbaviť svojho prekliatia pocitu malosti. Nie sme ani zďaleka bezvýznamný národ. Je našou povinnosťou premeniť EÚ na slobodné a voľné spolupracujúce spoločenstvo suverénnych národných štátov.

 

Ako podľa vás dokážu ovplyvniť chod Európskej únie europoslanci – patrioti?

Ak budú zvolené silné zastúpenia eurorealistických patriotov vo veľkom množstve štátov, tak to celá EÚ pocíti, všetci jej členovia v pozitívnom zmysle. Negatívne dôsledky to bude mať na pár desiatok tisíc privilegovaných euroúradníkov. Preto majú z vývoja hrôzu.

Euroúradníkom ide len o ich privilégiá a o moc. Tieto podmienky treba odstrániť. To sú veci strategického charakteru, lebo sa týkajú doslova prežitia nášho národa a iných malých národov.

Suverenita a piliere štátnosti nemôžu byť predmetom referenda, tak ako ani dane. Už vonkoncom nie v čase monopolu na pravdu v rukách hŕstky mediálnych magnátov a bezohľadnej mediálnej manipulácie.

Preto som zásadným spôsobom proti dokumentu, ktorý zabezpečuje eurobyrokracii neúmernú moc a tým je tzv. Lisabonská zmluva, preto som v novembri inicioval petíciu. Takzvaná preto, lebo to nie je zmluva, ale ultimatívna diktátorská deklarácia, vnútená pod tlakom davovej psychózy na predstaviteľov vtedajších režimov v členských štátoch. Je tiež v rozpore s referendom o vstupe do EÚ, ktorý navyše odsúhlasila iba menšina všetkých oprávnených slovenských voličov.

.

 

 

Ing. Peter Švec, p.s.c. (post staff college), RCDS, v súčasnosti pôsobí ako kapitán a inšpektor linkových preskúšaní Boeingu 737 v nízkonákladových aerolíniách.

Je iniciátorom a signatárom dokumentu Nitrianska deklarácia, ten je zároveň vyjadrením jeho programového nazerania na realitu. Je známy ako nezávislý bezpečnostno-vojenský analytik, ako aj expert na letovú bezpečnosť.

Je absolventom dvoch prestížnych britských vojenských akadémií. V roku 1995 ako jediný Slovák v histórii absolvoval operačný „Veliteľský a štábny kurz pozemných síl“ v Štábnej akadémii v meste Camberley v grófstve Surrey pri Londýne, po ktorej absolvovaní mu bol priznaný uznávaný certifikát a oprávnenie uvádzať si „p.s.c.“

Je hlavným autorom niekoľkých strategických doktrín, ktoré boli prvými doktrinálnymi dokumentmi svojho druhu v histórii Slovenska. Bol považovaný za neoficiálneho otca vojenských reforiem na začiatku nášho tisícročia.

V súčasnosti pôsobí neďaleko Londýna, ale dochádza domov na Slovensko, je úprimným fanúšikom brexitu.

Je majiteľom spoločnosti Winx Aviation Consulting, s.r.o. ktorá sa venuje konzultačným činnostiam v letectve, bezpečnosti letovej prevádzky ale aj v obrane a bezpečnosti, aj spolumajiteľom projektovej firmy „Winx Airlines, s.r.o.

Kandiduje na post europoslanca za stranu Národná koalícia.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Marek Brna

Milan Šupa

Ivan Štubňa

Tibor Danáč

Michal Durila

Gustáv Murín

.
.
.

Fico: SR nepodporí 18. sankčný balík proti Rusku

Slovenská republika nepodporí pripravovaný 18. sankčný balík proti Ruskej federácii, pokiaľ jej Európska komisia neposkytne reálne riešenie krízovej situácie, do…

10. 06. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

Západ má záujem pokračovať vo vojne na úkor ukrajinských životov, pretože sám je proti kompromisom a ústupkom

Napísal to novinár Ostap Drozdov na Facebooku, keď komentoval vyhlásenie generálneho tajomníka NATO Rutteho, v ktorom dal jasne najavo, že…

10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Pročka museli vypnúť. Ten človek je blázon, reaguje Danko

