Bratislava 26. septembra 2021 AKTUALIZOVANÉ (SITA/HSP/Foto:TASR-Miroslav Košírer)
Motoristi budú môcť v nedeľu popoludní využívať nový úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava, Petržalka – Bratislava, Juh (predtým Ketelec) v dĺžke 4,3 kilometra. Stane sa tak po otvorení a skontrolovaní časti diaľnice, jej súčasťou je trojkilometrové dunajské súmostie s hlavným Lužným mostom
Ide o šiesty most nad Dunajom v hlavnom meste, má šírku 35 metrov, na výstavbu sa použilo viac ako 110-tisíc kubických metrov betónu, 40-tisíc ton výstuže a 4-tisíc ton predpätej ocele. Ako informovala spoločnosť D4R7 Construction, s.r.o., hlavný zhotoviteľ úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v Bratislave a okolí v rámci PPP projektu, lávky na novotvorenom moste pre cyklistov a chodcov sprístupní v oboch smeroch už v nedeľu od 9:30.
Nový úsek D4 s Lužným mostom je napojený na už existujúcu časť D4 na juhovýchodnom obchvate hlavného mesta smerom na križovatku Bratislava, Východ v okolí Ivanky pri Dunaji. Takmer všetky zostávajúce úseky D4 a R7 chcel zhotoviteľ otvárať v nedeľu, s príslušnými úradmi sa napokon dohodli na ich postupnom odovzdávaní do užívania motoristom. Zdôvodnil to náročnosťou organizácie dopravy v Bratislave. Ďalšie úseky D4 Bratislava, Jarovce – Bratislava, Petržalka v dĺžke 2,2 km a R7 Bratislava, Nivy – Bratislava, Juh v dĺžke 6,3 km by sa tak podľa zhotoviteľa mali sprevádzkovať pred koncom prvého októbrového týždňa. Chýbajúcu krátku časť D4 Čierna Voda – Bratislava, Východ predpokladá otvoriť v októbri.
Diaľnica D4 a rýchlostná cesta R7 budú mať po dokončení celkovú dĺžku viac ako 59 kilometrov, vrátane 14 križovatiek a 122 mostných konštrukcií. Celá trasa D4 na juhovýchodnom obchvate hlavného mesta, od križovatky Bratislava, Jarovce, kde sa napája na D2, po križovatku Bratislava, Rača má dĺžku 27 km a trasa R7 z Bratislavy, kde sa prepojí s D1, cez Šamorín po Holice pri Dunajskej Strede 32 km.
Aj po dokončení úsekov D4 a R7 nebude stále k dispozícii prepojenie medzi diaľnicami D1 a D4. To mal zabezpečiť štát pôvodne ešte v roku 2019, ale svoj záväzok doteraz nesplnil. Vodiči si tak na prepojenie oboch diaľnic budú musieť počkať podľa odhadov niekoľko rokov, pretože Národná diaľničná spoločnosť iba nedávno začala verejné obstarávanie na rozšírenie D1 pri Bratislave po križovatku Triblavina, vrátane napojenia na D4. Predpokladaná lehota výstavby po výbere zhotoviteľa je tri a pol roka.
Stavebné konzorcium D4R7 Construction tvoria španielska spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau. Koncesionárom PPP projektu je Zero Bypass Limited na čele so španielskou spoločnosťou Cintra, úseky D4 a R7 bude prevádzkovať tridsať rokov, vrátane opráv a údržby. Verejným obstarávateľom projektu je Ministerstvo dopravy a výstavby SR, koncesionársku zmluvu uzavreli v máji 2016.
NDS očakáva od víťazného zhotoviteľa riešenie, ktoré môže urýchliť dostavbu prepojenia D1 a D4
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) očakáva, že v súťaži na rozšírenie diaľnice D1 v úseku Bratislava – Triblavina víťazný zhotoviteľ navrhne dobré technologické riešenie, ktoré môže urýchliť dostavbu prepojenia D1 a D4. Ako pre agentúru SITA uviedla vedúca oddelenia komunikácie diaľničiarov Eva Žgravčáková, je na jednotlivých uchádzačoch, s akými ponukami prídu. Opätovne zdôraznila, že ponuky sa budú vyhodnocovať na základe štyroch kritérií, a to cena, dĺžka výstavby, kvalita tímu odborníkov a miera obmedzenia prevádzky dopravy.
„Súčasťou multikriteriálneho hodnotenia bude okrem lehoty výstavby aj časové obmedzenie premávky na diaľnici D1, ktorého cieľom je znížiť dopad výstavby na plynulosť dopravy na D1. Úspešný uchádzač bude mať stanovené míľniky, dôležité pre zabezpečenie čo najrýchlejšieho prepojenia dopravy z diaľnice D4 na D1 a opačne,“ priblížila Žgravčáková s tým, že celú stavbu naplánovali na šesť etáp.
