NAŽIVO

Litva v sobotu opäť musela uzavrieť letisko vo Vilniuse. Nad letisko sa objavili podozrivé balóny.

Vládne Národné centrum krízového riadenia uviedlo, že letecká prevádzka bola obnovená v sobotu o 18:31 h SEČ. Informovala televízia Sky News.

13:33

V Hongkongu sa v nedeľu začali voľby do tamojšej legislatívnej rady (parlamentu).

Snahy vlády zvýšiť volebnú účasť zatienil koncom novembra veľký požiar, ktorý zachvátil bytové domy na severe mesta a pripravil o život najmenej 159 ľudí. Po požiari bola predvolebná kampaň pozastavená. Informovala agentúra AFP.

10:13

Podporovatelia venezuelskej opozičnej líderky Maríe Coriny Machadovej demonštrovali včera vo viacerých mestách po celom svete. Chceli tak, pred slávnostným odovzdávaním Nobelových cien na budúci týždeň, upriamiť pozornosť svetovej verejnosti na jej zápas za obnovenie demokracie vo Venezuele. Informuje agentúra AP.

08:26

Požiar, ktorý zachvátil nočný klub v indickom letovisku Goa, si vyžiadal 25 obetí, uviedol premiér regionálnej vlády v indickom zväzovom štáte Goa Pramód Savant.

Medzi obeťami požiaru boli aj turisti. Informuje agentúra AFP.

08:03

Izraelský prezident Jicchak Herzog odmietol výzvy amerického prezidenta Donalda Trumpa, aby udelil milosť premiérovi Benjaminovi Netanjahuovi. Netanjahu čelí obvineniam z korupcie. Informuje portál Politico.

Isaac Herzog
Na snímke izraelský prezident Isaac Herzog / Foto: TASR/AP-Abir Sultan/Pool Photo via AP
08:00

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan telefonoval so svojím venezuelským náprotivkom Nicolásom Madurom. Vyzval ho, aby „udržiaval otvorený dialóg“ s Washingtonom napriek rastúcim obavám z vojenskej akcie USA. Informuje agentúra AFP.

07:59

Iránske orgány včera zatkli dvoch organizátorov maratónu. Maratón sa bežal na ostrove Kiš v Perzskom zálive.

Internetom sa totiž začali šíriť fotografie, z ktorých vyplýva, že účastníčky maratónu na sebe nemali hidžáb. Informáciu agentúra AFP.

07:58
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Kapitán aerolínií Peter Švec naznačil príčiny pádu etiópskeho lietadla: “Je to veľmi spoľahlivý typ, môžem len odhadovať, čo sa stalo. Príčina môže byť technická alebo dizajnová”

V nedeľu otriasla Slovenskom správa o páde lietadla Boeingu 737 MAX 8, pri ktorom zomrela rodina poslanca Antona Hrnka a projektová manažérka Dobrej noviny. Čo bolo príčinou nešťastia, je zatiaľ predmetom vyšetrovanie. Čo však mohlo pádu predchádzať nám naznačil skúsený pilot a bezpečnostný analytik Peter Švec

❚❚
.

Aká bola vaša cesta k povolaniu pilot?

Peter Švec: Odkedy si pamätám, už ako malý chalan som chcel lietať. Obdivoval som vtáky, choval holuby, nadchýnal som sa dravcami, ale aj spevavcami.

Vzhľadom na vtedajší režim a svoj pôvod som moju šancu stať sa pilotom považoval za nulovú. Ale počas priemyslovky som využil prvú príležitosť a v zime, keď som ešte nemal ani 16 rokov, som sa prihlásil na parašutistický krúžok.

.

Na jar, po dosiahnutí veku som urobil prvý let v živote, spojený s prvým zoskokom. Na ten zážitok určite nikdy nezabudnem.

 

Prvý krôčik ste mali za sebou, čo nasledovalo potom?

Neskôr som sa sám stal inštruktorom, ale čo bolo dôležité, dostal som sa do kontaktu s letcami. A predovšetkým s veľkou skupinou kadetov, ktorá v mojom domovskom aeroklube v Očovej lietala základný výcvik pred nástupom na VVLŠ Košice. To som už mal 18 a v dotazníku branca som uviedol z desiatich možností, či sa chcem stať profesionálnym vojakom tú najhoršiu odpoveď – nikdy.

V zime v maturitnom ročníku som mal pri nejakom aeroklubovom zamestnaní možnosť hovoriť s vtedajšími skúsenými pilotmi a funkcionármi. Jedného z nich som sa opýtal, čo by bolo treba urobiť, aby som mohol lietať, keď mám otca kostolníka. On mi dal neuveriteľnú radu – prihlás sa do Vysokej vojenskej leteckej školy.

.

