Brusel 6. septembra (TASR) – Európska komisárka pre vzdelávanie, kultúru, viacjazyčnosť a mládež Andrula Vassiliová dnes uviedla, že EÚ musí zásadne zmeniť svoj prístup k zlepšovaniu úrovne gramotnosti. Každý piaty mladý človek vo veku 15 rokov, rovnako ako takmer 75 miliónov dospelých v EÚ, nemá základné schopnosti čítať a písať.
Komisárka sa odvoláva na štúdie skupiny odborníkov na vysokej úrovni, ktorú na riešenie tohto problému zriadila Európska komisia (EK). Predsedníčka tejto skupiny, jej kráľovská výsosť holandská princezná Laurentien, označuje správu za „varovný signál upozorňujúci na krízu, ktorá sa týka každej krajiny v Európe.“
Podľa komisárky Vassiliovej pre desiatky miliónov Európanov je negramotnosť bariérou, ak si chcú nájsť prácu a zvyšuje to riziko chudoby a vylúčenia zo spoločnosti.
Osemdesiatstranová správa obsahuje celý rad odporúčaní, od rád rodičom pri vytváraní návyku spoločného čítania s deťmi pre radosť po umiestnenie knižníc v neobvyklých priestoroch ako nákupné centrá a potrebu prilákať k učiteľskej profesii viac mužov, ktorí by boli pre chlapcov vzorom, pretože chlapci čítajú oveľa menej ako dievčatá.
Správa tiež obsahuje odporúčania týkajúce sa konkrétnych vekových skupín a vyzýva na zabezpečenie bezplatného kvalitného predškolského vzdelávania a starostlivosti pre všetkých, väčšiemu počtu učiteľov špecializovaných na čítanie v základných školách, zmene postoja k dyslexii a podporuje rozmanitejšie vzdelávacie príležitosti pre dospelých, najmä na pracovisku.
„Zažívame určitý paradox: v našom digitalizovanom svete je čítanie a písanie dôležitejšie a významnejšie ako kedykoľvek predtým, ale naše zručnosti v oblasti gramotnosti zaostávajú. Tento problém musíme čo najskôr vyriešiť," povedala Vassiliová. A dodala, že gramotnosť z hľadiska uvedených vekových skupín má zmysel aj z ekonomického hľadiska a v dlhodobom horizonte prináša hmatateľné výsledky pre jednotlivcov i pre spoločnosť, a to vo výške miliárd eur.
Ministri školstva EÚ stanovili spoločný cieľ znížiť do roku 2020 podiel pätnásťročných s nedostatočnými zručnosťami v oblasti čítania zo súčasných 20 percent na 15 percent.