Bratislava 21. septembra 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR-Dano Veselský)
Chýbajúce prepojenie diaľnic D1 a D4 v rámci rozšírenia D1 pri Bratislave považuje predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Tlapa za “zdedený cukrík” po predchodcoch. A to napriek tomu, že sa o tom hovorilo už v roku 2010, kedy bolo prvé hodnotenie vplyvov stavby na životné prostredie. “Posledné stavebné povolenie je z roku 2020,” informoval v pondelok po mimoriadnom rokovaní rokovaní parlamentného hospodárskeho výboru
Potom podľa Tlapu nasledovali rokovania s Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO) a Útvarom hodnoty za peniaze, pričom museli pripraviť novú štúdiu realizovateľnosti, ako aj s projektantmi a hľadanie optimálneho riešenia pred vyhlásením verejného obstarávania.
“Aby sa to dalo skutočne čo najrýchlejšie postaviť. Celý proces bol ukončený v šiestom mesiaci tohto roku a súbežne sa riešili financie na stavbu, ktoré sme dostali 31. augusta,” poznamenal šéf NDS s tým, že začiatkom septembra vyhlásili tender na zhotoviteľa. Bol by rád, keby stavba bola hotová o štyri alebo tri a pol roka. “Teoreticky je to možné. Päť rokov je stredná hodnota, čo som počítal, koľko zhruba v priemere trvá obstarávanie a samotná realizácia. Budem veľmi rád, ak to bude do piatich rokov,” povedal Tlapa.
Celú stavbu NDS naplánovala na šesť etáp. “Preto je žltý FIDIC, že keď dokážu zhotoviteľ s projektantmi vymyslieť efektívnejšie riešenie, je k dispozícii. Preto to nie je predpísané. Možno sa skráti doba výstavby, súťaž vygeneruje ako cenu tak dobu výstavby rôznych etáp,” priblížil Tlapa. Po rokovaniach s ÚVO nastavili také podmienky súťaže, ktoré podľa neho budú akceptovateľné aj úradom. Dúfa, že verejné obstarávanie bude čo najrýchlejšie bez veľa námietok a vybraný zhotoviteľ navrhne dobré riešenie, čo môže celý proces urýchliť.
“Teoreticky je to najrýchlejšie od dnešného dňa (pondelok) za tri a pol roka a nechcem hovoriť to najhoršie. Tých päť rokov je z môjho pohľadu realita,” dodal Tlapa.
Mimoriadne rokovanie hospodárskeho výboru o prepojení o tejto téme podľa jeho predsedu Petra Kremského (OĽaNO) malo zmysel, lebo vždy sa dajú nájsť zlepšenia. “Nechcem sa zmieriť s tým, že tu budeme päť, myslím si, že skôr sedem rokov, stáť v zápchach a pozerať sa na dve diaľnice, ktoré sa križujú a nedá sa prejsť z jednej na druhú,” povedal. Preto chce hľadať lepšie riešenie ako súčasné. Zatiaľ sa podľa neho riešenie nenašlo, ale otvorili niekoľko návrhov.
“Bolo tu veľa múdrych hláv a prišli s návrhmi, ktoré možno pre ministerstvo (dopravy) alebo NDS neboli na prvý pohľad schodné, ale možno aspoň im dajú možnosť uvažovať nad vecami, preveriť si ich a nájsť čiastočné skrátenie neuveriteľne dlhej doby,” očakáva Kremský. V súvislosti s neuznášaniaschopnosťou výboru podotkol, že uznesenie môžu prijať aj na riadnom zasadnutí.
Zodpovednosť za veľké meškanie s prepojením D1 a D4 majú podľa šéfa hospodárskeho výboru viacerí. “Niektorí neurobili nič, niektorí urobili veľmi málo a všetci čiastočne podcenili túto situáciu,” uviedol s tým, že už pred piatimi, alebo šiestimi rokmi upozorňovali na neúnosnú situáciu. “Napriek tomu zodpovední nekonali. Terajšie vedenie NDS a ministerstva situáciu zdedilo, samozrejme, aj oni mohli postupovať rýchlejšie. Nemyslím si, že štúdia uskutočniteľnosti musí trvať rok,” dodal Kremský.