New York 25. októbra 2021 (HSP/TASS/Foto:TASR/AP-Richard Drew)
Služby americkej korporácie Facebook sa stali platformou pre podnecovanie nenávisti z náboženských dôvodov a viedli k následným nepokojom v Indii. Informoval o tom denník The Wall Street Journal s odvolaním sa na interné dokumenty spoločnosti.
V závere roka 2019 a začiatkom roku 2020 sa počet príspevkov na sociálnej sieti Facebook s obsahom podnecujúcim nenávisť až strojnásobil. Okrem toho sa v messengeri WhatsApp, ktorý tiež vlastní Facebook, šírili rôzne fámy a výzvy na násilie.
Podľa interného prieskumu spoločnosti sa mnohí používatelia Facebooku a WhatsApp sťažovali na vznik „veľkého množstva obsahu, ktorý podnecuje konflikty, nenávisť a násilie“. Objavili sa dokonca i materiály, ktoré zo šírenia koronavírusu obviňovali moslimov.
Vyvolať hnev je najľahšie
Začiatkom októbra bývalá zamestnankyňa Facebooku Frances Haugenová uviedla, že sociálna sieť je optimalizovaná pre taký obsah, ktorý cielene vyvoláva reakcie alebo interakcie. Hnev je podľa nej možné vyvolať ľahšie ako iné emócie.
„Facebook si uvedomil, že ak vyladia algoritmy smerom k bezpečnosti, ľudia budú na webe tráviť menej času. Bude sa im zobrazovať menej reklám a v dôsledku toho spoločnosť zarobí menej,“ podelila sa o svoj názor bývalá produktová manažérka.
Spoločnosť v komentári k jej vyjadreniam uviedla, že nie sú pravdivé. Dodala, že Facebook naďalej pokračuje v „zavádzaní významných zlepšení v boji proti šíreniu dezinformácií a škodlivého obsahu“.
Výsledkom 50 mŕtvych
Koncom februára 2020 došlo v hlavnom meste Indie k stretom medzi skupinami radikálnej mládeže. Jedni obhajovali kontroverzný zákon o občianstve a iní boli proti nemu. Ich členovia napádali políciu, rabovali obchody a podpaľovali autá. Cieľom radikálov boli i moslimské štvrte. Boli zaznamenané i prípady použitia strelných zbraní. V dôsledku nepokojov zomrelo asi 50 ľudí a približne 300 účastníkov sa zranilo.