NAŽIVO

Friedrich Merz uviedol, že nemecko-francúzska spolupráca v oblasti nukleárneho odstrašenia je vecou „veľmi, veľmi ďalekej budúcnosti“.

Včera 20:14

Magnus Brunner vyhlásil, že Európa zaujme „tvrdý“ postoj k Líbyi v reakcii na nárast nelegálnej migrácie cez Stredozemné more.

Včera 20:01

Prezident Trump vyhlásil, že nemá inú možnosť, ako zatknúť potenciálneho starostu New Yorku Zohrana Mamdaniho, ak odmietne spolupracovať s Imigračným a colným úradom (ICE).

Včera 19:29

Johann Wadephul prisľúbil, že na spojencov bude naliehať, aby Kyjevu poskytli ďalšie systémy protivzdušnej obrany. Návšteva Wadephula v čiernomorskom prístave na juhu Ukrajiny bola utajovaná, až kým neodcestoval do susedného Moldavska.

Včera 19:27

Poľský Najvyšší súd rozhodol, že prezidentské voľby, v ktorých zvíťazil Karol Nawrocki, sú právoplatné.

Včera 19:09

Na severe Nemecka ochromil železničnú dopravu nález bomby z druhej svetovej vojny pri hlavnej stanici v meste Osnabrück a niekoľko požiarov v dôsledku horúčav.

Včera 19:08

Senát USA schválil daňový návrh zákona Trumpa „One Big Beautiful Bill“ s rozhodujúcim hlasom viceprezidenta USA Jaya Vancea.

Pripomíname, že kvôli tomuto návrhu zákona vznikol konflikt mezdi Muskom a Trumpom.

Včera 18:42

Azerbajdžanské bezpečnostné sily zadržali a zbili v Baku ruských IT špecialistov, informuje telegramový kanál „Ostrožno novosti“.

Prvý v rade na fotografii je 40-ročný podnikateľ Anton Drachev. V Rusku je známy ako spoluzakladateľ online čistiarne Airo. Pred spustením svojho podnikania viedol oddelenie IT vývoja v hedžovom fonde Red Star Asset Management, ale odišiel odtiaľ a stal sa riaditeľom svojej spoločnosti. Do startupu investovali rizikové fondy MTS a T-Investments.

Anton Drachev
Na snímke Anton Drachev / Foto: Telegram

O jedno miesto ďalej stojí 30-ročný vývojár Dmitrij Bezuglý, ktorý vyštudoval ITMO v Petrohrade a pracoval vo VK a Yandex.

Dmitrij Bezuglý
Na snímke Dmitrij Bezuglý / Foto: Telegram

Čo robili v Azerbajdžane, nie je známe.

 

Včera 18:24

Trump vyhlásil, že má v úmysle „veľmi tvrdo“ požadovať od Netanjahua ukončenie konfliktu v Gaze.

„Netanjahu tiež chce ukončiť vojnu v Gaze. Verím, že na budúci týždeň sa dosiahne dohoda,“ dodal americký prezident.

Včera 18:14

Kotka Yacht Store plánuje vydražiť ruské luxusné jachty uskladnené v jej priestoroch. Ich majitelia za ne neplatia skladovacie poplatky.

Včera 18:13

Atomium v Bruseli, tvorenú obrovskými guľami z nehrdzavejúcej ocele, v utorok zatvorili popoludní pre horúčavy až 37 stupňov Celzia.

Včera 18:12

Ministerstvo spravodlivosti USA oznámilo, že zasiahlo proti agentom KĽDR, ktorí sa pod falošnou identitou infiltrovali do amerických technologických spoločností.

Včera 18:10

Trump vyhlásil, že „niekedy v priebehu budúceho týždňa“ by mohol Izrael uzavrieť prímerie s Hamasom a ukončiť boje v Pásme Gazy.

Včera 17:30

Zelenskyj podporil Azerbajdžan v jeho konflikte s Ruskom.

O tom informoval po telefonickom rozhovore s azerbajdžanským prezidentom Ilhamom Alijevom.

„Vyjadril jasnú podporu Ukrajiny v situácii, keď Rusko týra občanov Azerbajdžanu a ohrozuje Azerbajdžanskú republiku. Vyjadril sme sústrasť Azerbajdžanu v súvislosti s vraždou bratov Safarovcov na území Ruska,“ napísal Zelenskyj.

Včera 17:10
Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










.

Kapitán aerolínií Peter Švec naznačil príčiny pádu etiópskeho lietadla: “Je to veľmi spoľahlivý typ, môžem len odhadovať, čo sa stalo. Príčina môže byť technická alebo dizajnová”

V nedeľu otriasla Slovenskom správa o páde lietadla Boeingu 737 MAX 8, pri ktorom zomrela rodina poslanca Antona Hrnka a projektová manažérka Dobrej noviny. Čo bolo príčinou nešťastia, je zatiaľ predmetom vyšetrovanie. Čo však mohlo pádu predchádzať nám naznačil skúsený pilot a bezpečnostný analytik Peter Švec

❚❚
.

Aká bola vaša cesta k povolaniu pilot?

Peter Švec: Odkedy si pamätám, už ako malý chalan som chcel lietať. Obdivoval som vtáky, choval holuby, nadchýnal som sa dravcami, ale aj spevavcami.

