Brusel 8. júla (TASR) – Európska komisia (EK) dnes predstavila plány na zjednodušenie colných formalít pre lode, ktoré majú viesť k zníženiu byrokracie, obmedzeniu meškaní v prístavoch a zvýšeniu konkurencieschopnosti tohto odvetvia.
V príbrežnej námornej doprave čelia dopravcovia a vývozcovia veľkej administratívnej záťaži v prístavoch, čo im spôsobuje dodatočné náklady a omeškania. Z tohto dôvodu je námorný sektor v porovnaní s ostatnými druhmi dopravy menej atraktívny, najmä ak sa porovná s cestnou dopravou, ktorá zvyšuje počet nákladných vozidiel na už beztak preťažených cestách.
Vďaka návrhom EK bude lodná doprava čeliť menšiemu množstvu administratívnych prekážok a bude možné využiť jej plný potenciál na vnútornom trhu EÚ aj mimo neho.
"Potrebujeme, aby príbrežná námorná doprava poskytla nízkonákladové riešenie dopravy ohľaduplné voči životnému prostrediu tým, že prevezme viac tovaru z nákladných áut, z našich preťažených ciest," uviedol eurokomisár pre dopravu Siim Kallas.
Komisár zodpovedný za dane a colnú úniu Algirdas Šemeta v tejto súvislosti zdôraznil, že balík opatrení s názvom "Blue Belt" prinesie jednotný trh na more. Navrhované opatrenia budú podľa neho prínosom pre lodnú dopravu. Znížia náklady, zjednodušia administratívu, uľahčia obchodovanie a vytvoria rovnaké podmienky pre všetky druhy dopravy. Zjednodušia tiež prácu colníkov.
Takmer 90 % lodí prepravuje tovar z EÚ, ale aj tovar s pôvodom mimo EÚ, a často zastavuje v prístavoch na území únie aj mimo nej, napríklad v Nórsku, severnej Afrike a v Rusku. Pre tieto lode komisia navrhuje zlepšenie colných postupov zavedením systému "eManifest", ktorý umožní rozlišovať medzi tovarom na palube pôvodom z EÚ (mal by byť urýchlene vybavený), a tovarom, ktorý pochádza z krajín mimo únie (ten musí prejsť príslušnými colnými postupmi).
EÚ očakáva, že Blue Belt sa stane realitou do roku 2015.
Podľa EK ide o významné opatrenie, lebo až 75 % z celkového objemu tovaru európskeho zahraničného obchodu a 37 % vnútorného obchodu EÚ sa prepravuje na lodiach. A hoci voľný pohyb tovaru v EÚ je jednou zo základných slobôd, v námornom sektore to ešte neplatí. Napríklad na loď plaviacu sa medzi Antverpami a Rotterdamom sa hľadí tak, ako keby prichádzala z Číny. Keď lode opustia teritoriálne vody členských štátov (12 míľ od pobrežia), považuje sa to za prekročenie vonkajších hraníc EÚ. Lode plaviace sa medzi prístavmi v dvoch rôznych členských štátoch sa pokladajú za lode, ktoré opustili colné územie EÚ, a colné formality sa od nich vyžadujú v čase, keď plavidlo opúšťa prístav odchodu a rovnako aj v momente, keď plavidlo pripláva do prístavu určenia, hoci oba prístavy sú na území EÚ.
Úspory z dôvodu zjednodušenia administratívnych postupov môžu dosiahnuť okolo 25 eur na kontajner, avšak ešte dôležitejšia ako úspora peňazí je úspora času, keďže dnes mnohí klienti preferujú cestnú dopravu pred námornou z dôvodu časových obmedzení.
Podiely jednotlivých spôsobov dopravy využívaných na prepravu nákladov v rámci EÚ (údaje sú v tonokilometroch): cestná doprava 45,3 %; železničná doprava 11,0 %; vnútrozemské vodné cesty 3,7 %; potrubia 3,1 %; príbrežná námorná doprava 36,8 %; letecká doprava 0,1 %.