V parlamente dnes prebiehala rozprava k Výročnej správe o stave Slovenskej republiky. Opoziční poslanci si nemohli nechať ujsť príležitosť zaútočiť…

10. 06. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Volkswagen prepustil zamestnanca, ktorý zvesil dúhovú vlajku. Europoslanci sa rozhodli konať

Europoslanci za stranu Smer-SD Ľuboš Blaha Erik Kaliňák napísali otvorený list generálnemu riaditeľovi spoločnosti Volkswagen Slovakia, ktorý zverejnili aj na…

10. 06. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Streľba v škole v Grazi: Útok má jedenástu obeť

Jedenásť osôb v utorok zahynulo a dvojciferný počet ďalších je zranených po streľbe na strednej škole v rakúskom meste Graz.…

10. 06. 2025 | Aktualizované 10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Aktualizované 10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Zelenskyj sa pustil do Maďarska a prišiel s vážnym obvinením

Maďarsko prostredníctvom svojich agentov zhromažďovalo informácie o rozmiestnení protivzdušnej obrany a vojenských jednotiek na Zakarpatsku, ako aj o možnej reakcii…

10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Napätie sa stupňuje. Protesty, ktoré sa začali v Los Angeles, sa rozšírili

Protesty v USA, ktoré sa začali v Los Angeles, sa rozšírili do Texasu

10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Orbán vystúpil na zjazde Patriotov s ostrou kritikou: „Maďarsko je čierna ovca Európskej únie, nočná mora Bruselu a posledná bašta kresťanstva“

Maďarský premiér Viktor Orbán sa zúčastnil stretnutia Patriotov pre Európu a vystúpil so silným prejavom. Kritizoval Brusel, politiku Európskej únie…

10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

Štefuca pre HS: Pod rúškom zvýšenia bezpečnosti a zníženia nehodovosti sa na cestách neustále sprísňuje kontrola rýchlosti. Existuje mýtus, že rýchlosť je najväčšou príčinou dopravných nehôd

Ministerstvo vnútra minulý týždeň predstavilo návrh novely zákona o cestnej premávke, ktorý sa týka nielen vodičov, ale aj cyklistov, kolobežkárov,…

10. 06. 2025 | Rozhovory | 12 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Rozhovory | 12 min. čítania | 0 komentárov
.

Najnižšie číslo od pádu totality: Zoznam tohtoročných novokňazov a dátumy ich primičných svätých omší

Mesiac jún je v slovenských diecézach tradične mesiacom kňazských vysviacok

10. 06. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Svetonázor | 4 min. čítania | 0 komentárov

RT: „Chceme uzavrieť plnohodnotný mier“. Miedinskij v exkluzívnom rozhovore rozprával o rokovaniach v Istanbule, o telách ukrajinských vojakov a o závislosti Kyjeva od svojich „akcionárov“

Ak by sa Ukrajina rozhodovala sama, mierová zmluva s Ruskom mohla byť podpísaná 28. februára 2022. Vyhlásil to Vladimir Medinskij,…

10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 21 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 21 min. čítania | 0 komentárov

Poslanci odmietli uznesenie o odsúdení raketových útokov na Ukrajine

Poslanci Národnej rady SR neprijali v utorkovom hlasovaní uznesenie, ktoré predložila opozičná SaS. Parlament by prijatým uznesením odsúdil aprílové raketové…

10. 06. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny: Frontová línia sa posunula ešte bližšie k Dnepropetrovskej oblasti

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

10. 06. 2025 | Aktualizované 10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Aktualizované 10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 6 min. čítania | 0 komentárov
.

„Toto tu ešte nebolo!“ Na Slovensko prišli z EP desiatky europoslancov

Včera sa na Slovensku začalo stretnutie europoslancov z Európskeho parlamentu, ktorí prijali pozvanie od europoslanca Milana Uhríka

10. 06. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Soros v tieni? Kto stojí za nepokojmi v Los Angeles

Prezident Donald Trump označil protesty v Los Angeles za “zaplatené”, ale kto by mohol stáť za týmto chaosom?

