Svet 24. decembra 2017 (HSP/Sputnik/Foto:Pexels)
Vedci a veľké značky milujú sociálne experimenty, aby ľuďom naliali čistého vína. Stáva sa, že účastníci obchádzajú pravidlá, ich správanie nepodlieha zákonom logiky a dokonca poprední psychológovia nechápu, o čo ide
Portál AdMe.ru vybral niekoľko drsných sociálnych experimentov, ktoré mali neočakávaný koniec, priviedli nás k zaujímavým myšlienkam a možno už zmenili tento svet k lepšiemu.
8. Ak necháte pole bez kontroly, budú ľudia kradnúť, alebo za zbieranie plodov zaplatia?
Podstata: Okolo ciest fungujú samoobslužné polia. Každý, kto chce, si môže natrhať kvetiny, zeleninu alebo ovocie. Neďaleko stojí tabuľka s cenníkom a krabička, do ktorej dávajú ľudia peniaze. Krabičku nikto nestráži, všetko podľa svedomia.
Výsledok: Krádeže prakticky nie sú. Ľudia často nechávajú viac peňazí, než je uvedené v cenníku. Obvykle sú príjmy z predaja použité na charitatívne organizácie.
7. Rozpoznajú obyčajní ľudia talent alebo jednoducho milujú to, čo je populárne?
Myšlienka: Členovia skupiny U2 sa zamaskovali ako pouliční muzikanti a spravili bezplatný koncert v metre. Zvyčajne je veľmi zložité dostať sa na ich koncert: vstupenky sú rozpredané v priebehu niekoľkých hodín. Dokážu okoloidúci rozoznať talent naoko neznámych pouličných umelcov?
The best pic so far of #u2 busking last night in New York City. Please share!!! pic.twitter.com/aHMmJ5DA2D
— Eric (@iamaU2fan) 5. mája 2015
Výsledok: Ľudia muzikantom nevenovali pozornosť, kým sa neodhalili. Podobný experiment urobil Cristiano Ronaldo v rodnom Madride: málokto sa zaujímal o umenie futbalistu v prevleku bezdomovca pred tým, než si vyzliekol masku.
6. Čo sa stane, keď čítate zlé správy každý deň?
Podstata: V priebehu 7 dní časť používateľov Facebooku vo svojej lište častejšie videla negatívne informácie. V časti správ boli materiály s veľmi emotívnym kontextom. Experimentu sa zúčastnilo 689 003 užívateľov.
Výsledok: Novinky skorigovali správanie užívateľov, vyvolali u nich častejšie prejavenie negatívnych emócií a zdieľanie podobných informácií. Ľudia vnímali negatívne informácie tak, ako by sa tieto udalosti stali v ich živote a stali sa súčasťou ich vlastných prežitkov. V rámci experimentu preverili aj opačnú teóriu: keď človek plní svoj život pozitívnymi novinkami, tak sa cíti šťastnejší a častejšie prejavuje láskavosť, lásku a súcit.
5. Čo sa stane, ak dáte používateľom úplnú slobodu správania a trochu voľného priestoru?
Podstata: Na stránke Reddit spustili zaujímavý projekt, ohromné online plátno, kde mohol každý užívateľ kresliť tým, že si vybral pixel a zmenil jeho farbu. Aby mohol zafarbiť ďalší pixel, musel počkať 5 minút alebo pracovať skupinovo. Tak vznikla skupina tvorcov, ktorí tvorili obrázky, a skupiny, ktoré zafarbovali jednou farbou rôzne rohy plátna. Bola aj ochrancovia, ktorí strážili obrázky pred chuligánmi.
Výsledok: Na začiatku umelci vďaka ochrancom vytvorili zložité obrázky. Ale potom sa objavila cenzúra: ochrancovia sa rozhodli, aké obrázky budú strážiť. Kým užívatelia bojovali, objavili sa tí, ktorí zapĺňali pixely čiernou farbou. Postupným ničením všetkého otvárali cestu novým obrázkom. Projekt existoval 72 hodín a zmenil sa v jasný model koexistencie ľudí v spoločnosti.
4. Aký vplyv má na deti podpora dospelých?
Podstata: Učiteľka rozdelila deti v triede do dvoch skupín podľa farby očí. Prvý deň experimentu dostávali modrooké deti výhody, pochvaly a podporu a hnedooké nosili na chrbte zvláštnu stuhu a boli pripravené o pozornosť a privilégiá. Druhý deň si deti role vymenili.
Výsledok: Skupina detí s výhodami cítila podporu učiteľky a začala vykazovať lepšie výsledky v učení, zároveň sa správala povýšene a namyslene vo vzťahu k druhej skupine. Druhá skupina sa správala ponížene, deti horšie plnili aj jednoduché úlohy. To sa opakovalo, keď sa skupiny vymenili. Dnes v mnohých zariadeniach, ktoré pracujú s problematickými deťmi, používajú metódu podpory a pochvaly, aby deti prevychovali.
3. Ako vidia ľudia sami seba a ako ich vidia neznámi ľudia?
Podstata: Kriminalistický umelec kreslí portréty žien podľa popisu, bez toho aby ich videl. Najskôr prosí ženu, aby sa opísala, a nakreslí portrét podľa jej slov. Potom požiada neznámeho človeka, aby opísal túto ženu, a znovu kreslí jej portrét tentoraz už podľa slov neznámeho. Vo finále dostáva každá žena 2 svoje portréty a dôležitú lekciu od organizátora experimentu – spoločnosti Dove.
Výsledok: Všetky portréty vytvorené na základe svojho opisu sa radikálne líšili od portrétov podľa popisu neznámych ľudí. Zvyčajne človek preháňa svoje nedostatky, zatiaľ čo neznámy človek vidí celkový obraz a naopak sa zameriava na prednosti.
2. Ako ovplyvňuje hudba cestujúcich v taxíku?
Podstata: Vodič menil muziku v aute raz za týždeň a pozoroval, ako to ovplyvňuje správanie pasažierov a jeho osobné hodnotenie.
Výsledok: Počas hrania rockovej muziky a retro pesničiek hodnotenie vodiča kleslo, počúvanie rapu odmietla prevažná väčšina pasažierov – hodnotenie vodiča sa výrazne znížilo. Mnohým sa páčili veľké hity minulých rokov, ale najpozitívnejšie reakcie vyvolávala klasika s rockovým doplnením. Vo výsledku ak sa vodič rozhodol nechať chvíľu hrať vážnu hudbu, často dostával dobré sprepitné.
1. Ako veľmi sme si vzájomne podobní?
Podstata: 67 ľudí bolo pozvaných na DNA test, aby sa dozvedelo o svojom pôvode a začalo pátrať po stopách svojho DNA vďaka spoločnosti Momondo. Skoro všetci si boli istí tým, že sa dobre orientujú vo svojich koreňoch, mnohí sa s predpojatosťou stavali k iným národom a národnostiam.
Výsledok: Test ukázal, že nikto zo 67 ľudí nebol zástupcom čistej rasy alebo etnika. Ukázalo sa, že skoro všetci účastníci experimentu sú nositeľmi génov tých národov, ku ktorým sa stavali predpojato. Experiment donútil každého účastníka sa zamyslieť nad svojím vzťahom k sebe a k iným ľuďom. Niektorí navrhli, aby sa tento test používal v školách, aby bola odstránená xenofóbia, rasizmus a národný extrémizmus.