Rusko 6. augusta 2014 AKTUALIZOVANÉ (HSP/RT/TASR/Foto:TASR)
Lufthansa by mohla počas troch mesiacov prísť o viac ako 1 miliardu eur, zverejnil Forbes
Moskva zváži možnosť reakcie na sankcie Európskej únie proti ruským aerolíniám, uviedol ruský premiér Dmitrij Medvedev.
Ruský ekonomický denník Vedomosti v utorok zverejnil informáciu, že Rusko zvažuje obmedzenie alebo dokonca úplnú blokádu letov smerujúcich z Európy do Ázie. Sakcie by sa mali týkať letov, ktoré využívajú transsibírske trasy, píše RT.
Počas minulého týždňa boli pozastavené lety spoločnosti Dobroljot, ktoré prevádzkujú štátne letecká spoločnosť Aeroflot. EÚ rozšírila sankcie voči menovaným aerolíniám, pretože ponúkajú lety na Krym.
Podľa RT osoba blízka ministerstvu zahraničných vecí uviedla, že „všetky nepriateľské opatrenia zo strany EÚ, vrátané tých v oblasti leteckej dopravy, budú preskúmané a nezostanú bez odozvy“.
Väčšina nonstop letov medzi Európou a Áziou prechádza sibírskym federálnym okruhom, ktorá dopravným lietadlám smerujúcim do Tokia v Japonsku a Soulu v Južnej Kórei ušetrí 4 hodiny letu. Dohoda bola uzavretý v roku 1970 sovietskou vládou a pri jednom lete šetrí leteckým dopravcom približne 30 000 dolárov.
Prípadný zákaz letov by sa dotkol aj najväčších leteckých spoločnosti EÚ British Airways, Air France a Lufthansa. Podľa Forbes spoločnosť Lufthansa uviedla, že pokiaľ nebude využívať transibírsku trasu mohla by v priebehu troch mesiacov prísť o viac ako 1 miliardu eur.
Zastavenie letov uvedenou trasou by sa dotklo aj Aeroflotu, pretože za prelety inkasuje poplatky.
Zákaz by mohol mať dopad aj na slovenské cestovné kancelárie
Ak by Rusko zakázalo európskym leteckým spoločnostiam prelety nad svojím územím, mohlo by to mať negatívny vplyv aj na slovenské cestovné kancelárie. Pripúšťa to Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA), ako aj niektoré cestovky.
Prípadný zákaz by sa podľa prezidenta SACKA Stanislava Macka týkal najmä veľkých leteckých spoločností, ktoré zabezpečujú pravidelnú linkovú dopravu. Ako upozornil, slovenské cestovné kancelárie majú zazmluvnené charterové lety dominantne na pobytové zájazdy do destinácií, pri ktorých neprelietajú cez Rusko. “Problém by sa mohol nepriaznivo dotknúť našich cestovných kancelárií, ktoré využívajú pravidelné linkové spoje na organizovanie pobytových alebo poznávacích zájazdov, prípadne ich kombinácie, do ázijských destinácií,” priblížil pre TASR.
Riaditeľ CK Wanderer Ivajlo Rasovský výrazný vplyv prípadných sankcií na cestovný ruch ako taký nepredpokladá, nevylučuje však, že niektoré európske aerolínie by túto zmenu mohli zohľadniť do zvýšenia palivových poplatkov. Tým by sa podľa neho zvýšila celková cena leteniek, z čoho by cestovné kancelárie radosť nemali. “Zdvihlo by to totiž mierne celkovú cenu zájazdu, a to by znamenalo aj menší záujem klientov o cestovanie napríklad do Ázie. Vždy je však možnosť voľby leteckej spoločnosti, ktorá nie je z EÚ – tých by sa táto sankcia nemusela týkať,” uviedol pre TASR šéf cestovky špecializujúcej sa práve na Áziu.
Žiadne zmeny v zájazdoch neočakáva Jozef Zelizňák z Bubo Travel Agency. “Prípadné sankcie budú mať zrejme krátkodobý dosah na náklady leteckých spoločností, no nepredpokladáme ich vplyv ani na ceny leteniek a určite nie na ceny zájazdov pre našich klientov,” povedal s tým, že akékoľvek dôsledky by sa prejavili iba v prípade, ak by takýto zákaz trval výrazne dlhšie časové obdobie.
ru