Vzhľadom na vtedajší režim a svoj pôvod som moju šancu stať sa pilotom považoval za nulovú. Ale počas priemyslovky som využil prvú príležitosť a v zime, keď som ešte nemal ani 16 rokov, som sa prihlásil na parašutistický krúžok.

.

Na jar, po dosiahnutí veku som urobil prvý let v živote, spojený s prvým zoskokom. Na ten zážitok určite nikdy nezabudnem.

 

Prvý krôčik ste mali za sebou, čo nasledovalo potom?

Neskôr som sa sám stal inštruktorom, ale čo bolo dôležité, dostal som sa do kontaktu s letcami. A predovšetkým s veľkou skupinou kadetov, ktorá v mojom domovskom aeroklube v Očovej lietala základný výcvik pred nástupom na VVLŠ Košice. To som už mal 18 a v dotazníku branca som uviedol z desiatich možností, či sa chcem stať profesionálnym vojakom tú najhoršiu odpoveď – nikdy.

V zime v maturitnom ročníku som mal pri nejakom aeroklubovom zamestnaní možnosť hovoriť s vtedajšími skúsenými pilotmi a funkcionármi. Jedného z nich som sa opýtal, čo by bolo treba urobiť, aby som mohol lietať, keď mám otca kostolníka. On mi dal neuveriteľnú radu – prihlás sa do Vysokej vojenskej leteckej školy.

.

 

Nebola to tak trochu nereálna rada? Bolo to možné v tej dobe uskutočniť, hoci váš otec bol kostolník?

Keď videl môj prekvapený výraz, povedal mi argument. Pozri, na strednej škole máš samé jednotky. Stredná priemyselná škola banícka ti zabezpečuje, že ideológov ani nenapadne skúmať tvoj pôvod. A kým na to prídu, presaď sa na VVLŠ tak, že znovu budeš najlepší žiak.

Ak urobíš základný letecký výcvik na L-29, oni ťa už potom nevyhodia. Akurát ti nedovolia stať sa stíhačom a hodia ťa na dopravné lietadlá. A neoľutuješ. Ale čaká ťa dlhá cesta – lekárske prehliadky, prijímačky, atď. Lepšieho proroka som dodnes nestretol. A nikdy som neoľutoval. Poučenie pre všetkých – choďte za svojim snom, nevzdávajte sa vopred.

 

.

Dosiahli ste svoj sen. Je známe, že niektorí piloti majú pred odletom určité rituály. Máte ich aj vy?

Neverím na rituály, ani povery, nikdy som ich nemal a ani nemám. Som veľmi racionálne založený človek s veľmi silným analytickým prístupom ku všetkému, čo robím a vidím. Usilujem sa uplatňovať zdravý sedliacky rozum a logiku, uprednostňujem fakty.

Nemám predsudky, aspoň mi nie sú doteraz známe. Ale poznám pár kolegov, ktorí veria na povery a používajú rituály. Napríklad pohladkajú lietadlo, kopnú do pneumatiky a podobne.

 

S akým typom lietadla lietate najradšej?

Vždy v tom, na ktorom práve letím. Každý typ mal doteraz svoje čaro, svoje zvláštnosti, svoje triky. Každý si vyžadoval niečo iné.

Veľmi rád si spomínam na cvičné prúdové lietadlo L-29. Dovedna až 32 rokov som lietal rôzne verzie dopravného lietadla L-410, tam už vznikne veľmi blízky vzťah. Veľmi rád som počas 4 rokov lietal štvormotorové nákladné lietadlo An-12.

Obľúbil som si aj trojmotorový Jak-40, aj keď mal svoje limity a lietal som ho len jeden rok. Boeing-757 by som si znovu rád zalietal, lietal som ho tiež len necelý rok kým ma zlanárili ako manažéra zmeny na funkciu letového riaditeľa SkyEurope Airlines. No a z Boeingov-737, ktoré lietam už 15-ty rok som si akýsi intímnejší vzťah vytvoril k dvom verziám z piatich, ktoré som doteraz lietal – k 500-ke a 700-ke.

Ale najvyšší nálet mám na verzii 800 pre 189 cestujúcich.

Na snímke Peter Švec

 

.

Lietali ste aj na bojových lietadlách?

Patrím medzi obdivovateľov Mig-29, na ktorej som tiež ako člen národného vojenského „Display tímu“ odlietal niečo nad dve desiatky hodín v dvojsedadlovej verzii. Urobil som s ňou aj dva rekordy v dolete, keď sme vo dvojici prileteliz Anglicka priamo na Sliač bez medzipristátia.

Ako vojenský analytik sa na ten typ pozerám z hľadiska operačnej použiteľnosti a zmysluplnosti pragmaticky, racionálne a najmä národohospodársky a strategicky. Ale rovnako sa pozerám aj na iné typy bojových  lietadiel.

 

V nedeľu otriasla Slovenskom správa o páde lietadla Boeingu 737 MAX 8. Lietate aj s týmto typom?

.

