Nový úsek D4 s Lužným mostom v Bratislave môžu motoristi začať využívať v nedeľu popoludní

Nový úsek D4 s Lužným mostom v Bratislave môžu motoristi začať využívať v nedeľu popoludní

Bratislava 26. septembra 2021 AKTUALIZOVANÉ (SITA/HSP/Foto:TASR-Miroslav Košírer)

 

Motoristi budú môcť v nedeľu popoludní využívať nový úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava, Petržalka – Bratislava, Juh (predtým Ketelec) v dĺžke 4,3 kilometra. Stane sa tak po otvorení a skontrolovaní časti diaľnice, jej súčasťou je trojkilometrové dunajské súmostie s hlavným Lužným mostom

Lužný most
Na snímke stavbári robia posledné dokončovacie práce na Lužanskom moste, vpravo je zjazd pre autá na Rusovskú cestu, v Jarovciach 20. septembra 2021

Ide o šiesty most nad Dunajom v hlavnom meste, má šírku 35 metrov, na výstavbu sa použilo viac ako 110-tisíc kubických metrov betónu, 40-tisíc ton výstuže a 4-tisíc ton predpätej ocele. Ako informovala spoločnosť D4R7 Construction, s.r.o., hlavný zhotoviteľ úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v Bratislave a okolí v rámci PPP projektu, lávky na novotvorenom moste pre cyklistov a chodcov sprístupní v oboch smeroch už v nedeľu od 9:30.

Reklama

Nový úsek D4 s Lužným mostom je napojený na už existujúcu časť D4 na juhovýchodnom obchvate hlavného mesta smerom na križovatku Bratislava, Východ v okolí Ivanky pri Dunaji. Takmer všetky zostávajúce úseky D4 a R7 chcel zhotoviteľ otvárať v nedeľu, s príslušnými úradmi sa napokon dohodli na ich postupnom odovzdávaní do užívania motoristom. Zdôvodnil to náročnosťou organizácie dopravy v Bratislave. Ďalšie úseky D4 Bratislava, Jarovce – Bratislava, Petržalka v dĺžke 2,2 km a R7 Bratislava, Nivy – Bratislava, Juh v dĺžke 6,3 km by sa tak podľa zhotoviteľa mali sprevádzkovať pred koncom prvého októbrového týždňa. Chýbajúcu krátku časť D4 Čierna Voda – Bratislava, Východ predpokladá otvoriť v októbri.

Diaľnica D4 a rýchlostná cesta R7 budú mať po dokončení celkovú dĺžku viac ako 59 kilometrov, vrátane 14 križovatiek a 122 mostných konštrukcií. Celá trasa D4 na juhovýchodnom obchvate hlavného mesta, od križovatky Bratislava, Jarovce, kde sa napája na D2, po križovatku Bratislava, Rača má dĺžku 27 km a trasa R7 z Bratislavy, kde sa prepojí s D1, cez Šamorín po Holice pri Dunajskej Strede 32 km.

Reklama

Aj po dokončení úsekov D4 a R7 nebude stále k dispozícii prepojenie medzi diaľnicami D1 a D4. To mal zabezpečiť štát pôvodne ešte v roku 2019, ale svoj záväzok doteraz nesplnil. Vodiči si tak na prepojenie oboch diaľnic budú musieť počkať podľa odhadov niekoľko rokov, pretože Národná diaľničná spoločnosť iba nedávno začala verejné obstarávanie na rozšírenie D1 pri Bratislave po križovatku Triblavina, vrátane napojenia na D4. Predpokladaná lehota výstavby po výbere zhotoviteľa je tri a pol roka.

Stavebné konzorcium D4R7 Construction tvoria španielska spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau. Koncesionárom PPP projektu je Zero Bypass Limited na čele so španielskou spoločnosťou Cintra, úseky D4 a R7 bude prevádzkovať tridsať rokov, vrátane opráv a údržby. Verejným obstarávateľom projektu je Ministerstvo dopravy a výstavby SR, koncesionársku zmluvu uzavreli v máji 2016.

 

NDS očakáva od víťazného zhotoviteľa riešenie, ktoré môže urýchliť dostavbu prepojenia D1 a D4

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) očakáva, že v súťaži na rozšírenie diaľnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina víťazný zhotoviteľ navrhne dobré technologické riešenie, ktoré môže urýchliť dostavbu prepojenia D1 a D4. Ako pre agentúru SITA uviedla vedúca oddelenia komunikácie diaľničiarov Eva Žgravčáková, je na jednotlivých uchádzačoch, s akými ponukami prídu. Opätovne zdôraznila, že ponuky sa budú vyhodnocovať na základe štyroch kritérií, a to cena, dĺžka výstavby, kvalita tímu odborníkov a miera obmedzenia prevádzky dopravy.

