Brusel 30. júna 2019 (HSP/Sputnik/Foto:TASR/AP-Virginia Mayo)
Európsky priemysel sa snaží dosiahnuť nové úspechy, a preto žiada, aby nová Európska komisia vypracovala efektívnu priemyselnú politiku. Aké zmeny čakajú Made in Europe?
CECE (Committee for European Construction Equipment) je organizácia, ktorá zastupuje záujmy európskych spoločností vyrábajúcich stavebnú techniku. Do tohto odvetvia patrí 1 200 spoločností s príjmom 40 miliárd eur, na ktoré pripadá 20% produkcie na svetovom trhu.
Teraz po voľbách do Európskeho parlamentu CECE opakuje svoju výzvu k úradom EÚ, s ktorými sa vo februári pokúsila dohodnúť, nebola ale vtedy vypočutá. Prehovoril o tom v rozhovore pre Sputnik generálny tajomník Európskeho výboru pre priemyselné zariadenia (Committee for European Construction Equipment) Riccardo Viaggi.
Nedávno ste hovoril na prezentácii kolesového nakladača s metanovým motorom (Tetra), ktorý vyvinuli tímy projektantov CNH Industrial a inžinieri z CASE Construction. Je už budúcnosť realitou?
Čo sa mi na tomto projekte zvlášť páči, je pocit, že všetko je možné. Za pomoci tohto stroja budeme môcť ponúknuť našim zákazníkom riešenia všetkých ich hlavných problémov v rôznych sférach stavebníctva. Páči sa mi myšlienka, že ekologické riešenie (metánový motor zabezpečuje výkon ekvivalentný dieselovému) sa stal výsledkom dosiahnutia cieľa zvýšenie výkonnosti strojov pre našich zákazníkov. Keď tak autoritatívna spoločnosť, ako je CNH, dosahuje vytýčené ciele, myslím si, že je to veľmi dobré pre celé naše odvetvie.
CECE existuje už vyše 60 rokov. Aké boli vaše hlavné úspechy na tejto ceste a čo chcete dosiahnuť v budúcnosti pomocou vášho programu Cesta do roku 2024?
V našej výzve žiadame EÚ, aby si uvedomila potrebu zaistenia globálnej konkurencieschopnosti európskeho výrobného priemyslu a poskytla politickú podporu projektu Made in Europe a európskemu tovaru. Chceme Európsku úniu podnietiť k politike priemyselnej stratégie, čo je nutné, pretože konkurencieschopnosť Made in Europe je ohrozená.
Európska vláda mala v posledných rokoch záujem o najrôznejšie trendy, nastal ale čas, aby Európsky parlament a Európska komisia, ktoré budú sformované v najbližších týždňoch, sa venovali vypracovaniu priemyselnej politiky zameranej na rozvoj konkurencieschopnosti európskych výrobcov na svetovom trhu.
Čo máte na mysli, keď hovoríte, že je ohrozená?
Hlavnou hrozbou je tlak zo strany výrobcov z iných krajín, predovšetkým Číny, ale nielen jej. Iné regióny majú úplne jasné stratégie zameranej na to, aby sa stali lídrami v tejto sfére. V Indii majú veľmi zrozumiteľnou priemyselnú stratégiu podporovanú štátom. V Amerike je tiež s priemyselnou stratégiou všetko jasné, aj keď majú tendenciu k protekcionizmu.
“Nechceme kopírovať cudzie stratégie, chceme, aby mala Európa vlastné priemyselnú politiku.”
Ďalší problém je tendencia k zmene ekonomiky na “servisnú”, naše stroje sa stále častejšie stávajú len objekty na poskytovanie nejakých služieb. To je tiež problém, a keď ho včas neidentifikujeme a určitým spôsobom nevyriešime, môže to byť skutočne začiatok konca.
Ako sa pokúšate podobné problémy riešiť?
Pokiaľ ide o Čínu, nenavrhujeme zatvárať trhy. EÚ si zvolila politiku spolupráce s Čínou. Myslíme si, že keď otvárate pre niekoho svoje trhy, majú tieto krajiny urobiť to isté, a keď svoje trhy neotvárajú, môže takáto situácia mať hrozné následky.
Teraz sa formuje nová Európska komisia. Aké prekážky môžu podľa vášho názoru vzniknúť pre stavebné odvetvie v nasledujúcich piatich rokoch, a čo očakávate od vašej výzvy?
Teraz v období formovania nového vedenia Európskeho parlamentu a Európskej komisie európski strojári žiadajú, aby sa prijala efektívna priemyselná politika na rozvoj priemyselného sektora v Európe. Chceme, aby sa venovala náležitá pozornosť takým sféram, ako je svetový obchod, ochrana priemyslu a vzájomná výmena. A navyše je v našej výzve požiadavka rozvoja finančných, digitálnych a ekologických aspektov priemyslu. To všetko má byť zaradené do priemyselnej politiky EÚ, ktorá v danom okamihu neexistuje.
Chceme okrem toho, aby bol v novej Európskej komisii podpredseda priamo zodpovedný za priemyselnú politiku. V súčasnej dobe taká funkcia neexistuje, niektorí členovia EK sa síce vyznajú v jednotlivých problémoch priemysle, to ale nestačí. Nie je človek, ktorý by skutočne zastupoval naše odvetvie v EK.
V Bruseli sa teraz búrlivo debatuje o tom, kto bude zastávať úrady európskych komisárov. Nemáme žiadne konkrétne návrhy, trváme ale na tom, aby boli vymenovaní bez prieťahov, aby nová európska komisia mohla začať svoju činnosť už 1. novembra.