Nie, ale už sa pripravujem na túto verziu typu, ktorý lietam. Ak sa problémy vyriešia, niekedy začiatkom leta je veľká šanca, že urobím prvý let aj na verzii B-737 MAX 8, čaká ma modifikácia 8200.

Na snímke trosky z vraku lietadla Etiópskych aerolínií

 

Ak sú vaše skúsenosti s daným typom lietadla?

Na piatich verziách typu B-737 som doteraz nalietal viac ako 10 250 hodín, plus okolo 300 na simulátore. Dovedna som na tomto type realizoval takmer 5 000 letov z celkového počtu takmer 12 tisíc letov, ktoré mám za sebou.

Je to veľmi spoľahlivé a príjemné lietadlo nielen pre pilota. Lietam s ním často ako cestujúci. Ide o jedno z najrozšírenejších lietadiel na svete. Naozaj by som ťažko hľadal nejaké veci, ktoré na tomto type nemám v láske.

.

 

Čo sa podľa vás mohlo v osudný deň stať, že došlo k tragédii?

Skúsim vyjadriť zhutnenú podstatu toho, čo sa mohlo stať. Poprosím, berte do úvahy, že fakty sú naďalej útržkovité a jediná inštitúcia, ktorá bude môcť dať zodpovedné závery, bude vyšetrovacia komisia. Nepochybujem o tom, že jej zloženie bude (na rozdiel od vyšetrovacej komisie našej An-24) vyvážené a spoločnosť nebude vyšetrovať sama seba, ani výrobca nebude vyšetrovať sám seba.

Rozhodujúce slovo bude mať Etiópsky letecký úrad a výdatnú pomoc dostane od FAA, čiže partnerského leteckého úradu z krajiny výrobcu, pričom nevylučujem asistenciu aj od leteckých úradov z veľkých krajín väčšieho počtu obetí.

Prezentovať budem postrehy človeka, ktorý lieta 39 rokov a kapitánom dopravného lietadla je 34 rokov, z toho viac ako 22 buď inštruktorom, alebo examinérom, alebo obidvoje. Výnimočne sa vyskytuje na všetkých typoch lietadiel problém s nespoľahlivými rýchlomermi. Z mne dostupných informácií ide o veľmi zriedkavý jav, tak jeden prípad na vysoké milióny letov.

 

Týkajú sa nespoľahlivé rýchlomery určitého výrobcu, resp. typu lietadla?

.

Nezáleží na type, ani na výrobcovi. Dá sa to zvládnuť, hoci je to veľmi náročná porucha na identifikáciu a zvládnutie. Základom je výcvik a ten je vo väčšine leteckých spoločností vyspelého sveta na veľmi vysokej úrovni.

Podobne náročné sú aj problémy s nepredvídanou reakciou riadiacich prvkov lietadla, napríklad s vyvažovaním prvku, ktorý sa volá stabilizátor. Tieto si vyžadujú naozaj dvoch plnohodnotných pilotov v kokpite. Toto bol evidentne výcvikový let. Druhý pilot mal údajne iba nálet 200 hodín. To znamená nula. On za to nemôže, to umožňujú predpisy vo väčšine štátov sveta.

 

Rovnaký typ lietadla padol aj v Indonézii. Vidíte určitú súvislosť s touto tragickou udalosťou?

Prinajmenšom prejavy sa ukazujú veľmi podobné s katastrofou rovnakej verzie v Indonézii. Išlo pravdepodobne buď o nesprávnu indikáciu rýchlomerov alebo zásah do riadenia istým novým dizajnovým prvkom, ktorý má zabrániť pádu pri pádovej rýchlosti, alebo o nešťastnú kombináciu.

Obidve nehody rovnakej verzie B-737 vykazujú viacero podobných znakov. Všetkými údajmi už možno disponujú vyšetrovatelia. V krátkom čase by mohli vydať predbežnú správu, ale doteraz čakáme aj na záverečnú správu z prípadu v Indonézii spred viac ako 4 mesiacov.

Spoločné je aj to, že sa to stalo spoločnostiam v menej vyspelej časti sveta, kde nie je záruka mimoriadne prísneho štátneho leteckého dozoru a tento faktor netreba podceňovať. Ide totiž aj o dozorovanie okrem iného aj spôsobu výberu personálu, licencovania pilotov, spôsobu a obsahu ich výcviku, údržby a podobne. Neuvádzam to ako indíciu, ani ako obvinenie.

.

 

Ako môžu danú situáciu ovplyvniť piloti?

Piloti si určite uvedomovali, že to nemajú v rukách, mohli byť zmätení z reakcie lietadla, možno urobili nejaké pochybenie a vyradili povedzme systém vyváženia.

Ak automatika vyvážila stabilizátor lietadla výrazne v smere tzv. “ťažký na nos”, sily v riadení pri odpojení autopilota mohli byť výrazné a polomer vyberania strmhlavého letu pri rýchlosti 700 km/h mohol byť veľmi veľký. Terén bol v tomto smere veľmi nepriaznivý.

Ako to v skutočnosti bolo, to nechajme na vyšetrovateľov, toto je len jedna z indícií, vyplývajúca z dostupných údajov. Ešte je predčasné robiť závery.

 

Zlyhal teda „ľudský faktor“?

.