Reklama
Napojenie diaľnic D1 a D4, ktoré mal štát zabezpečiť pôvodne už v roku 2019, je súčasťou tendra na rozšírenie D1 východne od hlavného mesta. Predpokladané náklady sú vyše 127 mil. eur bez DPH, lehota výstavby zhruba tri a pol roka. Chýbajúce prepojenie oboch diaľnic, ktoré znižuje dopravný potenciál juhovýchodného obchvatu Bratislavy na D4, budú motoristi pociťovať podľa odhadu ešte niekoľko rokov, v závislosti od dĺžky verejného obstarávania a trvania prác.
Posledné stavebné povolenie ku križovatke diaľnic D1 a D4 je z roku 2020. „Potom nasledovali rokovania s Úradom pre verejné obstarávanie a Útvarom hodnoty za peniaze, pričom sme museli pripraviť novú štúdiu realizovateľnosti, a zároveň s projektantmi bolo potrebné nájsť optimálne riešenia pred vyhlásením verejného obstarávania. Celý proces bol ukončený v šiestom mesiaci tohto roka a súbežne sa riešilo financovanie výstavby,“ vysvetlila Žgravčáková. Ministerstvo financií doručilo NDS začiatkom septembra rozpočtové opatrenie, respektíve informáciu povolenom prečerpaní limitu výdavkov potrebného pre zabezpečenie financovanie stavby.
Hneď na to NDS odoslala do vestníka Európskej únie oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania k zákazke na uskutočnenie stavebných prác pre stavbu zameranú na rozšírenie D1 Bratislava – Triblavina. Následne zákazku spolu so súťažnými podkladmi zverejnili v európskom a slovenskom vestníku verejného obstarávania.
Je to obrovské zlyhanie štátu, hovorí dopravný expert o chýbajúcom prepojení D1 a D4
Stále chýbajúce prepojenie D1 a D4, ktoré mal štát zabezpečiť ešte v roku 2019, je obrovské zlyhanie. Tvrdí to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej s tým, že najväčšiu zodpovednosť za to majú jednoznačne vlády so Smerom-SD v rokoch 2012 až 2020, ktoré viedli Robert Fico a Peter Pellegrini.
Ako expert pripomenul, vo vláde v rokoch 2012 až 2016 minister dopravy a výstavby Ján Počiatek (Smer-SD) nezahrnul križovatku D1 a D4 do PPP projektu a následne vo vládach v období 2016 až 2020 minister Árpád Érsek (Most-Híd) neakceleroval splnenie záväzku štátu na prepojenie D1 a D4. „Súťaž nielenže nevypísal, ale ministerstvo dopravy a NDS pod jeho vedením neurobili nič, aby táto situácia dnes nenastala,“ uviedol Matej pre agentúru SITA.
Zabezpečiť prepojenie D1 a D4 do roku 2019 sa Ministerstvo dopravy a výstavby SR zaviazalo v koncesnej zmluve pre projekt D4 a R7 z mája 2016. O prípadnej trestnoprávnej zodpovednosti podľa šéfa IDH môžu rozhodnúť len orgány činné v trestnom konaní. „O hmotnej zodpovednosti za zlyhania predchádzajúcich vedení Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), resp. ministerstva dopravy môžeme len snívať. Nikto zo zodpovedných dnes nesedí na svojich miestach,“ poznamenal Matej. Na otázku, či aj súčasné vedenia ministerstva dopravy a NDS (na postoch sú jeden a pol roka) mohli byť aktívnejšie v príprave tendra na prepojenie D1 a D4 v rámci rozšírenia D1 pri Bratislave, odborník odvetil, že vždy je možné procesy skracovať. Z dostupných informácií podľa neho vyplýva, že ak by bola táto investícia rozpočtovo krytá v štátnom rozpočte, tak súťaž sa mohla vypísať najskôr v máji tohto roku. Stalo sa tak začiatkom septembra.
V spojitosti s otvorením nového úseku D4 s Lužným mostom v hlavnom meste v nedeľu popoludní riaditeľ IDH podotkol, že každý odovzdaný kilometer diaľnic a rýchlostných ciest do užívania pomôže zlepšiť dopravnú situáciu v danej lokalite, ako pre samotných vodičov, tak aj pre obyvateľov. Podľa neho pre chýbajúce prepojenie diaľnic D1 a D4 veľká zmena pre vodičov do začiatku prác na tejto križovatke nebude. „Bude to tak ako teraz. Problémy a obmedzenia nastanú počas výstavby križovatky D1 a D4 a rozšírenia D1 po Triblavinu. Rozsah problémov a obmedzení počas výstavby bude závisieť od kvality zhotoviteľa a harmonogramu výstavby,“ očakáva Matej. Ako dodal, finančné škody a straty pre chýbajúce prepojenie D1 a D4 budú v tom, že štát bude platiť koncesionárovi ročnú splátku, pričom hlavný cieľ, a to odvedenie tranzitnej dopravy z D1 na D4, nebude naplnený.