Podľa aktuálneho prieskumu agentúry TNS, realizovaného na reprezentatívnej vzorke tisíc respondentov, prikladajú Slováci výstavbe nových cestných úsekov veľký význam. Rovnako vnímajú aj potrebu a dôležitosť rozvoja dopravnej infraštruktúry v krajine. V porovnaní so zahraničím Slováci vidia vo svojej domovskej krajine nedostatočnú infraštruktúru a kvalitu ciest, ktorá zaostáva za štandardom.
Slováci svojim diaľniciam dali vysvedčenie so známkou „3“.
Až tretina respondentov pritom zaradila rozvoj nových cestných úsekov a dopravnej infraštruktúry medzi jednu z troch najdôležitejších oblastí rozvoja na Slovensku. Muži pritom považujú rozvoj nových ciest za dôležitejšiu tému ako školstvo či ochranu životného prostredia.
Rozvoj dopravnej infraštruktúry je dôležitý pre zamestnaných ľudí a ľudí, ktorí cestujú aspoň raz za mesiac do zahraničia. Zaujímavosťou je, že túto otázku pokladajú za dôležitejšiu skôr starší ľudia (55-65 rokov) než mladší.
Najčastejšie problémy
Celkovo je až polovica Slovákov nespokojných s rozvojom dopravnej infraštruktúry na Slovensku. Pričom pre 40% Slovákov nie je uspokojivé ani tempo výstavby nových ciest za posledných 10 rokov. Celú situáciu naopak pozitívnejšie vnímajú šoféri a ľudia často cestujúci do zahraničia. Pozitívne je vnímaný aj vplyv nových ciest na kvalitu života v regiónoch za posledných 10 rokov, ktorý ocenili hlavne ľudia z Bratislavy, naopak ľudia z východného Slovenska sú s týmto spokojní najmenej.
S blížiacimi sa dovolenkami budú Slováci cestovať častejšie. Až 73 % Slovákov bude pritom využívať práve diaľnice a rýchlostné cesty. Obávajú sa však častých zápch, nedokončených úsekov diaľnic a množstva prerábok a obmedzení na ceste. Veľká premávka a preplnenosť ciest je problém týkajúci sa najmä západného Slovenska, nedokončené úseky diaľnic trápia hlavne východné Slovensko.
Takéto sú celkovo najvýraznejšie problémy diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku podľa respondentov prieskumu agentúry TNS, ktorí ich kvalitu považujú za zlú:
- Veľa áut, preplnenosť, zápchy – 33 %
- Málo úsekov a nedokončené úseky – 29 %
- Množstvo prerábok, časté obmedzenia – 18 %
Redakciu informovala Zdenka Vavrovičová.