Zákaz lietania po katastrofe je v civilnom letectve niečo veľmi výnimočné. Ak ho FAA, EASA a iné letecké úrady nevydali okamžite po nehode, nemám dôvod predpokladať, že disponovali závažnými hláseniami o nebezpečných prejavoch typu.

Ak sa potvrdí niečo iné, bude padať veľmi veľa hláv vo veľkom množstve štátov a organizácií. Následný úradný zákaz lietania verzie MAX po pár dňoch mohol mať iné dôvody.

Nie je možné vylúčiť hĺbkové faktory, vyplývajúce z laxnejšej organizačnej kultúry. Môžu súvisieť s údržbou, s výcvikom, alebo s nezavedením opatrení a odporúčaní výrobcu po vlaňajšej katastrofe v Indonézii.

Pri tejto katastrofe, ktorou bezprostrednou príčinou mohla byť porucha technického charakteru nemusí ísť o pre laikov typický ľudský faktor – „pochybenie posádky“. Piloti sú v skutočnosti väčšinou poslednou záchrannou sieťou.

Oveľa vážnejším ľudským faktorom pri väčšine leteckých katastrof je ľudský faktor zlého manažmentu a laxného odborného dozoru. Hĺbkové faktory sú tie, ktoré pri príčine nevidno, ale v skutočnosti mohli výrazne prispieť ku vzniku katastrofy.

 

Ocitli ste sa niekedy v situácii, kedy ste museli núdzovo pristáť?

.

Niečo také, čo v letectve poznáme pod definíciou „núdzové pristátie“ som osobne našťastie nezažil. Nikto z nás, profesionálov, sa netúži stať hrdinom.

Letecké filmy osobne dokonca vypínam, lebo scenáre sú nelogické a nevhodne dramatizované. Ale každý rok mám za sebou aj lety, kde človek musí preukázať nadštandardné vedomosti, zručnosti, kvality, aj výsledky prípravy alebo skúseností.

Občas som bol nútený použiť núdzové postupy alebo opatrenia. Ale vždy je na prvom mieste bezpečnosť a výsledok, ktorým je bezpečné dopravenie seba aj tých, ktorí mi dôverujú, do ich destinácie.

 

Prezradíte našim čitateľom niektorý z vašich núdzových postupov?

Skutoční profesionálni piloti o niektorých „zážitkoch“ neradi hovoria.

O vzájomne užitočné vedomosti a skúsenosti sa delíme špecifickými metódami vo vnútri svojej leteckej komunity, vo veľkej miere skôr v rámci firmy.

.
Na snímke Peter Švec

 

Akú postupy využívate vy pri analýze tragických udalostí?

Osobne už asi dve desiatky rokov analyticky posudzujem známe aj neznáme letecké katastrofy. Používam vlastnú metodiku, ktorú som mal publikovanú ako diplomovku na Kráľovskej akadémii obranných štúdií v Londýne. Ide o štúdiu, ktorú som mal zatiaľ ako jediný študent vojenských akadémií zo Slovenska v celej histórii, publikovanú v uznávanom vedeckom časopise.

Zaoberala sa pôsobením proti presile použitím nelineárnych metód, ale mnou objavený metodický prístup sa dá uplatniť prakticky všade. Veľmi dobre a ucelene mám skompletizované vybrané typy lietadiel a kategórie letov.

Prišiel som na zaujímavé korelácie, ale ako vieme, doma nikto nie je prorokom. Zatiaľ som naštudoval asi 3 tisícky leteckých katastrof a vážnych predpokladov, pričom asi polovica z nich je spracovaná podrobnejšie.

.

Keď skončím kariéru pilota, mám v hlave, a vo veľkej miere aj písomne, veľmi presné nápady projektov, ktorými rád poteším entuziastov letectva a lietania.

Pri diskusiách ma mojimi zisteniami nadšení zahraniční priatelia a experti presviedčajú, aby som to spracoval a vydával v angličtine.

 

Aktuálne kandidujete na post europoslanca za stranu Národná koalícia.  Prečo ste sa rozhodli kandidovať práve za menovanú stranu?

V prvom rade treba uviesť fakt, že o kandidatúre som vôbec neuvažoval. Ponuky na vstup do politiky som dostával pred všetkými voľbami odvtedy, keď sme zrušili tzv. Federálne zhromaždenie a priniesli slobodu vo vlastnej štátnosti obidvom našim národom. Bol som oslovený a kandidatúra mi bola ponúknutá. Veľmi dlho som tú myšlienku striktne odmietal.

Spolu so skupinou iniciátorov nadčasového dokumentu, ktorý sme nazvali Nitrianska deklarácia, ale aj samostatne, sme dostali pozvanie na stretnutie s istými politickými zoskupeniami.

Špecificky Národná koalícia prejavila úprimný záujem o osvojenie si tých častí našej filozofie, ktoré ešte nemali zapracované do svojich programových zámerov, ale s ktorými silno koketovali. Nastal veľmi silný prienik a synergia. Určite nás spája myšlienka tradicionalizmu, suverenizmu, troch pilierov (národný, kresťanský a sociálny) a mnohé ďalšie.

