Bratislava 14. januára 2023 (HSP/Foto:TASR-Ladislav Vallach)
Obavy z nedostatku dodávok sa zmierňujú po tom, čo dovoz nafty do Európy v decembri stúpol na rekordnú úroveň, informuje POLITICO
Európske krajiny doviezli v decembri bezprecedentné množstvo nafty, pretože kupujúci sa ponáhľali zabezpečiť si dodávky pred zákazom EÚ na ruské ropné produkty.
Podľa analýzy spoločnosti Refinitiv, ktorá poskytuje údaje o trhu, sa dovoz nafty do európskeho regiónu v decembri vyšplhal na rekordných 8,2 mil. ton.
Pred vojnou na Ukrajine Rusko zvyčajne dodávalo viac ako polovicu dovozu do EÚ a približne 10 % jej celkového dopytu po nafte – životne dôležitom palive pre cestné vozidlá, vlaky a lodnú dopravu, ako aj priemyselné a poľnohospodárske stroje. Dovoz všetkých ruských ropných produktov vrátane nafty EÚ zakáže od 5. februára v rámci jednej z najtvrdších sankcií voči Moskve, ktorej cieľom je znížiť príjmy z fosílnych palív, ktoré Vladimir Putin využíva na financovanie svojej vojny proti Ukrajine.
Zákaz vyvolal obavy z výpadku dodávok nafty v EÚ uprostred zimy, v čase, keď spotrebitelia už trpia vysokou infláciou a priemysel pociťuje bremeno vysokých cien energií. Analytici trhu však uviedli, že nedávny prebytok dovozu pravdepodobne znamená, že akékoľvek problémy sa neprejavia bezprostredne po zákaze nafty.
“V najbližšej budúcnosti nebude kríza,” povedal Raj Rajendran, hlavný analytik spoločnosti Refinitiv, ktorá je súčasťou skupiny London Stock Exchange Group. “Európa nakúpila obrovské množstvá nafty, aby si vytvorila zásoby ako záchrannú sieť, ktorá poskytuje určitú istotu na prekonanie tejto zimy. Súčasné teplejšie počasie tiež znižuje dopyt po vykurovacom oleji.”
Európsky región v analýze spoločnosti Refinitiv zahŕňa Turecko aj Spojené kráľovstvo, hoci Spojené kráľovstvo prestalo pred niekoľkými mesiacmi dovážať ruskú naftu.
Rekordný dovoz v decembri zahŕňa významné nákupy ruskej nafty v EÚ na poslednú chvíľu, ktoré podľa analýzy spoločnosti Refinitiv pokračujú aj v januári. Európske krajiny a Turecko doviezli v decembri z Ruska 3,51 mil. ton nafty.
Najväčším dovozcom ruskej nafty v EÚ bolo Nemecko, ktoré v decembri doviezlo 604 000 ton, čo je najviac od mája 2020. Dovoz prudko vzrástol aj od alternatívnych dodávateľov z Blízkeho východu, ako aj z Indie a Číny, kde nízka hospodárska aktivita v dôsledku COVID znížila domáci dopyt a prinútila Peking povoliť rafinériám vyvážať viac nafty.
Kuvajt a Saudská Arábia sa stali hlavnými alternatívnymi vývozcami, ktorí pravdepodobne nahradia aspoň časť dodávok ruskej nafty po nadobudnutí účinnosti zákazu, uviedol Claudio Galimberti z výskumnej spoločnosti Rystad.
“Európa bude mať nedostatok takmer pol milióna barelov nafty,” povedal Galimberti a dodal, že EÚ nemá dostatočnú rafinérsku kapacitu, aby tento nedostatok zaplnila. Európa sa preto bude musieť spoliehať na dovoz z alternatívnych zdrojov k Rusku. Obavy zo skutočného nedostatku nafty sa však rozptyľujú. “Nie sme v situácii, že by sme v niektorých oblastiach Európy vyschli,” dodal Galimberti. “Cena nafty by však mohla ísť ešte vyššie, ako bola v uplynulom roku.”
Rajendran súhlasil. “Obavy by mohli prísť na jar, v druhom štvrťroku. Ak zásoby [nafty] výrazne klesnú, vznikne obrovský tlak na ceny.”
Raluca Marianová, riaditeľka pre presadzovanie záujmov EÚ v lobby cestnej dopravy IRU, ktorá zastupuje viac ako 170 spoločností, uviedla, že ceny sú v súčasnosti “stabilné”. “Nemôžeme vylúčiť problémy, ale nebude to všeobecný nedostatok,” povedala.