Moskva 30. decembra 2022 (HSP/ft/Foto:Twitter)
Podľa analýzy záznamov o preprave a poistení, ktorú vykonal denník Financial Times, približne štvrtinu ruských námorných dodávok ropy od 5. decembra, keď sa začali obmedzenia, poistili západné spoločnosti
Podľa limitu zavedeného tento mesiac môžu kupujúci ruskej ropy využívať západné služby, ako je poistenie a sprostredkovanie, ktoré sú základom globálneho námorného obchodu s ropou, len ak potvrdia, že zaplatili menej ako 60 USD za barel.
Moskva opakovane prisľúbila zablokovať predaj v rámci cenového stropu a v utorok Putin podpísal dekrét, ktorým od 1. februára formálne zakázal predaj ropy a produktov súvisiacich s ropou na základe zmlúv, ktoré “priamo alebo nepriamo implikujú mechanizmus cenového stropu”.
Cenový strop zatiaľ nemá na Kremeľ finančný vplyv, keďže jeho vlajková zmes Urals, ktorá sa od začiatku februárovej invázie Ruska na Ukrajinu v plnom rozsahu predáva so zľavou oproti rope Brent, sa v súčasnosti obchoduje výrazne pod 60 USD.
Vyhláška bude platiť päť mesiacov. Uvádza sa v ňom však aj to, že Putin “môže za určitých okolností udeliť osobitné povolenie” na pokračovanie niektorých nákupov v rámci limitu – čo je formulácia, ktorá potenciálne otvára Rusku cestu k ďalšiemu predaju ropy producentom na trhoch, ako sú India a Čína.
Podľa analýzy údajov spoločnosti Kpler, ktorá sa zaoberá údajmi o nákladnej doprave a analýzou, ktorú vykonal FT, bolo od 5. decembra, keď sa začal uplatňovať cenový strop, naložených na tankery poistené na Západe najmenej 18 ruských nákladov ropy.
To predstavuje približne štvrtinu zo 63 plavidiel, ktoré spoločnosť Kpler identifikovala a ktoré prepravovali ruskú ropu od 5. do 25. decembra.
Z údajov vyplýva, že najmenej deväť z týchto plavidiel smerovalo do Indie, šesť do Číny a jedno do Turecka. FT overil, že každé plavidlo malo platné poistenie od západnej poisťovne.
Štyri ďalšie plavidlá s ruskou ropou poistené západnými spoločnosťami smerovali do Bulharska. To je vyňaté zo zákazu EÚ dovážať ruskú ropu do konca roka 2024, a to z dôvodu závislosti jeho rafinérií od ruskej ropy.
V prvých troch celých decembrových týždňoch Rusko vyviezlo cez more približne 50 mil. barelov vlastnej ropy v porovnaní so 67 mil. barelov v rovnakom období v novembri.
Matthew Wright, analytik spoločnosti Kpler, uviedol, že pokles bol spôsobený “poklesom vývozu z východnej Sibíri v dôsledku poveternostných podmienok a zvýšenou aktivitou rafinérií v Rusku, ktorá odklonila ropu od vývozu”.
Hoci mechanizmus cenových limitov umožňuje západným spoločnostiam naďalej poisťovať takéto náklady, pre odosielateľov sa stalo ťažšie získať niektoré druhy poistenia.
Globálni poisťovatelia ochrany a odškodnenia vydali 23. decembra zmeny a doplnenia niektorých poistných zmlúv vrátane poistenia zodpovednosti prenajímateľov, ktoré vylučujú straty pochádzajúce z konfliktu “alebo jeho rozšírenia”.
Poisťovatelia vrátane amerického klubu sa odvolávali na krok svojich vlastných zaisťovateľov, ktorí sa snažia obmedziť svoju expozíciu voči ukrajinskému konfliktu tým, že už neponúkajú určité poistné krytia, ktoré sa majú obnoviť 1. januára.
Koncoročné obnovy na londýnskom trhu sa rýchlo blížia k svojmu termínu, pričom účastníci trhu hlásia veľmi nízku ochotu zaisťovateľov predĺžiť tzv. poistenie vojnových rizík pre tento región.
Jeden z vysokopostavených pracovníkov na trhu, ktorý hovoril pod podmienkou anonymity, uviedol, že široko napísané výluky pre Ukrajinu, ktoré požadujú zaisťovatelia, spôsobujú “obrovské problémy” firmám, ktoré sa snažia poistiť aktíva v tomto regióne, pričom mnohé z nich budú musieť upisovať “netto”, teda bez zaistného krytia.
To by mohlo spôsobiť komplikácie aj pre prepravu kazašskej ropy – predovšetkým pre konzorcium Kaspického ropovodu. CPC prepravuje ropu z vnútrozemského Kazachstanu do ruského prístavu Novorossijsk na prepravu cez Čierne more. Podľa údajov spoločnosti Kpler terminál CPC od 5. decembra naložil 38 plavidiel, pričom všetky mali západné poistenie.