10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Miliónová hanba z Trnavy. Slovensko prichádza o peniaze z Plánu obnovy – kvôli konfliktu záujmov, ktorý „prehliadli“ Gröhlingovi úradníci

Slovensko sa opäť predviedlo ako krajina, kde „všetko prejde“. Európska komisia nám škrtá 1,2 milióna eur z Plánu obnovy, pretože…

10. 06. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Komentáre | 8 min. čítania | 0 komentárov

Kaliňák gratuluje opozícii k “víťazstvu” v hybridnej vojne proti súčasnej vláde: „Dokázali ste ohnúť realitu natoľko, aby ste túto bitku vyhrali“

Europoslanec Erik Kaliňák zagratuloval opozícii, médiám, mimovládnej organizácii Zastavme korupciu a  bývalému ministrovi spravodlivosti Danielovi Lipšicovi, ktorí odsúdili vrcholného predstaviteľa…

10. 06. 2025 | Z domova | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Z domova | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Robert F. Kennedy Jr. zlikvidoval panel CDC pre vakcíny a všetkých 17 členov poslal do dôchodku

Minister zdravotníctva a sociálnych služieb Robert F. Kennedy Jr. v pondelok oznámil, že ruší komisiu, ktorá poskytuje poradenstvo v oblasti…

10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

V Bratislave došlo k pádu 24-ročnej ženy z okna obytného domu

Na bratislavských Palisádach došlo v utorok krátko pred 10.00 h k pádu 24-ročnej ženy z jedného z okien obytného domu.…

10. 06. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Regióny | 1 min. čítania | 0 komentárov

Holanďania už majú dosť migrácie. Zavádzajú hraničné kontroly na „vlastnú päsť“

Holandská vláda podniká len chabé kroky, aby zabránila prílevu migrantov do krajiny. Holanďania, nespokojní s chaosom spôsobeným migrantmi, zobrali veci…

10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

“Miestnosť bez posteľnej bielizne, vankúša, matraca.” Durov odhalil ako sa k nemu správali po zadržaní

Pavel Durov v rozhovore s americkým novinárom Tuckerom Carlsonom uviedol, že po zadržaní v Paríži mu odobrali telefón a štyri…

10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

V centre Los Angeles vládne chaos a bezprávie – čo sa tam vlastne deje?

Kalifornia sa opäť stala centrom amerických protestov. Po masovom zadržaní nelegálnych migrantov v Los Angeles sa demonštranti dostali do zrážok…

10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 8 min. čítania | 0 komentárov

Petícia za ospravedlnenie od Apple za útok na kresťanskú vieru

Naša viera sa opäť stala terčom útoku. Tentoraz zo strany spoločnosti Apple. To, čo odvysielali, patrí medzi najzávažnejšie zneuctenia Eucharistie,…

10. 06. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Svetonázor | 2 min. čítania | 0 komentárov

Stáčanie tachometrov pripravuje Európanov o 5,3 miliárd eur ročne

10.6.2025 Redakcia Auto trendy . Podvody so stáčaním tachometrov pripravujú európskych vodičov o miliardy eur ročne. Špeciálna analýza ukázala, že…

10. 06. 2025 | 0 komentárov

Nový poľský prezident: „Kyjev musí rešpektovať záujmy ostatných krajín“

Nový poľský prezident Karol Nawrocki otázku členstva Ukrajiny v EÚ odsúva na vedľajšiu koľaj, jednou z jeho priorít bude obnovenie spolupráce…

10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Deti a ich neštandardné myslenie tými najvtipnejšími spôsobmi

Deti a ich neštandardné myslenie tými najvtipnejšími spôsobmi: Deti riešia problémy rovnako ako my ostatní. Ich prístupy sa však často…

10. 06. 2025 | 0 komentárov

Jedou v tom všichni…

Tak jsme se dozvěděli, že STANařský náměstek Dvořák o bitcoinech věděl také. Bylo to dokonce v jeho gesci. Exekutorská a…

10. 06. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov
10. 06. 2025 | Česky | 5 min. čítania | 0 komentárov

Prvý krok: Právo na pravdu podalo na súd návrh na zrušenie Nadácie Zastavme korupciu

Občianske združenie Právo na pravdu podalo na príslušný súd návrh na zrušenie Nadácie Zastavme korupciu. Dôvodom je dlhodobé a závažné…

09. 06. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
09. 06. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Ste skôr kreatívny alebo analytik? Vaša čiara srdca na dlani to môže prezradiť!