Ako programovému manažérovi skupiny mi vedúci predstavitelia NK umožnili podieľať sa na príprave ich programu do eurovolieb. Ešte v čase, keď som už vtedy prezentovanú ponuku cestou nášho koordinátora stále striktne odmietal.

 

Aké hodnoty chcete presadzovať?

Ak by som mal charakterizovať moju politickú filozofiu, išlo by o akúsi miestnu slovenskú formu libertarianizmu. Je to od slova „liberty“ teda „sloboda“, „oslobodenie“. Ide o presadzovanie tradičných a overených prístupov rozhodujúcej drvivej väčšiny spoločnosti.

Reprezentujem teda drvivo-väčšinovú normálnosť, skutočnú demokraciu – čo znamená vládu väčšiny.

V úplnom rozpore s anarchizmom mikro až nano-menšinového diktátorského liberalizmu, ktorý nemá so slobodou a demokraciou nič spoločné.

 

Čo vás presvedčilo v kandidatúre?

.

Nuž z pragmatického hľadiska v prvom rade akceptovanie mojej striktnej požiadavky, že budem kandidovať na nezvoliteľnom mieste. Z politického hľadiska fakt, že program NK do eurovolieb jednoznačne deklaroval otvorený príklon k suverenizmu a špecificky odmieta vytvorenie tzv. európskych ozbrojených síl. To bude aj moja nosná téma v kampani.

Na snímke Peter Švec

 

Prečo odmietate európske ozbrojené sily?

Som predovšetkým plne kvalifikovaný bezpečnostno-vojenský analytik, Aj keď je to dnes pomaly urážka v čase, keď máme záplavu samozvaných bezpečnostných analytikov, ktorí len prednášajú analýzy Stratforu a zaslepene ignorujú skutočné strategické témy a tézy prospešné pre našu vlasť. Ja mám moju kvalifikáciu podloženú tak najvyšším svetovo uznávaným vzdelaním, ako aj komplexnou a bohatou praxou.

Môj dlhoročný kamarát, ktorého som dlho nevidel, ale dostal môj otvorený list signatárom Nitrianskej deklarácie, podstatu zámerov eurobyrokratov s vytvorením európskych ozbrojených síl a zborov veľmi presne nazval vo svojom blogu.

V blogu HS publikoval môj otvorený list a v názve blogu odhalil, že ide o návrat Wehrmachtu pod názvom EuroWehrmacht. K tomu ako stratég a geopolitik nemám čo dodať.

Pilierov štátnosti sa nesmieme zbaviť a nemôžeme ich odovzdať do rúk eurobyrokratov. Diskusie o tom už teraz napĺňajú skutkovú podstatu úkladov proti štátu a vlastizrady.

Štátnosť je to najcennejšie, čo ako štátotvorný národ máme. Režimy sa menia, doteraz sme nemali veľa šťastia na vládnu moc. Ale štátnosť je čosi posvätné.

Keďže roky pôsobím v zahraničí a dochádzam domov, čiže evidentne nie som zápecník, vidím ako si svoju štátnosť cenia hrdé národy bez ohľadu na svoju veľkosť. My sme presne rovnakí, my sa nemáme prečo podceňovať, nemáme dôvod na pocit malosti a bezvýznamnosti.

 

Ako chcete svoje skúsenosti z povolania bezpečnostného analytika po prípadnom zvolení využiť na poste europoslanca?

Dosiahol som najvyššie pozície na veliteľstve vzdušných síl (šéf A2), na Generálnom štábe (zástupca NGŠ), aj na Ministerstve obrany (GR sekcie).

Popri leteckej škole som absolventom prestížnych, výlučne západných vojenských a obranných akadémií. Dlhodobo sa venujem analytike, geopolitike a stratégii. Som absolútne oddaný slovenský patriot a naozaj sa za to nehanbím.

 

Čo by ste na poste europoslanca využili z pozície pilota?

.

My si to neuvedomujeme, ale z hľadiska civilného letectva sú všetky právomoci odovzdané do rúk byrokracie EÚ. Zákony a pravidlá vydávané nimi nereprezentujú záujem štátov ťahajúcich za kratší koniec.

Sme krajina s absolútne najnižšou rozlietanosťou v rámci EÚ, všetci nám ušli minimálne na dvojnásobok. Ide o počet leteckých cestujúcich v prepočte na obyvateľstvo. Sme na úrovni šestiny priemeru EÚ.

Pritom niektoré nové členské štáty EÚ sú už vysoko nad priemerom. Napríklad Lotyšsko, ale tiež viacero ďalších. Svoj podiel na tom majú nielen národné vlády, ale aj neopodstatnené obmedzenia vyplývajúcej z pravidiel vnútených byrokratmi EÚ, ktorí nás nezastupujú, nemajú prečo.

Naše špecifické problémy ich tiež nemajú prečo zaujímať. Podiel má aj pokrútená interpretácia pravidiel EÚ našimi národnými štátnymi úradníkmi. To treba zásadným spôsobom zmeniť.

 

Čo je teda hlavným cieľom vašej kandidatúry?

V mojej kandidatúre ide len a výlučne o budúcnosť mojej vlasti, o obnovu našej suverenity, ku ktorých atribútom sa doterajšie vlády nestavali veľmi zodpovedne. Ide o zachovanie štátnosti, ktorej získaniu som pred rokmi výdatnou mierou napomohol.