 

Nebola to tak trochu nereálna rada? Bolo to možné v tej dobe uskutočniť, hoci váš otec bol kostolník?

Keď videl môj prekvapený výraz, povedal mi argument. Pozri, na strednej škole máš samé jednotky. Stredná priemyselná škola banícka ti zabezpečuje, že ideológov ani nenapadne skúmať tvoj pôvod. A kým na to prídu, presaď sa na VVLŠ tak, že znovu budeš najlepší žiak.

Ak urobíš základný letecký výcvik na L-29, oni ťa už potom nevyhodia. Akurát ti nedovolia stať sa stíhačom a hodia ťa na dopravné lietadlá. A neoľutuješ. Ale čaká ťa dlhá cesta – lekárske prehliadky, prijímačky, atď. Lepšieho proroka som dodnes nestretol. A nikdy som neoľutoval. Poučenie pre všetkých – choďte za svojim snom, nevzdávajte sa vopred.

 

.

Dosiahli ste svoj sen. Je známe, že niektorí piloti majú pred odletom určité rituály. Máte ich aj vy?

Neverím na rituály, ani povery, nikdy som ich nemal a ani nemám. Som veľmi racionálne založený človek s veľmi silným analytickým prístupom ku všetkému, čo robím a vidím. Usilujem sa uplatňovať zdravý sedliacky rozum a logiku, uprednostňujem fakty.

Nemám predsudky, aspoň mi nie sú doteraz známe. Ale poznám pár kolegov, ktorí veria na povery a používajú rituály. Napríklad pohladkajú lietadlo, kopnú do pneumatiky a podobne.

 

S akým typom lietadla lietate najradšej?

Vždy v tom, na ktorom práve letím. Každý typ mal doteraz svoje čaro, svoje zvláštnosti, svoje triky. Každý si vyžadoval niečo iné.

Veľmi rád si spomínam na cvičné prúdové lietadlo L-29. Dovedna až 32 rokov som lietal rôzne verzie dopravného lietadla L-410, tam už vznikne veľmi blízky vzťah. Veľmi rád som počas 4 rokov lietal štvormotorové nákladné lietadlo An-12.

Obľúbil som si aj trojmotorový Jak-40, aj keď mal svoje limity a lietal som ho len jeden rok. Boeing-757 by som si znovu rád zalietal, lietal som ho tiež len necelý rok kým ma zlanárili ako manažéra zmeny na funkciu letového riaditeľa SkyEurope Airlines. No a z Boeingov-737, ktoré lietam už 15-ty rok som si akýsi intímnejší vzťah vytvoril k dvom verziám z piatich, ktoré som doteraz lietal – k 500-ke a 700-ke.

Ale najvyšší nálet mám na verzii 800 pre 189 cestujúcich.

Na snímke Peter Švec

 

.

Lietali ste aj na bojových lietadlách?

Patrím medzi obdivovateľov Mig-29, na ktorej som tiež ako člen národného vojenského „Display tímu“ odlietal niečo nad dve desiatky hodín v dvojsedadlovej verzii. Urobil som s ňou aj dva rekordy v dolete, keď sme vo dvojici prileteliz Anglicka priamo na Sliač bez medzipristátia.

Ako vojenský analytik sa na ten typ pozerám z hľadiska operačnej použiteľnosti a zmysluplnosti pragmaticky, racionálne a najmä národohospodársky a strategicky. Ale rovnako sa pozerám aj na iné typy bojových  lietadiel.

 

V nedeľu otriasla Slovenskom správa o páde lietadla Boeingu 737 MAX 8. Lietate aj s týmto typom?

.

Nie, ale už sa pripravujem na túto verziu typu, ktorý lietam. Ak sa problémy vyriešia, niekedy začiatkom leta je veľká šanca, že urobím prvý let aj na verzii B-737 MAX 8, čaká ma modifikácia 8200.

Na snímke trosky z vraku lietadla Etiópskych aerolínií

 

Ak sú vaše skúsenosti s daným typom lietadla?

Na piatich verziách typu B-737 som doteraz nalietal viac ako 10 250 hodín, plus okolo 300 na simulátore. Dovedna som na tomto type realizoval takmer 5 000 letov z celkového počtu takmer 12 tisíc letov, ktoré mám za sebou.

Je to veľmi spoľahlivé a príjemné lietadlo nielen pre pilota. Lietam s ním často ako cestujúci. Ide o jedno z najrozšírenejších lietadiel na svete. Naozaj by som ťažko hľadal nejaké veci, ktoré na tomto type nemám v láske.

.

 

Čo sa podľa vás mohlo v osudný deň stať, že došlo k tragédii?

