Peking 29. júla 2015 (HSP/DWN/Foto:TASR/AP-Matthias Schrader)
Ekonóm Peter Bofinger očakáva, že krach na burze v Číne bude mať dopad na automobilový priemysel. Pád bude mať masívny vplyv na súkromnú spotrebu a tým aj na export
Turbulencie na akciovom trhu v Číne pravdepodobne spomalia export nielen nemeckých automobiliek, tvrdí ekonomický expert Peter Bofinger. “Čínsky prepad ovplyvní v podstate celý svet” povedal Bofinger v utorok v rozhovore pre Reuters.
Čína je najľudnatejšou krajinou na svete a vďaka svojej ekonomickej sile je jedným z najväčších trhov automobilového priemyslu. “Nemecké spoločnosti sa tu skutočne veľkým podielom podieľajú v luxusnom segmente,” povedal Bofinger. Prepadom na akciovom trhu trpia najmä Číňania z bohatej vrstvy obyvateľstva, no ušetrení nie sú ani tí chudobnejší. “Jedná sa o potenciálnych záujemcov o luxusné automobily ako Mercedes S-Class alebo BMW radu 7”. Čínsky automobilový trh stráca pre miestnych výrobcov atraktivitu. Zisky rastú menej ako v predchádzajúcich rokoch rozmachu, pretože rast v Číne ustupuje a automobilky sa tak dostávajú do cenovej vojny.
Začiatkom týždňa zaznamenala burza v Číne najväčšiu dennú stratu za posledných osem rokov. V utorok bol index Shanghai Composite dočasne uzavretý po výrazných stratách – nachádzal sa až 1,7 percenta v červených číslach. Vláda v Pekingu sa chce pomocou prídavných vládnych opatrení vyhnúť ďalším prepadom na akciovom trhu. Vyhlásila takzvaný regulátor trhu, ktorý má stabilizovať kapitálový trh pomocou podporných nákupov. Centrálna banka ukázala svoje odhodlanie pokračovať v pumpovaní peňazí do trhu.
“Prepad akciových trhov má silný destabilizačný účinok,” varoval Bofinger. Mohol by mať “masívne vplyv na súkromnú spotrebu.” Tá však stimuluje ekonomiku – ak dôjde k jej poklesu, dôjde k recesii ekonomiky. Kvôli tomu musí vláda umelo zvyšovať mzdy. “Je to balancovanie,” varoval ekonóm. “Ak vláda zvyšuje minimálne mzdy, môže sa stať, že priemysel začne vo veľkom migrovať do krajín s lacnejšou pracovnou silou.” Existuje možnosť, že spoločnosti začnú hľadať útočisko v susednej Indii.
Bofinger sa tiež odvolával na realitnú bublinu v Číne. “Bol to obrovský problém. Trh s bývaním nedávno dosiahol silný rast a tým riadil celú ekonomiku – podobne ako v Španielsku a Írsku. Teraz však rast skončil a bublina spľasla – tým pádom nemá čínska ekonomika stimulačné prostriedky rastu.”
Vláda v Pekingu očakáva, že v tomto roku dosiahne čínska ekonomika najpomalší rast za posledných 25 rokov. Cielené zvýšenie hrubého domáceho produktu vo výške zhruba sedem percent je podľa európskych merítok veľa, no pre Čínu podstatne menej, ako tomu bolo pred rokmi. Už v roku 2014 dosiahol rast HDP len asi 7,4 percenta.
Slovenská ekonomika je už dnes do značnej miery naviazaná na automobilový priemysel. Snažíme sa získať ďalšiu automobilku – Jaguár, ktorá toto zameranie našej ekonomiky ešte zvýrazní. Automobilový priemysel sa do značnej miery podieľa na Slovenskom exporte. Prípadná svetová kríza v tomto odvetví by mohla mať pre našu krajinu veľmi negatívne dopady.