Bratislava 7. mája (TASR) – Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) upozorňuje spotrebiteľov na obchodné praktiky niektorých spoločností, ktoré ponúkajú možnosť zúčastniť sa na prezentačných akciách. V súvislosti s činnosťou týchto firiem eviduje viaceré podnety od nespokojných občanov. "Cieľovou skupinou je obzvlášť zraniteľná skupina spotrebiteľov vzhľadom na ich vek," informovala dnes SOI.
Inšpekcia eviduje 52 podnetov na spoločnosť SECOND TIME, s.r.o, Bratislava organizačná zložka. Sťažnosti sú zamerané najmä na obchádzanie zákona o podomovom a zásielkovom predaji. Dôvodom má byť okrem iného klamanie spotrebiteľa, nakoľko výrobky, ktoré dostal, nezodpovedali kvalite predvádzaným výrobkom. Sťažnosti prišli aj v súvislosti s nedodaním záručných listov, nekorektným jednaním pri podpisovaní kúpnej zmluvy či nátlakovým správaním predajcov.
Na spoločnosť RÉKA, s.r.o, Stupava, prišlo 28 podnetov zameraných na neumožnenie odstúpenia od zmluvy v zákonom stanovej lehote, na nekvalitné výrobky a nekorektné jednanie pri podpisovaní zmluvy. "Uvedené spoločnosti boli opakovane predvolané na príslušný inšpektorát SOI. Predvolania boli riadne doručené. Spoločnosti na predvolanie nereagovali, respektíve sa ospravedlnili, že konateľ spoločnosti je dlhodobo mimo územia SR," uviedla inšpekcia.
SOI zároveň upozorňuje spotrebiteľov, aby nepodpisovali žiadne dodatočné prehlásenia. Dejú sa totiž prípady, kedy sa predávajúci snažia obísť zákon o ochrane spotrebiteľa a to tým, že zástupca spoločnosti požiada spotrebiteľa o podpis dodatočného prehlásenia. V ňom sám spotrebiteľ uvedie, že si dohodol návštevu zástupcu firmy a pozval ho k sebe domov za účelom dohodnutia objednávky na prezentácii. "Tým sa spotrebiteľ automaticky dobrovoľne vzdáva svojho práva na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu do 7 pracovných dní," upozornila SOI.