Hampton 1. marca 2016 (HSP/Foto:screenshot z YouTube)
Nadzvukové komerčné lety sa môžu znova stať realitou. NASA totiž touto úlohou poverila Lockheed Martin, jednu z vedúcich medzinárodných spoločností zaoberajúcich sa vývojom “low boom” lietadiel, ktoré nevytvárajú notoricky známy hluk pri cestovnej rýchlosti presahujúcej rýchlosť zvuku (jeden Mach)
Lockheed Martin dostane 20 miliónov USD, aby do 17 mesiacov prišla s možnou alternatívou pre Quiet Supersonic Technology (QueSST), čiže komerčného lietadla s nadzvukovou rýchlosťou. “NASA sa usilovne snaží, aby sa let stal ekologickejší, bezpečnejší a tichší,” vyhlásil administrátor NASA Charles Bolden. Zákazka je prvou zo série “lietadiel typu X” iniciatívy New Aviation Horizons, ktorá sa usiluje o zníženie hladiny hluku na prijateľnú úroveň pri cestovaní lietadlom nadzvukovou rýchlosťou.
V minulosti sa to podarilo osobným lietadlám Tu-144 sovietskej výroby a anglo-francúzskemu Concorde, ktorý dosiahol viac ako dvojnásobnú rýchlosť zvuku. Concorde viezol ľudí medzi Londýnom a New Yorkom za menej ako 3,5 hodiny a Tu-144 na obchodné trase medzi Moskvou a kazašskou Alma-Atou (Almaty). Aj model Airbus Aerion prekonával rýchlosť zvuku, ale len nad vodou.
NASA sa v súčasnosti snaží zlepšiť tieto “staré a neefektívne” technológie. Zamerať sa chce hlavne na prekonávanie nepríjemného aerodynamického tresku, na zníženie spotreby paliva a emisií prostredníctvom úhľadného nového dizajnu lietadla, ktoré bude iné ako “bežný tvar trubice a krídel”. Nový model “lietadla typu X” príde na svet najskôr v roku 2019, pričom prvý let sa plánuje o rok neskôr a akustický test začne v roku 2021 v južnej Kalifornii a ešte pár rokov bude pokračovať.