Banská Bystrica 27. júla (TASR) – Posledný, štvrtý úsek projektu rýchlostnej cesty R1-PR1BINA, Banská Bystrica – severný obchvat, uvedú dnes popoludní do prevádzky. Zhotoviteľ stavby, spoločnosť Granvia Construction ho postavila za 36 mesiacov v náklade približne 160 miliónov eur.
Obchvat meria 5,7 km a nachádzajú sa na ňom štyri mimoúrovňové križovatky, 24 mostov a premostení a takmer 6 km protihlukových stien. Celková dĺžka novovybudovaných komunikácií, vrátane križovatkových vetiev dosiahla dĺžku takmer 13 km.
Z každej z mimoúrovňových križovatiek je možné napojiť sa na miestne komunikácie, alebo na R1 v smere buď na Brezno, na Bratislavu alebo na Ružomberok. Hlavnou dopravnou tepnou obchvatu je trojúrovňová križovatka Kostiviarska. Prvou úrovňou môžu jazdiť autá v smere z Bratislavy na Ružomberok a naopak, druhou z Bratislavy na Brezno. Posledná úroveň ich zavedie od Brezna na Ružomberok.
Ako krátko pred spustením prevádzky povedal predseda vlády SR Robert Fico, tento projekt PPP partnerstva, ktorý je na Slovensku prvým svojho druhu a ktorý bol tak kritizovaný predstaviteľmi opozície, preukázal svoju životaschopnosť.
"Ukazuje sa aj do budúcnosti, že nie je možné stavať diaľnice bez toho, aby sme mixovali zdroje štátu, Európskej únie i cez verejno-súkromné partnerstvo," pripomenul.
"Sme radi, že úsek odovzdávame dokončený v stanovenom termíne. Predovšetkým sa chceme poďakovať všetkým, ktorí sa na projekte podieľali za skvele odvedenú prácu a plné nasadenie, ale tiež Banskobystričanom za trpezlivosť a pochopenie počas výstavby. Sme presvedčení, že obchvat výrazne pomôže mestu a uľahčí dopravu motoristom," povedal generálny riaditeľ spoločnosti GRANVIA, a.s., Eric Genetre.
Rýchlostná cesta R1 – Nitra – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat je prvým PPP projektom takého rozsahu v histórii Slovenska. Stavba sa realizovala na základe koncesnej zmluvy. V rámci nej má koncesionár povinnosť zabezpečiť financovanie, projektovanie, výstavbu a nasledujúcu 30-ročnú prevádzku a údržbu štyroch úsekov R1.
Prvé tri úseky, Nitra – Selenec, Selenec – Beladice a Beladice – Tekovské Nemce, boli odovzdané do predčasného užívania 28. októbra 2011.
Prevádzku a údržbu severného obchvatu zabezpečí prevádzkovateľ Granvia Operation, a.s., prostredníctvom svojho subdodávateľ EUROVIA SK, závod Operation. Plánovaná novostavba Strediska správy a údržby sa bude nachádzať pri križovatke Cementáreň. Dokončenie poslednej fázy výstavby prvého infraštruktúrneho PPP projektu na Slovensku tak odštartuje prevádzku a údržbu všetkých štyroch úsekov projektu R1-PR1BINA.