Birmingham 22. mája 2018 (HSP/Foto: TASR Radovan Stoklasa)
Kým niektorí rodičia tvrdia, že časté používanie mobilov, tabletov či počítačov deťom škodí a mali by s nimi jednoznačne menej tráviť čas, iní práve chvália vzdelávacie a vývojové výhody týchto zariadení. Takou je aj sociologička Ellis Cashmoreová, s čestným titulom profesorky sociológie na Astonskej univerzite v Birminghame
The Independent predstavuje knihu “Screen Society”, v ktorej Cashmoreová spochybňuje škodlivosť internetu a varuje rodičov pred jeho zákazom tvrdiac, že “sa to rovná zneužívaniu detí”.
Zúčastnila sa výskumu s odborníkmi z Teesside University a University of South Australia, kedy sa zo vzorky 2000 používateľov internetu zhromažďovali údaje o spôsobe používania zariadení s “obrazovkou”. Prišli k záveru, že riziká pre deti sú údajne prehnané a prevyšujú ich vzdelávacie a sociálne výhody.
Cashmoreová verí, že “obrazovky” ponúkajú deťom mnoho aktivít, aj keď nie sú práve pripojené na internet, a že ich zákaz by mohol narušiť ich sociologický vývoj: “Predstavte si, že by rodičia nedovolili dieťaťu čítať, sledovať a rozprávať sa s ostatnými deťmi alebo hrať vzdelávacie hry, kresliť, maľovať, tancovať. Deti však všetky tieto veci robia pri obrazovkách. Ak rodičia zabraňujú tomu, aby deti vykonávali takéto aktivity offline, mohli by byť obvinení z istej formy zneužívania, že bránia rozvoju dieťaťa.”
Podľa Cashmoreovej skutočnosť, že dnešné deti vyrastajú vo svete “obrazoviek”, je už súčasťou ich reality, takže “zbaviť ich príležitosti dospieť je určite zneužívanie”.
Vraví tiež, že jednou z najväčších mylných predstáv rodičov o digitálnych zariadeniach je, že sú návykové: “Môžeme byť potenciálne závislí od čohokoľvek a od akejkoľvek činnosti: čokoláda, sex, žehlenie … Ale to nie je závislosť. Trávime čas pred našimi obrazovkami nie preto, že sme závislí, ale preto, že nám prinášajú pôžitok. Sú to odmeňujúce činnosti.”