Osobnostné testy sa používajú ako nástroj na sebareflexiu a skúmanie. Čiara srdca je fascinujúcim aspektom tela, ktorý môže ponúknuť okno…

10. 06. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Juhozápadom Kolumbie v utorok otriasla séria bombových a streleckých útokov, ktoré si vyžiadali najmenej tri obete vrátane dvoch policajtov. Ich terčom sa stalo tretie najväčšie kolumbijské mesto Cali a niekoľko okolitých obcí. Podľa agentúry AFP išlo zrejme o koordinovanú akciu, ktorej cieľom bolo šíriť strach.

Colombia Bomb Kolumbia vojačka
Na snímke vojak prechádza okolo vraku motocykla po výbuchu bomby v kolumbijskom meste Cali / Foto: TASR/AP-Santiago Saldarriaga
20:31

Malá grécka ultranacionalistická strana Sparťania (Spartiates) už nie je zastúpená v parlamente. Najvyšší grécky volebný súd vylúčil zo zákonodarného zboru troch z piatich členov strany vrátane lídra Vasilisa Stigasa. Dvaja zostávajúci poslanci strany sú považovaní za nezávislých, uviedol v utorok verejnoprávny telerozhlas ERT.

20:22

Premiér Robert Fico (Smer-SD) myslí na rodiny obetí masového vraždenia v rakúskom Grazi. Je podľa neho ťažké si predstaviť, čo prežívajú. Uviedol to na sociálnej sieti s tým, že svet a osobitne Európa sa zvlčila.

„Tragédia v Rakúsku by nás mala viesť k zamysleniu, či Európu necháme napospas voľnomyšlienkarom a bláznom alebo sa vrátime k poctivým tradíciám a hodnotám,“ povedal premiér.

20:14

Akceptovať faktickú ruskú okupáciu niektorých ukrajinských území bez právneho uznania by bolo ochotných 43 percent Ukrajincov. Podmienkou by však bolo poskytnutie bezpečnostných záruk. Ako referuje web Ukrajinská pravda, vyplýva to z nedávneho prieskumu Kyjevského medzinárodného inštitútu sociológie (KIIS).

19:18

.

Nová šéfka úraduje. STVR potvrdila koniec viacerých reláci. Končí aj relácia Večera s Havranom

Výrazné posilnenie spravodajstva, nové diskusné formáty, ale aj koniec viacerých relácií sú zmenami, ktoré sa prejavia v jesennej vysielacej štruktúre…

09. 06. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 06. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ľudia si robia bazény z balíkov sena

Jedna vec, ktorá ma pri kúpe nového domu nadchýna, je priestor navyše na bazén na dvore. To je naozaj môj…

10. 06. 2025 | 0 komentárov

Musela zasahovať polícia: LGBTi aktivisti vám to „spočítajú” aj na ulici

Len teraz sme informovali o škandálnom prepustení pracovníka slovenskej pobočky Volkswagenu z dôvodu, že strhol z firemného stožiara dúhovú vlajku…

09. 06. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
09. 06. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Rakety Kaliber, drony a riadené bomby - od večera prebieha jeden z najmasívnejším ruských útokov

Ukrajina, 10. júna 2025 - Ruské jednotky spúšťajú novú sériu útokov na ciele na Ukrajine. Večerné údery, ktoré sa plynulo…

10. 06. 2025 | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Najpravdepodobnejší scenár pokračovania vojny

Jedným z najpravdepodobnejších scenárov pokračovania vojny na Ukrajine je ten, v ktorom Trump obviní obe strany – Moskvu aj Kyjev…

09. 06. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
09. 06. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Doslova štekanie v priamom prenose

Televízne diskusie ukázali jasný obraz, ako dnes vyzerá Slovensko podľa opozície. Doslova štekanie v priamom prenose, skákanie do reči a…

09. 06. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
09. 06. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Marek Brna

Milan Šupa

Ivan Štubňa

Tibor Danáč

Michal Durila

Gustáv Murín

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov