Bratislava 19. septembra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Milan Kapusta)
Technici pod dohľadom kamier robia technické a emisné kontroly áut zodpovednejšie. Tvrdí to Ministerstvo dopravy a výstavby SR s tým, že kamery umožňujú prísnejšiu kontrolu samotných technikov, či vykonávajú kontroly poctivo a dôkladnejšie pokryjú celý priebeh kontrol
“Tento systém sa osvedčil a kamery už odhalili viacero vážnych nedostatkov na staniciach technickej kontroly, kedy technici manipulovali s výsledkami či už bŕzd aj na kamiónoch alebo pri kontrole množstva splodín z výfukov,” uviedla pre agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.
Ministerstvo dopravy tak reagovalo na návrh strany Sloboda a Solidarita (SaS) odstrániť povinné robenie videozáznamov pracovníkov technických a emisných kontrol, a to cez novelu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. “Po zavedení monitorovania technikov je o túto prácu oveľa menší záujem, je nedostatok technikov, pretože kto by chcel byť monitorovaný v zamestnaní. Navrhujeme, aby monitorovanie nebolo povinné, ale aby bolo dobrovoľné,” povedal v stredu na tlačovej besede poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Liberáli považujú nakrúcanie pracovníkov pri výkone ich práce za neakceptovateľný zásah do podnikateľských a osobných slobôd. Pre výkon kontroly zo strany štátu je podľa nich postačujúce vykonávať iba fotografie o tom, že vozidlo sa fyzicky kontroly zúčastnilo. SaS zdôvodnila svoj návrh tým, že štát môže cez technickú službu technickej kontroly a emisnej kontroly vykonávať inšpekciu ich výkonu kedykoľvek svojim pracovníkmi na ktorejkoľvek stanici technickej kontroly a pracovisku emisnej kontroly.
Strana Sloboda a Solidarita podľa rezortu dopravy v stredu predviedla vrchol politického populizmu. “Poslanci SaS osobne v roku 2011 hlasovali za zavedenie kamier na staniciach technickej kontroly a ak dnes tvrdia, že kamery porušujú práva zamestnancov, tak práve oni sa pričinili o ich zavedenie. Aktuálna zmena iba rozšírila ich počet, pričom zákon jasne upravuje na aké účely sa môžu tieto záznamy použiť,” upozornila Ducká. Navyše, podľa nej treba brať do úvahy aj fakt, že pod kamerami pracujú aj ľudia v bankách, obchodoch alebo na benzínových pumpách a nie je jasné, prečo tento systém kontroly vadí strane SaS. “Rezort dopravy robí všetko pre to, aby bol systém kontroly na staniciach technickej kontroly čo najefektívnejší a zároveň čo najmenej administratívne náročný. Bezpečnosť na cestách, ale aj ľudí na uliciach by mala byť v záujme všetkých politikov bez rozdielu a preto vyzývame stranu SaS, aby prestala politizovať túto odbornú tému,” poznamenala Ducká.
V súvislosti s návrhom liberálov na zrušenie nálepiek o absolvovaní technickej a emisnej kontroly rezort dopravy uvádza, že nálepka má svoje opodstatnenie. Nie všetky hliadky polície majú totiž technické prostriedky na okamžité zistenie, či vozidlo má platnú technickú alebo emisnú kontrolu. “Perforovaná nálepka, nalepená na čelnom skle kontrolovaného vozidla, je dostatočným dôkazom o tom, že technická alebo emisná kontrola nebola vykonaná v stanovenej lehote. Systém kontroly nespočíva len v uložení pokuty, ale aj v zadržaní osvedčenia o evidencii vozidla a prípadnom zakázaní ďalšej jazdy,” priblížila Ducká. Návrh SaS túto možnosť prakticky vylučuje a sústredí sa len na zasielanie rozkazov o uložených pokutách za neplatnú kontrolu. Ministerstvo vnútra SR bolo v minulosti proti zrušeniu nálepiek za technickú a emisnú kontrolu.
Na základe nálepky o kontrole môžu túto povinnosť sledovať aj príslušné orgány v zahraničí, napríklad, pri dopravnej nehode. “Kontrolné nálepky majú svoje opodstatnenie v rýchlej, jednoduchej a efektívnej kontrole platnosti kontroly bez ohľadu na región alebo krajinu. Identifikácia vozidla s kontrolnými nálepkami a overenie platnosti emisnej a technickej kontroly je takmer okamžitá, nevyžaduje prítomnosť vodiča či prevádzkovateľa vozidla,” podotkla Ducká. Ako dodala, kontrolné orgány v zahraničí nemajú údaje z vybraných elektronických systémov SR. Používanie kontrolnej nálepky má podľa hovorkyne rezortu dopravy opodstatnenie aj vo vyspelých motorizovaných krajinách (napríklad, v Nemecku, Rakúsku, Českej republike) a je v súlade so smernicou Európskej únie z roku 2014, ktorá vytvára rámec na ich používanie ako dôkazu o vykonaní technickej a emisnej kontroly. Odborne nepripravený je podľa ministerstva dopravy aj návrh SaS, aby ročná nálepka platila 365 dní. Rezort uviedol, že dlhodobo vyhodnocuje správanie ľudí pri kúpe diaľničnej známky a pripravuje vlastné riešenie tejto problematiky, ktoré predstaví onedlho.