Bratislava 10. septembra 2019 (HSP/Foto:Pixabay)
V Nemecku sa v posledných dňoch rozprúdila debata o tom, či SUV autá a všeobecne autá určené do terénu patria aj do miest, alebo či je potrebné ich vykázať. Diskusiu vyvolala piatková tragická nehoda v centrálnej časti Berlína, pri ktorej zomreli štyria chodci vrátane trojročného dieťaťa. Informuje The Guardian
Pri nehode vrazil 42-ročný vodič automobilu Porsche Macan vysokou rýchlosťou do skupiny chodcov. O život prišiel 3-ročný chlapec, jeho 64-ročná babička a dvojica mužov vo veku 28 a 29 rokov, traja ďalší ľudia utrpeli zranenia.
Príčina tragickej nehody, ktorá sa stala na mieste kde je maximálna povolená rýchlosť 30 km/h, zatiaľ nie je známa, nemecké médiá ale hovoria o tom, že vodič dostal epileptický záchvat a stratil tak kontrolu nad vozidlom.
V nedeľu si na mieste nehody niekoľko stoviek ľudí uctilo pamiatku obetí a vyjadrilo tiež presvedčenie, že autá nemôžu byť do budúcna pri plánovaní miest a ich infraštruktúry uprednostňované. Niektorí účastníci zhromaždenia niesli transparenty s nápismi ako “Zastaviť motorizované násilie”.
Stephan von Dassel, okresný starosta Berlín-Mitte, povedal, že takéto autá do mesta nepatria, pretože každá chyba v riadení ohrozuje životy ľudí. „Tieto autá sú tiež zabijakmi zmeny klímy. Sú hrozbou aj bez nehody,“ vyhlásil.
Oliver Krischer, zástupca vedúceho Strany zelených v nemeckom parlamente, vyzval na obmedzenia terénnych áut v centrách miest. “Najlepším riešením by bolo celoštátne pravidlo, ktoré miestnym orgánom umožní stanoviť limity veľkosti,” povedal Krischer pre Der Tagesspiegel.
Zdržanlivejšia bola vo svojich vyjadreniach Regine Güntherová, ktorá má v Berlíne na starosti dopravu. “Musíme analyzovať, ako k tejto strašnej nehode došlo, než budeme môcť vyvodiť dôsledky,” poznamenala.
Zatiaľ čo sa nemecká vláda zaviazala k ekologickej transformácii odvetvia dopravy, počet áut s náhonom 4×4 a SUV, registrovaných na nemeckých cestách, v posledných rokoch prudko stúpol.
Minulý mesiac sa tieto typy áut stali po prvý raz najpopulárnejším novo zaregistrovaným typom automobilu v Nemecku s 22,2% podielom na trhu.