Lockheed Martin dostane 20 miliónov USD, aby do 17 mesiacov prišla s možnou alternatívou pre Quiet Supersonic Technology (QueSST), čiže komerčného lietadla s nadzvukovou rýchlosťou. “NASA sa usilovne snaží, aby sa let stal ekologickejší, bezpečnejší a tichší,” vyhlásil administrátor NASA Charles Bolden. Zákazka je prvou zo série “lietadiel typu X” iniciatívy New Aviation Horizons, ktorá sa usiluje o zníženie hladiny hluku na prijateľnú úroveň pri cestovaní lietadlom nadzvukovou rýchlosťou.
V minulosti sa to podarilo osobným lietadlám Tu-144 sovietskej výroby a anglo-francúzskemu Concorde, ktorý dosiahol viac ako dvojnásobnú rýchlosť zvuku. Concorde viezol ľudí medzi Londýnom a New Yorkom za menej ako 3,5 hodiny a Tu-144 na obchodné trase medzi Moskvou a kazašskou Alma-Atou (Almaty). Aj model Airbus Aerion prekonával rýchlosť zvuku, ale len nad vodou.
NASA sa v súčasnosti snaží zlepšiť tieto “staré a neefektívne” technológie. Zamerať sa chce hlavne na prekonávanie nepríjemného aerodynamického tresku, na zníženie spotreby paliva a emisií prostredníctvom úhľadného nového dizajnu lietadla, ktoré bude iné ako “bežný tvar trubice a krídel”. Nový model “lietadla typu X” príde na svet najskôr v roku 2019, pričom prvý let sa plánuje o rok neskôr a akustický test začne v roku 2021 v južnej Kalifornii a ešte pár rokov bude pokračovať.