„Súčasťou multikriteriálneho hodnotenia bude okrem lehoty výstavby aj časové obmedzenie premávky na diaľnici D1, ktorého cieľom je znížiť dopad výstavby na plynulosť dopravy na D1. Úspešný uchádzač bude mať stanovené míľniky, dôležité pre zabezpečenie čo najrýchlejšieho prepojenia dopravy z diaľnice D4 na D1 a opačne,“ priblížila Žgravčáková s tým, že celú stavbu naplánovali na šesť etáp.

Reklama

Napojenie diaľnic D1 a D4, ktoré mal štát zabezpečiť pôvodne už v roku 2019, je súčasťou tendra na rozšírenie D1 východne od hlavného mesta. Predpokladané náklady sú vyše 127 mil. eur bez DPH, lehota výstavby zhruba tri a pol roka. Chýbajúce prepojenie oboch diaľnic, ktoré znižuje dopravný potenciál juhovýchodného obchvatu Bratislavy na D4, budú motoristi pociťovať podľa odhadu ešte niekoľko rokov, v závislosti od dĺžky verejného obstarávania a trvania prác.

Posledné stavebné povolenie ku križovatke diaľnic D1 a D4 je z roku 2020. „Potom nasledovali rokovania s Úradom pre verejné obstarávanie a Útvarom hodnoty za peniaze, pričom sme museli pripraviť novú štúdiu realizovateľnosti, a zároveň s projektantmi bolo potrebné nájsť optimálne riešenia pred vyhlásením verejného obstarávania. Celý proces bol ukončený v šiestom mesiaci tohto roka a súbežne sa riešilo financovanie výstavby,“ vysvetlila Žgravčáková. Ministerstvo financií doručilo NDS začiatkom septembra rozpočtové opatrenie, respektíve informáciu povolenom prečerpaní limitu výdavkov potrebného pre zabezpečenie financovanie stavby.

Hneď na to NDS odoslala do vestníka Európskej únie oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania k zákazke na uskutočnenie stavebných prác pre stavbu zameranú na rozšírenie D1 Bratislava – Triblavina. Následne zákazku spolu so súťažnými podkladmi zverejnili v európskom a slovenskom vestníku verejného obstarávania.

 

Je to obrovské zlyhanie štátu, hovorí dopravný expert o chýbajúcom prepojení D1 a D4

Reklama

Stále chýbajúce prepojenie D1 a D4, ktoré mal štát zabezpečiť ešte v roku 2019, je obrovské zlyhanie. Tvrdí to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej s tým, že najväčšiu zodpovednosť za to majú jednoznačne vlády so Smerom-SD v rokoch 2012 až 2020, ktoré viedli Robert Fico a Peter Pellegrini.

Ako expert pripomenul, vo vláde v rokoch 2012 až 2016 minister dopravy a výstavby Ján Počiatek (Smer-SD) nezahrnul križovatku D1 a D4 do PPP projektu a následne vo vládach v období 2016 až 2020 minister Árpád Érsek (Most-Híd) neakceleroval splnenie záväzku štátu na prepojenie D1 a D4. „Súťaž nielenže nevypísal, ale ministerstvo dopravy a NDS pod jeho vedením neurobili nič, aby táto situácia dnes nenastala,“ uviedol Matej pre agentúru SITA.

Zabezpečiť prepojenie D1 a D4 do roku 2019 sa Ministerstvo dopravy a výstavby SR zaviazalo v koncesnej zmluve pre projekt D4 a R7 z mája 2016. O prípadnej trestnoprávnej zodpovednosti podľa šéfa IDH môžu rozhodnúť len orgány činné v trestnom konaní. „O hmotnej zodpovednosti za zlyhania predchádzajúcich vedení Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), resp. ministerstva dopravy môžeme len snívať. Nikto zo zodpovedných dnes nesedí na svojich miestach,“ poznamenal Matej. Na otázku, či aj súčasné vedenia ministerstva dopravy a NDS (na postoch sú jeden a pol roka) mohli byť aktívnejšie v príprave tendra na prepojenie D1 a D4 v rámci rozšírenia D1 pri Bratislave, odborník odvetil, že vždy je možné procesy skracovať. Z dostupných informácií podľa neho vyplýva, že ak by bola táto investícia rozpočtovo krytá v štátnom rozpočte, tak súťaž sa mohla vypísať najskôr v máji tohto roku. Stalo sa tak začiatkom septembra.