Skúsim vyjadriť zhutnenú podstatu toho, čo sa mohlo stať. Poprosím, berte do úvahy, že fakty sú naďalej útržkovité a jediná inštitúcia, ktorá bude môcť dať zodpovedné závery, bude vyšetrovacia komisia. Nepochybujem o tom, že jej zloženie bude (na rozdiel od vyšetrovacej komisie našej An-24) vyvážené a spoločnosť nebude vyšetrovať sama seba, ani výrobca nebude vyšetrovať sám seba.

Rozhodujúce slovo bude mať Etiópsky letecký úrad a výdatnú pomoc dostane od FAA, čiže partnerského leteckého úradu z krajiny výrobcu, pričom nevylučujem asistenciu aj od leteckých úradov z veľkých krajín väčšieho počtu obetí.

Prezentovať budem postrehy človeka, ktorý lieta 39 rokov a kapitánom dopravného lietadla je 34 rokov, z toho viac ako 22 buď inštruktorom, alebo examinérom, alebo obidvoje. Výnimočne sa vyskytuje na všetkých typoch lietadiel problém s nespoľahlivými rýchlomermi. Z mne dostupných informácií ide o veľmi zriedkavý jav, tak jeden prípad na vysoké milióny letov.

 

Týkajú sa nespoľahlivé rýchlomery určitého výrobcu, resp. typu lietadla?

.

Nezáleží na type, ani na výrobcovi. Dá sa to zvládnuť, hoci je to veľmi náročná porucha na identifikáciu a zvládnutie. Základom je výcvik a ten je vo väčšine leteckých spoločností vyspelého sveta na veľmi vysokej úrovni.

Podobne náročné sú aj problémy s nepredvídanou reakciou riadiacich prvkov lietadla, napríklad s vyvažovaním prvku, ktorý sa volá stabilizátor. Tieto si vyžadujú naozaj dvoch plnohodnotných pilotov v kokpite. Toto bol evidentne výcvikový let. Druhý pilot mal údajne iba nálet 200 hodín. To znamená nula. On za to nemôže, to umožňujú predpisy vo väčšine štátov sveta.

 

Rovnaký typ lietadla padol aj v Indonézii. Vidíte určitú súvislosť s touto tragickou udalosťou?

Prinajmenšom prejavy sa ukazujú veľmi podobné s katastrofou rovnakej verzie v Indonézii. Išlo pravdepodobne buď o nesprávnu indikáciu rýchlomerov alebo zásah do riadenia istým novým dizajnovým prvkom, ktorý má zabrániť pádu pri pádovej rýchlosti, alebo o nešťastnú kombináciu.

Obidve nehody rovnakej verzie B-737 vykazujú viacero podobných znakov. Všetkými údajmi už možno disponujú vyšetrovatelia. V krátkom čase by mohli vydať predbežnú správu, ale doteraz čakáme aj na záverečnú správu z prípadu v Indonézii spred viac ako 4 mesiacov.

Spoločné je aj to, že sa to stalo spoločnostiam v menej vyspelej časti sveta, kde nie je záruka mimoriadne prísneho štátneho leteckého dozoru a tento faktor netreba podceňovať. Ide totiž aj o dozorovanie okrem iného aj spôsobu výberu personálu, licencovania pilotov, spôsobu a obsahu ich výcviku, údržby a podobne. Neuvádzam to ako indíciu, ani ako obvinenie.

.

 

Ako môžu danú situáciu ovplyvniť piloti?

Piloti si určite uvedomovali, že to nemajú v rukách, mohli byť zmätení z reakcie lietadla, možno urobili nejaké pochybenie a vyradili povedzme systém vyváženia.

Ak automatika vyvážila stabilizátor lietadla výrazne v smere tzv. “ťažký na nos”, sily v riadení pri odpojení autopilota mohli byť výrazné a polomer vyberania strmhlavého letu pri rýchlosti 700 km/h mohol byť veľmi veľký. Terén bol v tomto smere veľmi nepriaznivý.

Ako to v skutočnosti bolo, to nechajme na vyšetrovateľov, toto je len jedna z indícií, vyplývajúca z dostupných údajov. Ešte je predčasné robiť závery.

 

Zlyhal teda „ľudský faktor“?

.

Zákaz lietania po katastrofe je v civilnom letectve niečo veľmi výnimočné. Ak ho FAA, EASA a iné letecké úrady nevydali okamžite po nehode, nemám dôvod predpokladať, že disponovali závažnými hláseniami o nebezpečných prejavoch typu.

Ak sa potvrdí niečo iné, bude padať veľmi veľa hláv vo veľkom množstve štátov a organizácií. Následný úradný zákaz lietania verzie MAX po pár dňoch mohol mať iné dôvody.

Nie je možné vylúčiť hĺbkové faktory, vyplývajúce z laxnejšej organizačnej kultúry. Môžu súvisieť s údržbou, s výcvikom, alebo s nezavedením opatrení a odporúčaní výrobcu po vlaňajšej katastrofe v Indonézii.

Pri tejto katastrofe, ktorou bezprostrednou príčinou mohla byť porucha technického charakteru nemusí ísť o pre laikov typický ľudský faktor – „pochybenie posádky“. Piloti sú v skutočnosti väčšinou poslednou záchrannou sieťou.

Oveľa vážnejším ľudským faktorom pri väčšine leteckých katastrof je ľudský faktor zlého manažmentu a laxného odborného dozoru. Hĺbkové faktory sú tie, ktoré pri príčine nevidno, ale v skutočnosti mohli výrazne prispieť ku vzniku katastrofy.

 

Ocitli ste sa niekedy v situácii, kedy ste museli núdzovo pristáť?

.

Niečo také, čo v letectve poznáme pod definíciou „núdzové pristátie“ som osobne našťastie nezažil. Nikto z nás, profesionálov, sa netúži stať hrdinom.

Letecké filmy osobne dokonca vypínam, lebo scenáre sú nelogické a nevhodne dramatizované. Ale každý rok mám za sebou aj lety, kde človek musí preukázať nadštandardné vedomosti, zručnosti, kvality, aj výsledky prípravy alebo skúseností.

Občas som bol nútený použiť núdzové postupy alebo opatrenia. Ale vždy je na prvom mieste bezpečnosť a výsledok, ktorým je bezpečné dopravenie seba aj tých, ktorí mi dôverujú, do ich destinácie.

 

Prezradíte našim čitateľom niektorý z vašich núdzových postupov?

Skutoční profesionálni piloti o niektorých „zážitkoch“ neradi hovoria.

O vzájomne užitočné vedomosti a skúsenosti sa delíme špecifickými metódami vo vnútri svojej leteckej komunity, vo veľkej miere skôr v rámci firmy.

.
Na snímke Peter Švec

 

Akú postupy využívate vy pri analýze tragických udalostí?

Osobne už asi dve desiatky rokov analyticky posudzujem známe aj neznáme letecké katastrofy. Používam vlastnú metodiku, ktorú som mal publikovanú ako diplomovku na Kráľovskej akadémii obranných štúdií v Londýne. Ide o štúdiu, ktorú som mal zatiaľ ako jediný študent vojenských akadémií zo Slovenska v celej histórii, publikovanú v uznávanom vedeckom časopise.

Zaoberala sa pôsobením proti presile použitím nelineárnych metód, ale mnou objavený metodický prístup sa dá uplatniť prakticky všade. Veľmi dobre a ucelene mám skompletizované vybrané typy lietadiel a kategórie letov.

Prišiel som na zaujímavé korelácie, ale ako vieme, doma nikto nie je prorokom. Zatiaľ som naštudoval asi 3 tisícky leteckých katastrof a vážnych predpokladov, pričom asi polovica z nich je spracovaná podrobnejšie.

.

Keď skončím kariéru pilota, mám v hlave, a vo veľkej miere aj písomne, veľmi presné nápady projektov, ktorými rád poteším entuziastov letectva a lietania.

Pri diskusiách ma mojimi zisteniami nadšení zahraniční priatelia a experti presviedčajú, aby som to spracoval a vydával v angličtine.

 

Aktuálne kandidujete na post europoslanca za stranu Národná koalícia.  Prečo ste sa rozhodli kandidovať práve za menovanú stranu?

V prvom rade treba uviesť fakt, že o kandidatúre som vôbec neuvažoval. Ponuky na vstup do politiky som dostával pred všetkými voľbami odvtedy, keď sme zrušili tzv. Federálne zhromaždenie a priniesli slobodu vo vlastnej štátnosti obidvom našim národom. Bol som oslovený a kandidatúra mi bola ponúknutá. Veľmi dlho som tú myšlienku striktne odmietal.

Spolu so skupinou iniciátorov nadčasového dokumentu, ktorý sme nazvali Nitrianska deklarácia, ale aj samostatne, sme dostali pozvanie na stretnutie s istými politickými zoskupeniami.

Špecificky Národná koalícia prejavila úprimný záujem o osvojenie si tých častí našej filozofie, ktoré ešte nemali zapracované do svojich programových zámerov, ale s ktorými silno koketovali. Nastal veľmi silný prienik a synergia. Určite nás spája myšlienka tradicionalizmu, suverenizmu, troch pilierov (národný, kresťanský a sociálny) a mnohé ďalšie.

Ako programovému manažérovi skupiny mi vedúci predstavitelia NK umožnili podieľať sa na príprave ich programu do eurovolieb. Ešte v čase, keď som už vtedy prezentovanú ponuku cestou nášho koordinátora stále striktne odmietal.