Kandidatúrou dostávam možnosť na prezentovanie dôležitých politických postojov. Ako spolutvorca našej štátnosti, ktorý pre túto myšlienku vo svojom čase veľmi veľa osobne obetoval, sa nemôžem len tak prizerať odovzdávaniu atribútov suverenity do cudzích rúk.

Tak, ako nám nechýba Praha, ani Moskva, tak nepotrebujeme nad sebou ani Brusel. My sa musíme ako národ, aj ako jednotlivci, zbaviť svojho prekliatia pocitu malosti. Nie sme ani zďaleka bezvýznamný národ. Je našou povinnosťou premeniť EÚ na slobodné a voľné spolupracujúce spoločenstvo suverénnych národných štátov.

 

Ako podľa vás dokážu ovplyvniť chod Európskej únie europoslanci – patrioti?

Ak budú zvolené silné zastúpenia eurorealistických patriotov vo veľkom množstve štátov, tak to celá EÚ pocíti, všetci jej členovia v pozitívnom zmysle. Negatívne dôsledky to bude mať na pár desiatok tisíc privilegovaných euroúradníkov. Preto majú z vývoja hrôzu.

Euroúradníkom ide len o ich privilégiá a o moc. Tieto podmienky treba odstrániť. To sú veci strategického charakteru, lebo sa týkajú doslova prežitia nášho národa a iných malých národov.

Suverenita a piliere štátnosti nemôžu byť predmetom referenda, tak ako ani dane. Už vonkoncom nie v čase monopolu na pravdu v rukách hŕstky mediálnych magnátov a bezohľadnej mediálnej manipulácie.

Preto som zásadným spôsobom proti dokumentu, ktorý zabezpečuje eurobyrokracii neúmernú moc a tým je tzv. Lisabonská zmluva, preto som v novembri inicioval petíciu. Takzvaná preto, lebo to nie je zmluva, ale ultimatívna diktátorská deklarácia, vnútená pod tlakom davovej psychózy na predstaviteľov vtedajších režimov v členských štátoch. Je tiež v rozpore s referendom o vstupe do EÚ, ktorý navyše odsúhlasila iba menšina všetkých oprávnených slovenských voličov.

.

 

 

Ing. Peter Švec, p.s.c. (post staff college), RCDS, v súčasnosti pôsobí ako kapitán a inšpektor linkových preskúšaní Boeingu 737 v nízkonákladových aerolíniách.

Je iniciátorom a signatárom dokumentu Nitrianska deklarácia, ten je zároveň vyjadrením jeho programového nazerania na realitu. Je známy ako nezávislý bezpečnostno-vojenský analytik, ako aj expert na letovú bezpečnosť.

Je absolventom dvoch prestížnych britských vojenských akadémií. V roku 1995 ako jediný Slovák v histórii absolvoval operačný „Veliteľský a štábny kurz pozemných síl“ v Štábnej akadémii v meste Camberley v grófstve Surrey pri Londýne, po ktorej absolvovaní mu bol priznaný uznávaný certifikát a oprávnenie uvádzať si „p.s.c.“

Je hlavným autorom niekoľkých strategických doktrín, ktoré boli prvými doktrinálnymi dokumentmi svojho druhu v histórii Slovenska. Bol považovaný za neoficiálneho otca vojenských reforiem na začiatku nášho tisícročia.

V súčasnosti pôsobí neďaleko Londýna, ale dochádza domov na Slovensko, je úprimným fanúšikom brexitu.

Je majiteľom spoločnosti Winx Aviation Consulting, s.r.o. ktorá sa venuje konzultačným činnostiam v letectve, bezpečnosti letovej prevádzky ale aj v obrane a bezpečnosti, aj spolumajiteľom projektovej firmy „Winx Airlines, s.r.o.

Kandiduje na post europoslanca za stranu Národná koalícia.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.


.
.

.

Blogy

Matej Michalička

Štefan Konya

Marek Brna

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Tibor Danáč

.
.
.

Úrad inšpekčnej služby zadržal elitného policajta z matovičových čias. Išiel po nepohodlných prokurátoroch

Úrad inšpekčnej služby v utorok zadržal policajta, ktorý je obvinený zo sabotáže. Pre TASR to potvrdila hovorkyňa ÚIS Andrea Dobiášová.…

01. 07. 2025 | Aktualizované 01. 07. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Putin hovoril po troch rokoch s Macronom. Zverejnili rozhovor

Ukrajina a Blízky východ: Kremľ zverejnil podrobnosti telefonického rozhovoru Putina s francúzskym prezidentom Macronom, ktorý bol prvý za tri roky

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

Naď má strach a hrá vabank

Predseda Demokratov sa po návrate z Kanady ponáhľal, aby verejnosti vysvetlil okolnosti vyšetrovania nákupu munície pre Ukrajinu, o ktorú sa…

01. 07. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Komentáre | 2 min. čítania | 0 komentárov

Ukrajinské drony zasiahli ruský vojenský závod pri Urale

Ruský vojenský závod produkujúci drony a systémy protivzdušnej obrany v meste Iževsk zasiahli ukrajinské drony. Uviedol to v utorok zdroj…

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Trumpovo nové centrum pre migrantov postrážia aligátory a pytóny

Trump priletel na Floridu na slávnostné otvorenie centra pre migrantov „Alligator Alcatraz“ v močiaroch Everglades

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Zomrel známy český šéfkuchár, ktorý varil aj pre Schwarzeneggera

Českú gastronomickú scénu zasiahla cez víkend veľmi smutná správa. Vo veku 50 rokov zomrel po boji so zákernou chorobou ostravský…

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Godeal24 prináša neuveriteľné zľavy na originálny operačný systém a balík Office! Vylepšite svoj počítač za 13,55 €! Limitovaná zľava!