V spojitosti s otvorením nového úseku D4 s Lužným mostom v hlavnom meste v nedeľu popoludní riaditeľ IDH podotkol, že každý odovzdaný kilometer diaľnic a rýchlostných ciest do užívania pomôže zlepšiť dopravnú situáciu v danej lokalite, ako pre samotných vodičov, tak aj pre obyvateľov. Podľa neho pre chýbajúce prepojenie diaľnic D1 a D4 veľká zmena pre vodičov do začiatku prác na tejto križovatke nebude. „Bude to tak ako teraz. Problémy a obmedzenia nastanú počas výstavby križovatky D1 a D4 a rozšírenia D1 po Triblavinu. Rozsah problémov a obmedzení počas výstavby bude závisieť od kvality zhotoviteľa a harmonogramu výstavby,“ očakáva Matej. Ako dodal, finančné škody a straty pre chýbajúce prepojenie D1 a D4 budú v tom, že štát bude platiť koncesionárovi ročnú splátku, pričom hlavný cieľ, a to odvedenie tranzitnej dopravy z D1 na D4, nebude naplnený.

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

12:07

Egypt vyzval Irán a Izrael, aby zachovali zdržanlivosť a vyhli sa tomu, že Blízky východ vtiahnu do konfliktu.

11:57

Medziročný rast hrubého domáceho produktu (HDP) za rok 2023 dosiahol po revízii úroveň 1,6 % v stálych cenách. Pôvodne bol začiatkom marca zverejnený nižší rast HDP na úrovni 1,1 %. Podobne bol rast ekonomiky po aktuálnej revízii mierne vyšší aj v roku 2022, a to na úrovni 1,9 %, keď posledný zverejnený údaj bol 1,8 %. Vývoj ekonomiky za roky 2020 a 2021 zostal nezmenený. V piatok o tom informoval Štatistický úrad (ŠÚ) SR.

11:51

Výrobné ceny v Nemecku v marci 2024 opäť klesli, už deviaty mesiac v rade, ale najmenej od júla minulého roka. Prispeli k tomu najmä nižšie ceny energií.

11:35

Na deväť sa zvýšil počet obetí nočného útoku ruskej armády na Dnepropetrovskú oblasť na juhu Ukrajiny. Medzi mŕtvymi sú tri deti a zranenia utrpelo viac než 10 osôb. Oznámilo to ukrajinské ministerstvo vnútra.

11:27

Spoločnosť Apple na žiadosť Pekingu odstránila z čínskeho App Store aplikácie Threads, WhatsApp, Telegram a Signal, informuje agentúra Bloomberg.

Čínske úrady to požadovali “z dôvodov národnej bezpečnosti”.

Predtým boli tieto služby v Číne dostupné len cez VPN, ale stále sa tešili popularite.

Minulý rok Peking zaviazal vývojárov aplikácií, aby sa do konca marca 2024 podrobili vládnej registrácii, inak prestanú fungovať.

11:14

Poľské úrady zadržali dvoch podozrivých z útoku na ruského opozičného politika Leonida Volkova, ku ktorému prišlo v marci v litovskom Vilniuse. Oznámil to v piatok litovský prezident Gitanas Nauséda.

11:05

Taliansky minister zahraničných vecí Antonio Tajani vyzval na “úplnú deeskaláciu” situácie po správach amerických médií, že Izrael zaútočil na Irán. Dodal, že partneri zo skupiny G7 budú o situácii diskutovať počas rokovaní na Capri.

Druhý deň rokovania ministrov zahraničných vecí skupiny G7 na talianskom ostrove Capri
Na snímke taliansky minister zahraničných vecí Antonio Tajani
10:53

Jeden člen posádky ruského bombardéra Tu-22M3, ktorý sa zrútil v piatok na juhozápade Ruska, zahynul. Oznámil to gubernátor Stavropoľského kraja Vladimir Vladimirov.

10:47

Čína po hlásených piatkových útokoch na Irán nesúhlasí s konaním, ktoré vedie k stupňovaniu napätia. Omán útoky na Irán odsudzuje.

10:35

Iránske médiá v piatok popreli tvrdenia o napadnutí krajiny zo zahraničia. Reagujú tak na správy amerických médií o izraelskom nočnom útoku na Irán.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke rozkvitnuté pole repky olejnej (Brassica napus) pri obci Zemplínske Hradište v okrese Trebišov

Autor: FOTO TASR-Roman Hanc

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali