Bratislava 26. januára 2018 (TASR/HSP/Foto:TASR- Alexandra Moštková)
Údržba mostov na slovenských cestách II a III. triedy je dlhodobo zanedbaná, na opravy chýbajú financie a neexistuje systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov. Vyplýva to z odbornej štúdie Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR. Najväčší podiel mostov v kategóriách zlý, veľmi zlý a havarijný bol evidovaný v Bratislavskom a Žilinskom kraji. TASR o tom informovala hovorkyňa NKÚ SR Daniela Bolech Dobáková.
Kontrolórov zaujímalo, či sú verejné prostriedky na výstavbu, opravu a údržbu mostov vynakladané efektívne a či je ich dostatok. Ku koncu roka 2016 bolo na cestách II. a III. triedy 5439 mostov, z ktorých v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave bolo až 592, pričom 82 z nich do tejto kategórie pribudlo v rokoch 2013 až 2016.
K zhoršovaniu stavu prispievajú aj odkladané rekonštrukcie mostov za hranicou životnosti. Mnohé stavby boli totiž postavené v období krátko po druhej svetovej vojne a v súčasnosti sa blížia k hranici svojej technickej životnosti. “Za ostatných 25 rokov bolo pritom na cestách II. a III. triedy postavených len približne 100 mostov, čo predstavuje dve percentná z ich súčasného celkového počtu. Vek takmer tretiny mostov (1733 mostov) presahuje 65 rokov, uvádza evidencia Slovenskej správy ciest. Zároveň sú dnes tieto cestné stavby výrazne preťažované nákladnou dopravou,” priblížila Bolech Dobáková. Podľa zistení kontrolórov sa zaťaženie týchto ciest vrátane mostov ešte zvýšilo po zavedení mýtneho systému na cestách I. triedy v roku 2014.
NKÚ v štúdii identifikoval tri rizikové faktory, ktoré brzdia modernizáciu mostných objektov, a to strategické postupy, podfinancovanie a procesy používané pri výbere mostov na výstavbu, opravu a údržbu. Napriek tomu, že počet mostov v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave tvorí takmer 11 percent z celkového počtu, v Strategickom pláne rozvoja a údržby ciest II. a III. triedy je zahrnutých len desať projektov na realizáciu rekonštrukcie mostov. “Ukazuje sa, že strategické materiály sa podstatnou mierou zaoberajú len cestami a v nedostatočnej miere reflektujú problematiku mostných objektov,” podotkla Bolech Dobáková. NKÚ tak konštatuje, že neexistuje systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov.
V sledovanom období sa do výstavby a rekonštrukcie mostov na cestách II. a III. triedy investovalo približne 15 miliónov eur, čo sú približne tri percentá z celkových výdavkov na cesty tejto kategórie vrátane mostov. Zo zistení kontrolórov vyplýva, že pri súčasnom nastavení systému financovania výstavby, opravy a údržby mostných objektov nemožno zastaviť zhoršovanie ich prevádzkového stavu a ani samotný rozpočet verejnej správy na rok 2018 nevytvára predpoklady na zlepšenie tohto vývoja.