Paríž/Berlín 22. marca 2023 (HSP/politico/Foto:TASR/AP-Christophe Ena)
Spor medzi Francúzskom a Nemeckom sa vyostruje kvôli autám a jadrovej energii. Hrozí, že rozpory sa prenesú aj na summit lídrov EÚ, ktorý sa uskutoční tento týždeň v Bruseli, informuje POLITICO
Rastúci spor medzi Nemeckom a Francúzskom hrozí, že sa prevalí na kľúčový samit EÚ, ktorý sa uskutoční koncom tohto týždňa.
Vedúci predstavitelia EÚ sa vo štvrtok a v piatok stretnú v Bruseli, aby rokovali o hospodárskej konkurencieschopnosti a munícii pre Ukrajinu, ale rozpor medzi Nemeckom a Francúzskom v otázke automobilov so spaľovacím motorom a jadrovej energie teraz narúša tieto rokovania.
“Som zástancom trvalého francúzsko-nemeckého kompromisu, ale aj pravdy vo francúzsko-nemeckých vzťahoch. Keď máme nezhody, neskrývame ich, ale pracujeme na ich prekonaní,” povedal pre POLITICO francúzsky minister dopravy Clément Beaune.
Krok EÚ zakázať predaj znečisťujúcich osobných a dodávkových automobilov do roku 2035 s cieľom riešiť špirálovito rastúce emisie skleníkových plynov z dopravy vyvolal najnovší spor po tom, ako Nemecko spolu s malou skupinou spojencov vrátane Talianska nezvyčajne neskoro zablokovalo pravidlá EÚ týkajúce sa ekologických automobilov.
Berlín chce jasnú výnimku pre elektronické palivá, syntetickú alternatívu fosílnych palív, ktorá by bola prospešná pre jeho automobilový priemysel, ale táto zmena bola v Európskom parlamente už dvakrát zamietnutá a členské krajiny nepodporili záväznú medzeru pre takéto palivá počas zdĺhavých rokovaní o konečnom návrhu v minulom roku.
Francúzsko ostro kritizuje blokovanie zo strany Nemecka a zároveň sa snaží presadiť výnimky pre jadrovú energiu v ekologických pravidlách EÚ, čo Berlín podráždilo.
Francúzsko chcelo do záverov samitu EÚ zahrnúť odkaz, ktorý by zdôraznil význam jadrovej energie pre dekarbonizáciu priemyslu EÚ, uviedli dvaja diplomati. To však vláda nemeckého kancelára Olafa Scholza, ktorej súčasťou je aj skeptická strana Zelených, ktorá je proti jadrovej energii, neprijala.
Hoci sporný odsek nebol zahrnutý do návrhu záverov, ktorý v pondelok večer rozposlal predseda Európskej rady Charles Michel, Paríž naďalej presadzuje zahrnutie jadrovej energie do legislatívy EÚ o čistých technológiách.
Francúzsko v posledných dňoch nielenže lobovalo za zahrnutie jadrovej energie do zákona EÚ o čistom nulovom priemysle – legislatívneho balíka, ktorého cieľom je zvýšiť výrobu čistých technológií v bloku – ale tiež opätovne presadzuje, aby sa vodík na báze jadrovej energie viac podieľal na plnení cieľov EÚ v oblasti obnoviteľných zdrojov energie. Podľa dvoch diplomatov Paríž rozhnevala najmä skutočnosť, že Európska komisia pod tlakom Berlína znížila úlohu jadrovej energie v rámci Net Zero Industry Act ešte pred jeho predložením minulý týždeň.
Berlín medzitým v pondelok pokračoval v intenzívnych rokovaniach s Európskou komisiou o automobiloch, ktoré sa týkali možnej dohody o povolení syntetických palív (alebo elektronických palív) v rámci právnych predpisov EÚ. Scholz chce, aby sa táto otázka vyriešila pred štvrtkovým samitom, aby sa zabránilo tomu, že by sa z nej mohla stať väčšia politická diskusia medzi lídrami, uviedli traja predstavitelia.
Ale aj keď sa dohodu podarí uzavrieť včas, stále je pravdepodobné, že ju zatieni odpor Francúzska a Európskeho parlamentu.
Beaune označil nemecké presadzovanie e-palív za “riskantné” a uviedol, že o tejto otázke by sa mohlo diskutovať na okraj samitu.
Predsedníčka Európskeho parlamentu Roberta Metsolaová v pondelok v liste Rade EÚ tiež protestovala proti nemeckému pokusu na poslednú chvíľu zmeniť už dohodnutú legislatívu o automobiloch.
Metsola varovala, že by to mohlo “podkopať dôveryhodnosť legislatívneho procesu [EÚ]”, ako uviedol úradník, ktorý list videl. Metsola by mohla tieto obavy priamo predniesť aj pri stretnutí s vedúcimi predstaviteľmi EÚ na štvrtkovom samite.
Veľkým problémom pre Nemecko je, že jeho kontroverzný tlak na elektronické palivá môže mať opačný účinok.
“Je neprijateľné robiť kompromisy medzi energiou a automobilmi a Francúzsko by malo držať svoje verejné zbrane a bojovať za vyradenie motorov v roku 2035,” povedala Julia Poliscanová zo skupiny Transport & Environment.
Dvaja predstavitelia Berlína sa vyjadrili, že sa obávajú, že nemecká blokáda legislatívy týkajúcej sa automobilov nielenže podkope dôveryhodnosť Berlína, ale aj oslabí jeho schopnosť presadiť sa proti francúzskym jadrovým plánom.
“Ak na poslednú chvíľu povieme ‘počkajte, chceme zmeniť legislatívu, pretože tu máme kľúčový záujem’, je ťažšie povedať ‘nie’, ak to isté robia aj ostatní,” povedal jeden z nich.
Pred utorkovým stretnutím ministrov pre záležitosti EÚ v rámci prípravy samitu lídrov nemecká štátna tajomníčka pre záležitosti EÚ Anna Lührmannová vyjadrila nádej, že blokovanie legislatívy o automobiloch zo strany Berlína nebude motivovať ostatné krajiny, aby sa pokúsili o napodobňovanie krokov na ochranu svojich kľúčových národných záujmov.
“Je dôležité, aby Nemecko bolo v Bruseli vnímané ako spoľahlivý partner na rokovaniach a aby konalo včas a súdržne. To sa musí zlepšiť,” povedal Lührmann pre POLITICO.
“Túto patovú situáciu treba teraz rýchlo ukončiť,” dodala.