 

Aké hodnoty chcete presadzovať?

Ak by som mal charakterizovať moju politickú filozofiu, išlo by o akúsi miestnu slovenskú formu libertarianizmu. Je to od slova „liberty“ teda „sloboda“, „oslobodenie“. Ide o presadzovanie tradičných a overených prístupov rozhodujúcej drvivej väčšiny spoločnosti.

Reprezentujem teda drvivo-väčšinovú normálnosť, skutočnú demokraciu – čo znamená vládu väčšiny.

V úplnom rozpore s anarchizmom mikro až nano-menšinového diktátorského liberalizmu, ktorý nemá so slobodou a demokraciou nič spoločné.

 

Čo vás presvedčilo v kandidatúre?

.

Nuž z pragmatického hľadiska v prvom rade akceptovanie mojej striktnej požiadavky, že budem kandidovať na nezvoliteľnom mieste. Z politického hľadiska fakt, že program NK do eurovolieb jednoznačne deklaroval otvorený príklon k suverenizmu a špecificky odmieta vytvorenie tzv. európskych ozbrojených síl. To bude aj moja nosná téma v kampani.

Na snímke Peter Švec

 

Prečo odmietate európske ozbrojené sily?

Som predovšetkým plne kvalifikovaný bezpečnostno-vojenský analytik, Aj keď je to dnes pomaly urážka v čase, keď máme záplavu samozvaných bezpečnostných analytikov, ktorí len prednášajú analýzy Stratforu a zaslepene ignorujú skutočné strategické témy a tézy prospešné pre našu vlasť. Ja mám moju kvalifikáciu podloženú tak najvyšším svetovo uznávaným vzdelaním, ako aj komplexnou a bohatou praxou.

Môj dlhoročný kamarát, ktorého som dlho nevidel, ale dostal môj otvorený list signatárom Nitrianskej deklarácie, podstatu zámerov eurobyrokratov s vytvorením európskych ozbrojených síl a zborov veľmi presne nazval vo svojom blogu.

V blogu HS publikoval môj otvorený list a v názve blogu odhalil, že ide o návrat Wehrmachtu pod názvom EuroWehrmacht. K tomu ako stratég a geopolitik nemám čo dodať.

Pilierov štátnosti sa nesmieme zbaviť a nemôžeme ich odovzdať do rúk eurobyrokratov. Diskusie o tom už teraz napĺňajú skutkovú podstatu úkladov proti štátu a vlastizrady.

Štátnosť je to najcennejšie, čo ako štátotvorný národ máme. Režimy sa menia, doteraz sme nemali veľa šťastia na vládnu moc. Ale štátnosť je čosi posvätné.

Keďže roky pôsobím v zahraničí a dochádzam domov, čiže evidentne nie som zápecník, vidím ako si svoju štátnosť cenia hrdé národy bez ohľadu na svoju veľkosť. My sme presne rovnakí, my sa nemáme prečo podceňovať, nemáme dôvod na pocit malosti a bezvýznamnosti.

 

Ako chcete svoje skúsenosti z povolania bezpečnostného analytika po prípadnom zvolení využiť na poste europoslanca?

Dosiahol som najvyššie pozície na veliteľstve vzdušných síl (šéf A2), na Generálnom štábe (zástupca NGŠ), aj na Ministerstve obrany (GR sekcie).

Popri leteckej škole som absolventom prestížnych, výlučne západných vojenských a obranných akadémií. Dlhodobo sa venujem analytike, geopolitike a stratégii. Som absolútne oddaný slovenský patriot a naozaj sa za to nehanbím.

 

Čo by ste na poste europoslanca využili z pozície pilota?

.

My si to neuvedomujeme, ale z hľadiska civilného letectva sú všetky právomoci odovzdané do rúk byrokracie EÚ. Zákony a pravidlá vydávané nimi nereprezentujú záujem štátov ťahajúcich za kratší koniec.

Sme krajina s absolútne najnižšou rozlietanosťou v rámci EÚ, všetci nám ušli minimálne na dvojnásobok. Ide o počet leteckých cestujúcich v prepočte na obyvateľstvo. Sme na úrovni šestiny priemeru EÚ.

Pritom niektoré nové členské štáty EÚ sú už vysoko nad priemerom. Napríklad Lotyšsko, ale tiež viacero ďalších. Svoj podiel na tom majú nielen národné vlády, ale aj neopodstatnené obmedzenia vyplývajúcej z pravidiel vnútených byrokratmi EÚ, ktorí nás nezastupujú, nemajú prečo.

Naše špecifické problémy ich tiež nemajú prečo zaujímať. Podiel má aj pokrútená interpretácia pravidiel EÚ našimi národnými štátnymi úradníkmi. To treba zásadným spôsobom zmeniť.

