Štrasburg/Brusel 3. júla (TASR) – Legislatívne uznesenie, ktoré dnes veľkou väčšinou schválil Európsky parlament (EP), prispeje k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Zavedenie takzvaného "inteligentného" tachografu by mali uvítať predovšetkým spoločnosti aktívne v nákladnej automobilovej doprave.
Nariadenie navrhnuté Európskou komisiou (EK) v júli 2011 stanovuje nové technické štandardy pre digitálne tachografy, ktoré sú od mája 2006 povinné pre všetky nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Nová legislatíva upresňuje ich použitie, certifikáciu, montáž a kontrolu s cieľom zabrániť nepovolenej manipulácii so zariadením, ktorá je podľa EK v súčasnosti príliš rozšírená.
Dnešné uznesenie europarlamentu, ktorého spravodajkyňou je rumunská poslankyňa Silvia-Adriana Ticau, rozširuje funkcie tachografu, ktorý bude s pomocou globálneho navigačného satelitného systému (GNSS) schopný zaznamenať začiatok a koniec trasy nákladného vozidla a sledovať jeho aktuálnu hmotnosť. V budúcnosti by sa funkcie tachografu mali ďalej rozšíriť a jeho ovládanie zjednodušiť. Nový tachograf prispeje k lepšiemu dodržiavaniu pravidiel v súvislosti s dobou vyhradenou na vedenie kamiónu a časom určeným na odpočinok.
"Výbor EP pre dopravu navrhuje, aby bol každý kamión, nový alebo starý, do roku 2020 povinne vybavený inteligentným tachografom," uviedla poslankyňa Ticau počas rozpravy.
Orgány verejnej správy budú tiež musieť vyškoliť a vybaviť cestných inšpektorov tak, aby boli schopní rýchlo analyzovať dáta z tachografu podľa spoločnej metodiky, nakoľko je podľa spravodajkyne kľúčové, aby sa pravidlá konečne uplatňovali rovnako na celom území EÚ.
Bezdrôtový prenos dát umožní orgánom verejnej správy kontrolovať (nie však postihovať) vozidlá na diaľku bez toho, aby ich museli zastaviť. To im umožní sústrediť sa na vozidlá vykazujúce podozrivé údaje, ktoré budú následne dôkladne skontrolované.