Slovensko 21. augusta 2017 (HSP/Foto: TASR – Pavol Ďurčo)
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) už dlhodobo upozorňuje na potrebu riešenia problematiky preťažených kamiónov. Pred časom UNAS predostrela Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja návrh legislatívnej zmeny na riešenie problematiky nelegálnych nadmerných prepráv. Návrh dostal reálnu podobu a pripravuje sa na pripomienkové konanie.
Nedodržiavanie stanovenej hmotnosti prepravovaného tovaru podľa únie bráni konkurencii, vytvára korupciu a zároveň dochádza k poškodzovaniu ciest druhej a tretej triedy, ktorých údržbu majú na starosti Vyššie územné celky (VÚC).
Člen predsedníctva UNAS Stanislav Skala ozrejmil, že dôvodom návrhu je bežná prax, kedy sa prevádzkovatelia vozidla sťažujú na nedodržiavanie hmotnosti prepravovaného tovaru zo strany odosielateľov tovaru, resp. špedičnej spoločnosti. Medzi dopravcami sú aj takí, ktorí sú ochotní prekročiť stanovenú hmotnosť nákladu. Následne, vzhľadom na vysokú konkurenciu v doprave niektorí odosielatelia zneužívajú svoje postavenie a prednostne si objednávajú dopravu u tých dopravcov, ktorí z rôznych dôvodov, často aj existenčných, nedodržiavajú zákon, pretože im prepravia väčšie množstvo tovaru. Týmto sú prepravcovia, ktorí chcú dodržiavať predpisy vytláčaní z trhu (viac TU).
V legislatívnom návrhu Únia dopravcov Slovenska preto žiada, aby zodpovednosť za hmotnosť prepravovaného tovaru niesol aj odosielateľ, nielen prevádzkovateľ vozidla a jeho vodič.
Odosielateľ tovaru bol v aktuálnom návrhu zákona špecifikovaný ako nakladajúca organizácia. Po schválení novely zákona bude musieť nakladajúca organizácia vydať vyhlásenie o hmotnosti tovaru. „Nakladajúca organizácia je povinná vystaviť vyhlásenie s údajmi o hmotnosti vozidla a jazdnej súpravy a zodpovedá za správnosť údajov; vyhlásenie je súčasťou dokladov ustanovených na vedenie vozidla v cestnej premávke,“ uvádza sa v návrhu.
„Nakladajúca organizácia pri nakladaní vozidla alebo jazdnej súpravy nesmie dovoliť, aby sa prevýšili najväčšie technicky prípustné hmotnosti vozidla alebo jazdnej súpravy a najväčšie povolené rozmery a najväčšie povolené hmotnosti vozidla alebo jazdnej súpravy, ak na prepravu nákladu nebolo vydané povolenie na zvláštne užívanie ciest,“ stanovuje návrh.
Kontrolu u nakladajúcej organizácie bude vykonávať Inšpektorát práce. V prípade zistenia právnych deliktov môže uložiť pokutu vo výške od 500 do 5 000 eur. Pri určení výšky pokuty sa bude inšpektorát prihliadať najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania.
Apel na VÚC-ky
Únia autodopravcov preto apeluje na Vyššie územné celky, ktoré sa nateraz výrazne nevyjadrili k problematike preťažených kamiónov. Ich postoj je prekvapujúci, pretože práve samosprávy spravujú cesty 2. a 3. triedy.
Únia preto vyzýva VÚC-ky, aby podporili dopravcov, ktorí sa snažia zamedziť preťažovaniu kamiónov. „Preťažené kamióny ničia cesty 2. a 3. triedy, ktoré nie sú stavené na takúto váhu. Následne samosprávam vznikajú zbytočné náklady na opravu ciest,“ vysvetlil Skala.
UNAS sa snaží preťažovanie kamiónov zastaviť a tým chrániť nielen vodičov pred prípadnými pokutami, ale zamedziť zbytočným mrhaním finančných prostriedkov, ktoré je potrebné investovať do opravy ciest v dôsledku prekračovania povolenej hmotnosti prepravovaného nákladu.