 

Čo je teda hlavným cieľom vašej kandidatúry?

V mojej kandidatúre ide len a výlučne o budúcnosť mojej vlasti, o obnovu našej suverenity, ku ktorých atribútom sa doterajšie vlády nestavali veľmi zodpovedne. Ide o zachovanie štátnosti, ktorej získaniu som pred rokmi výdatnou mierou napomohol.

Kandidatúrou dostávam možnosť na prezentovanie dôležitých politických postojov. Ako spolutvorca našej štátnosti, ktorý pre túto myšlienku vo svojom čase veľmi veľa osobne obetoval, sa nemôžem len tak prizerať odovzdávaniu atribútov suverenity do cudzích rúk.

Tak, ako nám nechýba Praha, ani Moskva, tak nepotrebujeme nad sebou ani Brusel. My sa musíme ako národ, aj ako jednotlivci, zbaviť svojho prekliatia pocitu malosti. Nie sme ani zďaleka bezvýznamný národ. Je našou povinnosťou premeniť EÚ na slobodné a voľné spolupracujúce spoločenstvo suverénnych národných štátov.

 

Ako podľa vás dokážu ovplyvniť chod Európskej únie europoslanci – patrioti?

Ak budú zvolené silné zastúpenia eurorealistických patriotov vo veľkom množstve štátov, tak to celá EÚ pocíti, všetci jej členovia v pozitívnom zmysle. Negatívne dôsledky to bude mať na pár desiatok tisíc privilegovaných euroúradníkov. Preto majú z vývoja hrôzu.

Euroúradníkom ide len o ich privilégiá a o moc. Tieto podmienky treba odstrániť. To sú veci strategického charakteru, lebo sa týkajú doslova prežitia nášho národa a iných malých národov.

Suverenita a piliere štátnosti nemôžu byť predmetom referenda, tak ako ani dane. Už vonkoncom nie v čase monopolu na pravdu v rukách hŕstky mediálnych magnátov a bezohľadnej mediálnej manipulácie.

Preto som zásadným spôsobom proti dokumentu, ktorý zabezpečuje eurobyrokracii neúmernú moc a tým je tzv. Lisabonská zmluva, preto som v novembri inicioval petíciu. Takzvaná preto, lebo to nie je zmluva, ale ultimatívna diktátorská deklarácia, vnútená pod tlakom davovej psychózy na predstaviteľov vtedajších režimov v členských štátoch. Je tiež v rozpore s referendom o vstupe do EÚ, ktorý navyše odsúhlasila iba menšina všetkých oprávnených slovenských voličov.

.

 

 

Ing. Peter Švec, p.s.c. (post staff college), RCDS, v súčasnosti pôsobí ako kapitán a inšpektor linkových preskúšaní Boeingu 737 v nízkonákladových aerolíniách.

Je iniciátorom a signatárom dokumentu Nitrianska deklarácia, ten je zároveň vyjadrením jeho programového nazerania na realitu. Je známy ako nezávislý bezpečnostno-vojenský analytik, ako aj expert na letovú bezpečnosť.

Je absolventom dvoch prestížnych britských vojenských akadémií. V roku 1995 ako jediný Slovák v histórii absolvoval operačný „Veliteľský a štábny kurz pozemných síl“ v Štábnej akadémii v meste Camberley v grófstve Surrey pri Londýne, po ktorej absolvovaní mu bol priznaný uznávaný certifikát a oprávnenie uvádzať si „p.s.c.“

Je hlavným autorom niekoľkých strategických doktrín, ktoré boli prvými doktrinálnymi dokumentmi svojho druhu v histórii Slovenska. Bol považovaný za neoficiálneho otca vojenských reforiem na začiatku nášho tisícročia.

V súčasnosti pôsobí neďaleko Londýna, ale dochádza domov na Slovensko, je úprimným fanúšikom brexitu.

Je majiteľom spoločnosti Winx Aviation Consulting, s.r.o. ktorá sa venuje konzultačným činnostiam v letectve, bezpečnosti letovej prevádzky ale aj v obrane a bezpečnosti, aj spolumajiteľom projektovej firmy „Winx Airlines, s.r.o.

Kandiduje na post europoslanca za stranu Národná koalícia.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Dušan Doliak

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Marek Brna

Ján Droppa

Michal Durila

.
.
.

