Podľa štátu je neúčelné, aby úrady požadovali preukazovanie takých skutočností, ktoré si vedia samé preveriť alebo sú im známe a zároveň ich od fyzických a právnických osôb požadovať za poplatok. „Cieľom predloženej novely je ďalšia vlna zrušenia povinnosti predkladania potvrdení a výpisov v listinnej podobe orgánom verejnej moci vychádzajúca z tzv. princípu „jedenkrát a dosť“ a odbremenenia tak občanov a podnikateľov od poskytovania údajov, ktoré už dnes štát má k dispozícii. Všetky tieto údaje si budú môcť zamestnanci verejnej správy získavať sami zabezpečením ich sprístupnenia prostredníctvom informačných systémov verejnej správy,“ konštatuje sa v materiáli.
Ide tak o ďalšie z radu opatrení, ktoré postupne prispievajú k naplneniu vyššie uvedeného princípu „jedenkrát a dosť“. Ten hovorí, že pokiaľ štát už disponuje údajom o občanovi alebo podnikateľskom subjekte, nebude ho viac vyžadovať, ale si ho pre potreby úradného konania získa sám. Zmeny by mali platiť od novembra budúceho roka. V poradí tretia vlna znižovania administratívnej záťaže vypúšťa povinnosť predkladať kópiu rodného, sobášneho a úmrtného listu, ďalej potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania, potvrdenie o pobyte, ako aj potvrdenie o pridelení IČO. Zároveň už nebude nutné predkladať ani výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat a potvrdenie, že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, nie je v konkurze ani na neho nie je vyhlásený konkurz a potvrdenie, že hospodársky subjekt nie je v likvidácii.
Zmeny by pritom mali štát v budúcom roku stáť asi 6,5 mil. eur. Materiál však upozorňuje, že občania a podnikatelia ušetria na obstaraní a predkladaní potvrdení a výpisov úradom na priamych a nepriamych nákladoch ročne takmer 18,5 mil. eur. „Na základe toho možno konštatovať, že pokiaľ občania a podnikatelia vynaložia ušetrené prostriedky na nákupy tovarov a služieb, tak štátu sa investované prostriedky do úpravy informačných systémov, ich prevádzku a dodatočné výdavky na mzdy zamestnancov vrátia prostredníctvom vyššieho výberu daní v rozsahu približne 3,69 mil. eur ročne, čo znamená návratnosť riešenia súvisiaceho s legislatívnym návrhom približne dva roky,” uvádza sa v materiáli.
Štát už zrušil povinnosť predkladať listinné výpisy z obchodného registra, živnostenského registra, katastra nehnuteľností, ako aj registra trestov. Ďalej výpisov z registra mimovládnych organizácií, potvrdení o návšteve školy, potvrdení o nedoplatkoch na sociálnom a zdravotnom poistení, nedoplatkoch voči daňovým a colným úradom ale i potvrdení o dôchodkových a nemocenských dávkach ako povinných príloh v listinnej podobe.