Banská Štiavnica 18. augusta 2016 (TASR/HSP/Foto:TASR-Adriána Antošková)
Cyklistom brázdiacim po trasách v okolí Banskej Štiavnice sa nepáči stav cyklochodníkov po ťažbe dreva. Sťažujú sa, že banskoštiavnické Mestské lesy trasy ťažbou ničia a neupravujú ich. Tie kritiku odmietajú. Riaditeľ Mestských lesov Jaroslav Dudík uviedol, že cyklotrasy boli pred rokmi vytvorené na lesných cestách, čo dnes nehodnotí ako správny krok.
“Sám som aktívny cyklista a vnímam problém, že mnohé najobľúbenejšie úseky cyklotrás sú niekedy po ťažbe zdevastované. Vnímam to tak, že je to nekoordinované. Ani cyklisti, ani tí, ktorí udržiavajú cyklotrasy, nevedia, na ktorom úseku vznikne nejaký problém,” hovorí Juraj Bačík zo Združenia turizmu Banská Štiavnica. K vyriešeniu situácie by podľa neho stačila dohoda medzi oboma stranami. Na jednej strane podľa jeho slov chápe, že lesy z ekonomických dôvodov musia ťažiť, preto by riešením bol určitý “manažment spravovania lesa”. Vďaka tomu by sa cyklistická verejnosť vopred dozvedela o plánovaných ťažbách v konkrétnych úsekoch.
Podľa primátorky Banskej Štiavnice Nadeždy Babiakovej si treba uvedomiť, že nejde o lesy osobitného určenia, ale hospodárske, v ktorých sa ťaží. Téma však podľa jej slov bola aj predmetom spoločného rokovania, na ktorom sa strany dohodli na určitých pravidlách.
“Dohodli sme také podmienky, že vopred budú Mestské lesy upozorňovať, kedy a v ktorých úsekoch prebehne ťažba,” dodala s tým, že tam vznikne priestor aj na informovanie cyklistickej verejnosti.
Riaditeľ Mestských lesov priblížil, že cyklotrasy tvoria sieť lesných ciest, ktoré sú v správe spoločnosti. V súčasnosti sa to podľa jeho názoru javí tak, že mesto malo pred rokmi súhlasiť len s niektorými cestami, kde sa hospodárska činnosť nerobí pravidelne, resp. tak často.
“Dnes sa ukazuje, že náš ľudský prístup bol k cyklistom kontraproduktívny, pretože sme súhlasili s tým, aby na všetkých lesných cestách boli vytvorené cyklotrasy. Čiže, dnes je to tak, že cyklisti nám chcú diktovať, kde môžeme rúbať. Toto je absolútne scestné, pretože hospodárska činnosť našej firmy sa neodvíja od potreby cyklistov, voči ktorým nič osobne nemáme, ale ich kritiku vnímame ako laický prístup k veciam,” dodal v tejto súvislosti.
Úprava lesných ciest do takého stavu, aby boli maximálne bezpečné a zjazdné, by si podľa Dudíka vyžiadala také množstvo prostriedkov, že by spoločnosť nemohla vyplatiť dane obciam či nájomné mestu. Poznamenal tiež, že na opravu ciest malo mesto myslieť už pred rokmi. “Hospodárska situácia je dnes taká, že sme radi, ak sa nám podarí opraviť tie cesty, ktoré potrebujeme k ťažbe a už nám neostávajú peniaze na to, aby sme opravovali cesty po ťažbe,” vysvetlil s tým, že sa snažia cesty sanovať aj po ťažbe, ale nie vždy je to v takom stave, ako by si to cyklisti predstavovali.
Dohodu o zasielaní informácií neodmieta, no zároveň uviedol, že komunikácia o plánovanej ťažbe bola možná aj doteraz. Nie vždy sa však dá presne povedať, kde sa bude rúbať, pretože sa niekedy situácia vyvíja zo dňa na deň.
Ján Urek z projektu Bajkom k tajchom, ktorý stojí za vybudovaním cyklotrás, uviedol, že výsledok rokovania o zasielaní informácií o plánovej ťažbe nie je pre cyklistov postačujúci.
“My nebránime tomu, aby v lese hospodárili, ale nám ide o to, že mesto nepodporuje cykloturistiku ako takú tým spôsobom, že sa nesnaží lesné cesty po ktorých prechádzajú cyklotrasy, po ťažbe udržiavať,” podotkol Urek.
O inom prístupe hovorí napríklad v prípade cyklotrás v štátnych lesoch či v lesoch Banskej Belej, kde sú podľa jeho slov cesty udržiavané aj napriek ťažbe. Ďalším riešením situácie je podľa jeho názoru určitá organizácia ťažby mimo cyklistickej sezóny. “To by sme pokladali za určitú formu podpory,” dodal Urek.