Historický americký obrat vyvolal hystériu eurohujerov

Bezpečnostná architektúra sveta sa prepisuje s definitívnou určitosťou

07. 12. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

India vedie rokovania s Ruskom o spoločnej výrobe dronov

India vedie rokovania s Ruskom o spoločnej výrobe dronov, píše americký Inštitút pre štúdium vojny, citujúc Putina a šéfa „Rostechu“…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Tomáš: Ferenčák nie je najzásadnejšou témou politickej scény

Poslanec Ján Ferenčák nie je najzásadnejšou témou politickej scény. V relácii Na telo TV Markíza to vyhlásil minister práce, sociálnych…

07. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Z domova | 1 min. čítania | 0 komentárov

Danko politický problém koalície vidí v tom, že prezident Pellegrini so stranou Hlas-SD nasľuboval niečo ľuďom

Politický problém koalície vidí predseda Slovenskej národnej strany Andrej Danko v tom, že prezident Peter Pellegrini so stranou Hlas-SD nasľuboval…

07. 12. 2025 | Aktualizované 07. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Aktualizované 07. 12. 2025 | Z domova | 4 min. čítania | 0 komentárov

Syn prezidenta USA skritizoval ukrajinské orgány

Donald Trump ml., syn prezidenta USA, opäť skritizoval ukrajinské orgány, keď vyhlásil, že posielajú na front chudobných a pokračujú vo…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Časť armády v africkom štáte Benin tvrdí, že zosadila prezidenta, jeho okruh to popiera

Príslušníci armády v africkom štáte Benin v nedeľu oznámili, že zosadili prezidenta Patricea Talona. Ľudia z jeho okruhu však vyhlásili,…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Žiga: Nový šéf európskeho výboru by mohol byť známy budúci týždeň

Meno nového šéfa Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti by mohlo byť známe budúci týždeň. V nedeľnej diskusnej relácii…

07. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Vláda Merza v Nemecku zaznamenala rekordný pokles podpory

Vláda Friedricha Merza v Nemecku zaznamenala rekordný pokles podpory. Podľa prieskumu INSA pre Bild 70 % respondentov uviedlo, že nie…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Kellogg vyhlásil, že dohoda o Ukrajine je v záverečnej fáze. A uviedol dva body, ktoré bránia uzavretiu dohody

Odchádzajúci špeciálny predstaviteľ Trumpa Joseph Keith Kellogg hovorí, že nevyriešené zostávajú otázky vlastníctva Zaporožskej jadrovej elektrárne a Doneckej oblasti

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Kňaz Šafárik pre HS: Deti dnes nevedia, čo je práca. A bez nej človek stráca dôstojnosť

Žijeme v konzumnej spoločnosti a odzrkadľuje sa to na všetkom, čo sa nás dotýka a je okolo nás… Dokonca už…

07. 12. 2025 | Rozhovory | 18 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Rozhovory | 18 min. čítania | 0 komentárov

Poľské vedenie vstúpilo do polemiky s Bielym domom a Elonom Muskom

Poľský premiér Donald Tusk sa obrátil na USA v súvislosti s diskusiou o novej americkej bezpečnostnej stratégii, ktorá kritizuje Európu…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Celkové straty Ruska a Ukrajiny vo vojne presiahli 2 milióny ľudí

Celkové straty Ruska a Ukrajiny vo vojne presiahli 2 milióny ľudí, vyhlásil špeciálny predstaviteľ Trumpa Keith Kellogg

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Rozhovor s Whitkoffom a Kushnerom bol ťažký a týkal sa území

Rozhovor s Whitkoffom a Kushnerom bol ťažký a týkal sa území, píše vydanie Axios. Rozhovor trval dve hodiny

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
.

Ví něco, co my nevíme?

Přátelé, pamatujete, jak to bylo po minulých volbách v roce 2021? Den před volbami se nadávalo na Babiše za covid…

07. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Česky | 6 min. čítania | 0 komentárov

Rekordný záujem o podporu bývania. Štátny fond rozvoja bývania hlási žiadosti nad rámec disponibilných zdrojov

Počet žiadostí o úvery zo Štátneho fondu rozvoja bývania rastie z roka na rok. Napriek zvýšenému rozpočtu zaznamenal fond aj…

07. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Ekonomika | PR článok | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajina by mala pri rokovaniach s Američanmi “čo najviac zdržiavať”

Ukrajina by mala pri rokovaniach s Američanmi „čo najviac zdržiavať“, myslí si ukrajinský poslanec Roman Kostenko. Podľa neho situácia na…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V  tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

07. 12. 2025 | Aktualizované 07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Aktualizované 07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

.

