Praha 18. októbra 2021 (HSP/Sputnik/Foto:Škoda)
Automobilka Škoda Auto dnešným dňom výrazne obmedzuje výrobu nových áut, môže dôjsť aj k úplnému zastaveniu výroby. Dôvodom je aj naďalej nedostatok čipov do palubnej elektroniky. Tento týždeň pôjde výroba iba v Kvasinách, kde sa bude obmedzene pracovať vo zvarovniach, v lakovni a na montáži
Nedostatkom polovodičov trpí celý svet. Dôvodom je zníženie produkcie výrobcov v Ázii. Ako uvádza ČTK, nejde o prvé zastavenie výroby v Škode kvôli chýbajúcim čipom.
“Následky tvrdo zasiahli celý automobilový priemysel, niektoré konkurenčné značky svoje závody už kompletne uzavreli do konca roka 2021. Tejto globálnej kríze sa nedokáže vyhnúť ani spoločnosť Škoda Auto. Aj my budeme musieť výrobu výhľadovo od 42. kalendárneho týždňa do konca roka výrazne obmedziť, prípadne úplne zastaviť,” uviedol pre ČTK vedúci komunikácie podniku Tomáš Kotera.
Škoda má momentálne dokončovať automobily, ktorým kvôli nedostatku čipov chýbajú niektoré súčiastky. Aktuálne sa počet rozrobených skladovaných vozidiel pohybuje medzi 30 a 50 tisíckami. Podľa Kotera je prioritou firmy zabezpečenie pracovných miest a zodpovedajúcej výšky náhrady mzdy zamestnancov. Tí aktuálne zostávajú doma a poberajú 85 percent priemernej mzdy.
“Predpokladáme, že výroba polovodičov sa v druhej polovici roka 2022 opäť začne postupne rozbiehať. Celá situácia spojená so zásobovaním by sa mala následne upokojiť,” dodal Kotera.
Odbory zároveň uvádzajú, že ľudia sa nemusia báť prepúšťania.
“Od 1. novembra bude pripravená redukovaná norma obsluhy a táto vyvolá okamžité pozastavenie nástupov personálu a maximálne využitie prirodzenej fluktuácie kmeňového personálu a agentúrnych pracovníkov,” uvádzajú odbory.
Podľa odborov je tiež možný presun pracovníkov medzi jednotlivými prevádzkami podľa potreby, už v minulosti došlo k situácii, keď pracovníci pendlovali medzi jednotlivými závodmi.
“V minulosti dokonca pri previse personálu prevážali desiatky autobusov zamestnancov z Vrchlabí do Mladej Boleslavy, z Vrchlabí do Kvasin a rovnako z Kvasin do Mladej Boleslavy,” dodávajú odbory.
Vlani Škoda Auto po celom svete dodala cez milión automobilov. V Česku má automobilka tri závody, automobily vyrába aj v Číne, Rusku, na Slovensku a v Indii.
Možné riešenie pre Škodu
Taiwanská spoločnosť TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Co) postaví v Japonsku továreň na výrobu polovodičov, aby sa vyrovnala s globálnym problémom s nedostatkom čipov. Technogigant chce dlhodobo uspokojiť rastúci dopyt automobiliek a technologických firiem, uviedla agentúra Reuters.
Očakáva sa, že závod bude prevádzkovaný spoločne so spoločnosťou Sony Group Corp. a bude okrem iného vyrábať polovodiče používané v automobiloch, pretože práve v tomto segmente sa najostrejšie prejavuje deficit, vyvolaný zvýšeným dopytom. Výroba v závode pravdepodobne začne až koncom roka 2024.
Celosvetový nedostatok polovodičov hral do kariet výrobcom, pretože tržby desiatich najväčších spoločností rekordne vzrástli. Podľa TSMC bude nedostatok čipov pokračovať aj v roku 2022 pri rýchlo rastúcom dopyte. Firma vďaka nemu zvýšila v treťom štvrťroku zisk o 13,8 percenta na 5,56 miliardy dolárov. Spoločnosť TSMC tiež zvýšila prognózu rastu výnosov pre rok 2021 na približne 24 percent v porovnaní s predchádzajúcou prognózou – 20 percent.