Prednedávnom spustila spoločnosť Godeal24 veľký letný výpredaj softvéru „Summer Big Sale“. Využite skvelé zľavy a osviežte sa v letných horúčavách!…

01. 07. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Ekonomika | PR článok | 4 min. čítania | 0 komentárov

Proeurópsky portál vyzýva na „vojnu“ proti Maďarsku a Slovensku: „Zaútočte na nich všetkým, čím môžete“

Proti-suverénna hystéria v Bruseli dosiahla v poslednej dobe takmer neuveriteľnú úroveň. Jedna proeurópska spravodajská stránka zašla až tak ďaleko, že…

01. 07. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Z domova | 6 min. čítania | 0 komentárov

V Ruskej federácii začali zatýkať vedúcich predstaviteľov azerbajdžanskej diaspory

Ruské médiá informujú o zadržaní spoluvlastníka najväčšieho trhu v regióne Alexejevského trhu Jusifa Chalilova vo Voroneži

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
.

Šialená zbrojárska propaganda: Ďalší útok Ruska je vraj na spadnutie

Vojnoví štváči nespia. Prostredníctvom politických influencerov a médií pretláčajú svoju agendu o údajnom blížiacom sa útoku Ruskej federácie na krajiny…

01. 07. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Komentáre | 4 min. čítania | 0 komentárov

Slabšia ekonomika, menej vybraných daní. Opozícia hovorí o pekle

Analytici rezortu financií upravili makroekonomickú aj daňovú prognózu. Očakávajú horší vývoj daňových príjmov. Vo februári prognózovali na daniach oveľa vyšší…

01. 07. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Ekonomika | 2 min. čítania | 0 komentárov

Trump pripustil deportáciu Muska z USA

„Uvidím,“ odpovedal na príslušnú otázku. Pripomíname, že deportáciu Muska požadoval bývalý poradca Trumpa Stephen Bannon

01. 07. 2025 | Aktualizované 01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Aktualizované 01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Slovenskí daňovníci financujú ultraliberálne maďarské spravodajské portály

Slovenské krajne liberálne spravodajské portály, na čele s Denníkom N, vyjadrili na jar tohto roku nesmierne pobúrenie nad tým, že…

01. 07. 2025 | 0 komentárov

Huliakova Národná koalícia zmenila názov na Stranu vidieka

Strana Národná koalícia zmenila svoj názov na Stranu vidieka. V utorok o tom informoval jej líder a minister cestovného ruchu…

01. 07. 2025 | Aktualizované 01. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Aktualizované 01. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Dolár zažíva najhoršie časy

Dolár zažíva najhorší začiatok roka za viac ako 50 rokov, informuje The New York Times

01. 07. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Ekonomika | 1 min. čítania | 0 komentárov

To najdôležitejšie z Ukrajiny

V tomto článku vás budeme v priebehu dňa informovať o najdôležitejších udalostiach na frontoch Ukrajiny z pohľadu ruskej a ukrajinskej…

01. 07. 2025 | Aktualizované 01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Aktualizované 01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 5 min. čítania | 0 komentárov

„Blokujú“ sankcie, no podpisujú miliardy: O čom vláda mlčí po samite v Bruseli

Kým vláda Roberta Fica doma pózuje ako obranca suverenity a hrdinsky „blokuje sankcie“, v Bruseli potichu podpisuje záväzky, ktoré Slovensko…

01. 07. 2025 | Komentáre | 10 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Komentáre | 10 min. čítania | 0 komentárov

.

EÚ a Ukrajina uzavreli „menej ambicióznu“, ale „realistickú“ obchodnú dohodu

Európska komisia oznámila dosiahnutie revidovanej verzie obchodnej dohody s Ukrajinou, ktorá nahradí dočasný povojnový rámec dlhodobou, ale o čosi skromnejšou…

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 4 min. čítania | 0 komentárov

Dokážete si vytvoriť šťastie? Odborníci radia, ako strhnúť šťastie na svoju stranu

Máte pocit šťastia? Je to viac než len otázka náhody. A keďže šťastie je praje pripraveným, máme pre vás tipy, ako…

01. 07. 2025 | 0 komentárov

Poľsko dočasne zavedie kontroly na hraniciach s Nemeckom a Litvou

Poľsko v utorok oznámilo, že od 7. júla zavedie dočasné kontroly na svojich hraniciach s Nemeckom a Litvou, aby zabránilo…

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Progresívna hanba

Minister zahraničných vecí Juraj Blanár v nedeľňajšej diskusii „O 5 minút 12“ zopakoval názor,  že konflikt medzi Ukrajinou a Ruskom nemá vojenské…

01. 07. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Z domova | 5 min. čítania | 0 komentárov

.