Požiar v nočnom klube v Indii zabil 25 ľudí vrátane turistov

Požiar, ktorý zachvátil nočný klub v indickom štáte Góa, zabil 25 ľudí. Uviedli to v nedeľu miestne úrady. Hlavný minister…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Umelá inteligencia ovplyvňuje vzdelávanie detí po celom svete

Informuje o tom portál The Economist. Publikácia analyzuje trendy zavádzania umelej inteligencie do života detí a mladých ľudí, ktorí teraz…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Andrej Fursov: Odsúdení na slobodu. Temná stránka pokroku

Rusko, 7. decembra 2025 - 21. storočie bude obdobím najkrutejšieho boja o budúcnosť, keď celé štáty, etniká a kultúry budú nemilosrdne…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

Kresťania slávia druhú adventnú nedeľu

Kresťania slávia 7. decembra druhú adventnú nedeľu. Katolíci i evanjelici počas tohto dňa na adventnom venci zapaľujú druhú sviečku, ktorá…

07. 12. 2025 | Svetonázor | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Svetonázor | 1 min. čítania | 0 komentárov

.

"Neviem, či mu niekto ešte dokáže pomôcť..." Tréner Liptovského Mikuláša prirovnal Réwaya k bezdomovcovi

Komu niet rady, tomu niet pomoci. Takto by sa dal zhrnúť komentár českého trénera hokejistov Liptovského Mikuláša Aleša Tottera k…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

Ľavica alebo pravica? Budúcnosť Maďarska závisí od voličov

Maďarská ľavica vždy verila, že práve ona vie najlepšie, čo treba s peniazmi daňovníkov urobiť. Preto vždy vzala rodinám a…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

Svätec dňa: Svätý Mikuláš

Muž zrodený pre dobrotu

07. 12. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Svetonázor | 3 min. čítania | 0 komentárov

Slovan pohorel s poslednými Košicami. Weiss: "Ak som problémom ja, odchádzam"

Po druhej prehre v rade v Niké lige v sobotu proti Košiciam tréner Vladimír Weiss st. avizoval, že v pondelok…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

.

Analytici hodnotia Trumpovu bezpečnostnú stratégiu a zhodujú sa na jednom: „Dokument zasadil úder európskym hlavným mestám“

V novej americkej bezpečnostnej stratégii sa Čína a Rusko už nespomínajú ako strategickí protivníci, ale najostrejšie výrazy sú adresované európskym…

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Zatýkanie v EÚ: Trumpov signál Európanom, aby prestali brániť realizácii mierového plánu?

Londýn, 6. decembra 2025 - Ďalší škandál naberá na obrátkach. 2. decembra bola v Bruseli zadržaná bývalá šéfka európskej diplomacie…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

Ochranný kryt černobyľskej jadrovej elektrárne stratil svoje základné ochranné funkcie

Medzinárodná agentúra pre atómovú energiu vykonala inšpekciu ochranného krytu černobyľskej jadrovej elektrárne. Podľa výsledkov inšpekcie ochranný kryt stratil svoje základné…

07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
07. 12. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Ktorá krajina je známa ako krajina lesov?

Surinam je celosvetovo známy ako krajina lesov, pretože viac než 90 % jeho územia pokrývajú nedotknuté tropické dažďové pralesy. Surinam…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Litva v sobotu opäť musela uzavrieť letisko vo Vilniuse. Nad letisko sa objavili podozrivé balóny.

Vládne Národné centrum krízového riadenia uviedlo, že letecká prevádzka bola obnovená v sobotu o 18:31 h SEČ. Informovala televízia Sky News.

13:33

.

Ukrajinské drony zaútočili na rafinériu v ruskom meste Riazaň

Ukrajinská armáda v noci na sobotu zaútočila na ropnú rafinériu v ruskom meste Riazaň. Oznámil to ukrajinský generálny štáb, informuje…

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ktorý pohár sa naplní ako prvý?

Myslíte si, že ste génius? Potom povedzte, ktorý pohár sa ako prvý naplní pomarančovým džúsom. Otestujte si svoju inteligenciu s…

07. 12. 2025 | 0 komentárov

Orbán pohrozil EÚ jej vlastnou medicínou

Maďarský premiér Viktor Orbán varuje pred žalobou, ak Európska únia obíde veto týkajúce sa sankcií voči Rusku v oblasti energetiky.…

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Správy o smrti Oľgy Feldekovej sa potvrdili. Syn Martin Feldek objasnil, že otec sa so smrťou manželky ešte nevyrovnal

Správy o smrti Oľgy Feldekovej sa potvrdili. Vo veku 82 rokov v sobotu zomrela slovenská prozaička, novinárka, scenáristka a dramaturgička…

06. 12. 2025 | Aktualizované 06. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Aktualizované 06. 12. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Zrazu je ticho. O priebehu mierových rokovaní mlčia všetky strany. Ukrajina poskytla strohé odpovede

Dnes sa má v USA uskutočniť už tretie stretnutie ukrajinskej delegácie v zložení tajomníka Rady národnej bezpečnosti a obrany Rustema…

06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
06. 12. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Dušan Doliak

Miroslav Urban

Gustáv Murín

Marek Brna

Ján Droppa

Michal Durila

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov