Bratislava 2. júla 2020 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)
Pred voľbami sa dopravcovia hnevali na ministerstvo dopravy, že na nich kašle a nič nerobí s podmienkami na podnikanie v tomto odvetví, ktoré sú u nás horšie, než v okolitých krajinách, a s mýtnym systémom, ktorý je pochybný a predražený. Nová vláda im všeličo sľubovala, lenže zatiaľ nesplnila ani jeden zo sľubov
Aj na našom portáli sme viackrát písali o nespokojnosti Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) s tým, že hoci sa roky snažili dohodnúť s vládou, tá viacmenej ignorovala ich požiadavky na zrovnanie odvodového zaťaženia na úroveň okolitých krajín a na nápravu zle fungujúceho systému na výber mýta.
Pred blížiacimi sa voľbami, pod tlakom rastúcej nespokojnosti vláda dopravcom napokon ponúkla aký-taký kompromis, s ktorým však neboli spokojní. Mysleli si, že keď sa vládna garnitúra vymení, že nová vláda vypočuje ich hlas a splní ich požiadavky.
Preto sa UNAS pred voľbami pomerne jasne politicky vyhranila a dosť intenzívne zapojila do všeobecnej protivládnej predvolebnej kampane, keď krátko pred voľbami išli jej členovia na kamiónoch protestovať a blokovať cesty. Tým aj oni svojím dielom prispeli k tomu, že voľby dopadli tak ako dopadli a k moci sa dostali tí, ktorí sa dostali.
Je štvrť roka po voľbách a UNAS napísala otvorený list vláde SR, v ktorom píše, že situácia v oblasti zdaňovania nákladnej autodopravy je stále neúnosná, keď do dnešného dňa, napriek opakovaným rokovaniam, argumentovaniu a sľubom zo strany predstaviteľov ministerstiev, sa žiadna z ich požiadaviek nesplnila.
Dopravcovia dostali od začiatku roka 2020 niekoľko sľubov o úprave daní a poplatkov, ale nič z nich sa neuskutočnilo. Predložili ministerstvu návrh na zľavy na mýte od prvého kilometra, ale tento návrh bol údajne stiahnutý z rokovania vlády ministrom Doležalom. UNAS sa pýta, prečo?
Samostatnou kapitolou je fungovanie mýtneho systému v súčasnosti zabezpečovaného firmou SkyToll. UNAS už od prvých protestov v roku 2010 upozorňuje na to, že výberové konanie na tohto dodávateľa nebolo v poriadku (čo mal v januári potvrdiť aj Najvyšší kontrolný úrad), že mýto nefunguje ako by malo, a najmä, že peniaze z výberu mýta, ktoré dopravcovia platia za každý kilometer, sa nevracajú do infraštruktúry, ale viac ako 40 percent ide spoločnosti SkyToll. UNAS tento systém vníma ako podvodný a neetický a dôrazne vyzýva ministra dopravy, ministra vnútra aj premiéra, aby sa začali seriózne zaujímať o to, prečo tu každoročne stráca štátny rozpočet peniaze, ktoré namiesto toho zbytočne tečú na základe nevýhodnej zmluvy do daňových rajov.
Už vláda Petra Pellegriniho dopravcom sľúbila, že budú prizvaní k príprave nového tendra, lenže nič také sa ani pred voľbami, ani po nich nestalo. A preto predsedníctvo UNAS s podporou Asociácie Žltý Anjel Asistance24 žiada Ministerstvo dopravy a Národnú diaľničnú spoločnosť, a.s. (NDS), aby na novom výberovom konaní na mýtny systém, ktoré malo byť podľa prísľubu pripravené už koncom mája, konečne začali pracovať.
Do konca júna 2020 bolo možné bez dodatočných nákladov vypovedať zmluvu so spoločnosťou SkyToll, ktorá za nevýhodných podmienok prevádzkuje mýtny systém, čím by sa vytvoril priestor na prípravu nového, modernejšieho a efektívnejšieho mýtneho systému. Lenže už je júl a zdá sa, že vláda opäť nedala firme SkyToll výpoveď s polročnou výpovednou lehotou, ktorá je zakotvená v zmluve. UNAS, po rokovaní s Ministerstvom dopravy a Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s., nadobudla dojem, že zo strany štátu ide o zámerné naťahovanie času.
A dopravcovia zatiaľ zápasia s podnikateľským prostredím nepriaznivým pre výkon ich práce. Tvrdia, že vzhľadom na vysoké daňové a poplatkové zaťaženie im klesá produktivita prace a konkurencieschopnosť, mnohí musia prepúšťať ľudí, lebo nedokážu splácať svoje záväzky a odvody za zamestnancov.
UNAS preto varuje vládu, že ak nesplní sľuby, nezníži odvodové zaťaženie a nezačne konať vo veci výberového konania na nového prevádzkovateľa mýtneho systému, tak UNAS môže obnoviť protestné akcie. Od volieb prešli tri mesiace a zdá sa, že dopravcovia pochopili, že žiadna sľubovaná zmena k lepšiemu na obzore nie je. A hrozia, že znovu vyjdú do ulíc.
Ivan Lehotský