Bratislava 7. novembra (TASR) – Ak nedôjde k významnému zhoršeniu externého prostredia, cieľ znížiť deficit verejných financií v roku 2013 na 2,9 % hrubého domáceho produktu (HDP) je dosiahnuteľný. Vo svojom hodnotení návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2013 až 2015 to konštatuje Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ). Zároveň však upozorňuje na viaceré riziká, na elimináciu ktorých bude pravdepodobne potrebné prijať dodatočné opatrenia.
Rada upozorňuje, že návrh rozpočtu sa pripravoval v turbulentnom ekonomickom prostredí, pri pretrvávajúcej dlhovej kríze v eurozóne. "Vo väzbe na nepriaznivé externé prostredie hodnotí rada veľmi pozitívne, že v návrhu rozpočtu je jednoznačná deklarácia kľúčového cieľa pre rok 2013: zníženie deficitu verejných financií pod 3 % HDP," konštatuje RRZ s tým, že v hre je nielen dôveryhodnosť Slovenska, ale pri nesplnení záväzku aj možná pokuta vo výške 0,2 % HDP, teda približne 140 miliónov eur.
Odhady daňovo-odvodových príjmov rozpočtu boli podľa rady pripravené opatrne, veľké množstvo legislatívnych zmien v tejto oblasti a ich vzájomný vplyv je však veľmi ťažké odhadnúť a predstavujú preto riziko naplnenia prognózy. "Z pohľadu na nárast v daňovom zaťažení je potrebné počítať s významnými dynamickými efektmi predovšetkým u samostatne zárobkovo činných osôb, dohodárov a právnických osôb s cieľom minimalizovať nárast daňového zaťaženia," upozorňuje fiškálna rada.
Okrem neistoty v makroekonomickom prostredí a dynamických efektov konsolidačných opatrení vníma riziká aj v ďalších oblastiach, a to predovšetkým v rozpočtoch samospráv. "Tak v prípade obcí, ako aj VÚC sa predpokladá výrazné zníženie výdavkov do roku 2015. Pritom neexistujú žiadne efektívne vynucovacie mechanizmy na dosiahnutie týchto cieľov aj napriek tomu, že boli podpísané memorandá o spolupráci," upozorňuje rada.
Za druhé významné riziko označuje zdravotníctvo, keďže návrh rozpočtu podľa nej uvádza rozdielne očakávané skutočnosti pre rok 2012 a dostatočne nevysvetľuje ani očakávaný pokles počtu poistencov štátu v roku 2013. "Okrem toho sa nepočíta s ďalším zadlžovaním zdravotníckych zariadení. Rada považuje za málo pravdepodobné, že výsledok v oblasti verejného zdravotníctva bude možné dosiahnuť bez prijatia dodatočných opatrení," podčiarkuje.
Treťou oblasťou, kde sa dá počítať s navýšením zdrojov oproti súčasnému návrhu rozpočtu, je podľa RRZ školstvo. "Vzhľadom na prebiehajúci dialóg medzi vládou a odbormi sa zdá pravdepodobné, že do rozpočtu bude potrebné dopracovať ešte zvýšenie platov v školstve minimálne vo výške 5 %," vyčísľuje.
Rada vo svojom hodnotení tiež konštatuje, že návrh rozpočtu síce obsahuje viac ako 300-miliónovú rezervu na možný zhoršený vývoj ekonomiky, pri materializácii všetkých najvýznamnejších rizík to však nemusí postačovať. "Práve preto si rada myslí, že na udržanie deficitu v budúcom roku pod plánovanou hodnotou bude potrebné prijať ďalšie opatrenia, či už operatívneho alebo systémového charakteru," dodáva.
Alarmujúci je podľa rozpočtovej rady vývoj verejného dlhu v strednodobom horizonte. "Pokiaľ by sa naplnil načrtnutý scenár v rozpočte, tak v roku 2015 by už malo dôjsť k viazaniu výdavkov v štátnom rozpočte vo výške 3 % a návrh rozpočtu na rok 2016 by už nemal obsahovať nominálny nárast výdavkov," upozorňuje RRZ. Z dlhodobého hľadiska, spolu so zmenami v dôchodkovom systéme, dochádza podľa rady k zlepšeniu dlhodobej udržateľnosti verejných financií na Slovensku.
Hodnotenie rozpočtu z pohľadu dodržiavania fiškálnych pravidiel v roku 2013 je priaznivé, keďže návrh rešpektuje pravidlá definované v domácej aj zahraničnej legislatíve. RRZ tiež veľmi pozitívne vníma obsahové zmeny v rozpočte súvisiace so zákonnými požiadavkami na informácie, ktoré sú uvedené relatívne komplexne a zrozumiteľne. Na druhej strane však negatívne hodnotí nedodržanie termínu zverejnenia júnovej daňovej prognózy.