Najnovšiu americko-izraelskú bábku iránsky ľud odmietol - štátny prevrat nebude

Irán, 1. júla 2025 - Iránci neprijali výzvy na vzburu od organizácie Mojahedin-e Khalq a ďalších radikálnych emigrantských organizácií. Uzavreté…

01. 07. 2025 | 0 komentárov

Amatéri, ktorí pripravili Slovensko o 300 miliónov eur

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, Richard Takáč informuje cez sociálnu sieť ako Matovič, Heger a Ódor obrali agrorezort o milióny…

01. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

Tieto fotografie ti ukážu, že malé zázraky sa dejú každý deň

Veríš v zázraky? Možno je nasledujúce fotografie nazvať malými zázrakmi silným tvrdením, no ak sa naladíš na tú správnu vlnu,…

01. 07. 2025 | 0 komentárov

Demokrati opäť komediálne: Naď vyplakáva, Šeliga konšpiruje

Jaro Naď sa nám vrátil z Kanady. Keďže ho tu všetci túžobne očakávali (vrátane OČTK), rozhodol sa zaujať verejné stanovisko…

01. 07. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Komentáre | 3 min. čítania | 0 komentárov

.

Video: Ruský útočník si na štvorkolke sám prerazil zamínovanú cestu

Rusko, 1. júla 2025 - Na sieti bolo zverejnené video, v ktorom môžete vidieť prielom ruského vojaka na štvorkolke pozdĺž…

01. 07. 2025 | 0 komentárov

Poľsko od 7. júla zavádza kontroly na hraniciach s Nemeckom a Litvou

Poľsko chce dočasne zaviesť kontroly na hraniciach s Nemeckom a Litvou. Príslušné nariadenie nadobudne platnosť od budúceho pondelka, uviedol premiér Donald…

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Vulcan Point Island: Najkomplikovanejší geografický systém na Zemi

2.7.2025 Redakcia Auto trendy Viete o tomto ostrove, ktorý sa nachádza vnútri jazera, ktoré sa nachádza vnútri iného ostrova, ktorý…

01. 07. 2025 | 0 komentárov

Vzťahy medzi Ruskom a Azerbajdžanom sa stávajú výbušnými

Pokračuje škandál medzi Ruskom a Azerbajdžanom. Vyvolali ho, pripomeňme, tvrdé hromadné zatýkania členov azerbajdžanskej diaspory v Jekaterinburgu, pri ktorých zahynuli…

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAŽIVO

Friedrich Merz uviedol, že nemecko-francúzska spolupráca v oblasti nukleárneho odstrašenia je vecou „veľmi, veľmi ďalekej budúcnosti“.

Včera 20:14

Magnus Brunner vyhlásil, že Európa zaujme „tvrdý“ postoj k Líbyi v reakcii na nárast nelegálnej migrácie cez Stredozemné more.

Včera 20:01

Prezident Trump vyhlásil, že nemá inú možnosť, ako zatknúť potenciálneho starostu New Yorku Zohrana Mamdaniho, ak odmietne spolupracovať s Imigračným a colným úradom (ICE).

Včera 19:29

.

Keď sa Ivan Korčok pomýli, povie aj to, čo nechce

 „… V dnešnej dobe sú výdavky na zbrojenie dôležitejšie než zdravotníctvo….,“ vyjadril sa člen strany Progresívne Slovensko Ivan Korčok. Tento…

01. 07. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Z domova | 3 min. čítania | 0 komentárov

Európski politici si uvedomili „neznesiteľné dôsledky“ pokračovania bojov na Ukrajine

Európski politici si uvedomili „neznesiteľné dôsledky“ pokračovania bojov na Ukrajine, povedal turecký minister zahraničných vecí Hakan Fidan v televízii A-haber

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 1 min. čítania | 0 komentárov

Čína demonštruje svoju námornú silu – priamo pod nosom NATO

Čínska vojenská loď preplávala cez Gibraltársky prieliv a teraz smeruje do Atlantického oceánu. Tým sa ocitla priamo vo vodách NATO,…

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 3 min. čítania | 0 komentárov

„Vyhladzovanie na Blízkom východe už dosiahlo úrovne šialenstva“

Bývalý minister Juraj Draxler informuje na sociálnej sieti o tom ako „časť kaviarenských intelektuálov“ doteraz obhajuje vyhladzovanie na Blízkom východe.…

01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Zo zahraničia | 2 min. čítania | 0 komentárov

.

NAJČÍTANEJŠIE










Europoslanec o ďalšom zdražovaní, o konsolidácii a zvyšovaní poplatkov

Europoslanec Milan Uhrík, z hnutia Republika, vo svojom najnovšom príspevku informuje, že najviac ho štve, že „pod zámienkou nejakého navyšovania…

01. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov
01. 07. 2025 | Z domova | 2 min. čítania | 0 komentárov

.
.

Blogy

Matej Michalička

Štefan Konya

Marek Brna

Gustáv Murín

Ivan Štubňa

Tibor Danáč

.
.
.
HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov