Bratislava 16. augusta 2022 (HSP/Foto:Pixabay)
Čínske súkromné bezpečnostné spoločnosti našli v Afrike výnosnú trhovú medzeru: stráženie čínskych manažérov a stavenísk. Chránia tiež čínske lode na mori proti pirátom
Rastúca prítomnosť čínskych súkromných bezpečnostných spoločností v Afrike prichádza na pozadí globálnej bezpečnostnej architektúry, ktorá prechádza zmenami.
Tieto zmeny sú odrazom toho, že USA prestávajú byť svetovým šerifom. Amerika využíva svoje strategické aliancie a zasahuje na ochranu svojich záujmov v zahraničí len v nevyhnutných prípadoch.
Dnes je v hre regionálna rekalibrácia.
Dopyt po čínskych bezpečnostných službách v Afrike sa výrazne zvýšil od roku 2013, keď sa začala čínska iniciatíva Pásmo a cesta. Ide o plán angažovanosti krajiny na tomto kontinente.
Súkromné bezpečnostné spoločnosti však zaujali menej pozornosti ako vzostup súkromných vojenských spoločností a žoldnierov, ako je napríklad Wagner Group.
Rast čínskych súkromných bezpečnostných spoločností prichádza v čase, keď Peking zvyšuje svoje investície do veľkých infraštruktúrnych projektov v Afrike. Čína investuje aj do banských projektov na celom kontinente. V krajinách, ako je Konžská demokratická republika, Sudán a Južný Sudán, však pretrvávajúce politické nepokoje predstavujú nedostatok vládnych bezpečnostných služieb.
Závislosť Číny od týchto krajín, pokiaľ ide o zdroje, vysvetľuje, prečo sa Čína začala viac zaujímať o bezpečnosť v Afrike.
To zdôrazňuje potrebu dvojstranných a viacstranných dohôd v súkromnom bezpečnostnom sektore medzi Čínou a africkými krajinami. Musia sa dohodnúť na kódexoch správania pre dohľad, reguláciu a spoluprácu. Zvýšená kontrola sektora na základe osvedčených postupov by tiež pomohla zabrániť rastu neregulovaných súkromných bezpečnostných firiem.
Nezavedenie týchto predpisov by mohlo viesť k negatívnym vedľajším účinkom. Súkromné bezpečnostné spoločnosti by mohli zneužívať právomoci alebo nepôsobiť v súlade s jasnými usmerneniami. Mohlo by to tiež viesť k vzniku nezodpovedných žoldnierov a nečestných zahraničných milícií. To by malo vplyv na africké obyvateľstvo a životaschopnosť iniciatívy Pásmo a cesta.
Tri zvláštnosti
Súkromný bezpečnostný sektor v Afrike sa vyznačuje tromi zvláštnosťami.
Po prvé, kontinent si stále nesie stigmu spojenú s činnosťou žoldnierov počas postkoloniálnych konfliktov. Takíto ťažko ozbrojení vojaci, ktorí v posledných troch desaťročiach spôsobovali spúšť, už nemusia byť normou. Stigma však pretrváva.
Po druhé, dávno pred spustením iniciatívy Pásmo a cesta a zameraním Pekingu na súkromné bezpečnostné spoločnosti niekoľko čínskych spoločností pôsobiacich v Afrike zorganizovalo akési ozbrojené milície. Tie boli zriadené na ochranu čínskych záujmov pred kriminálnym alebo politickým násilím. Išlo o rôzne oblasti, od ťažby prírodných zdrojov až po malé podniky.
Po tretie, Afrika je svedkom návratu dobre štruktúrovaných skupín medzinárodných súkromných vojenských spoločností. Tieto spoločnosti podporujú miestne vlády a medzinárodné záujmy, ako napríklad svalnatý návrat Moskvy na africký kontinent.
V dôsledku toho sa expanzia čínskych súkromných bezpečnostných spoločností – a ich dôsledky pre bezpečnostnú situáciu na kontinente – menej skúmala.
Súkromné bezpečnostné spoločnosti nie sú v Afrike novinkou. Tie čínske sa však ešte len etablujú. V reakcii na rastúce kriminálne a militantné násilie voči čínskym jednotlivcom a infraštruktúre v zahraničí sa ich úloha rozširuje zo zabezpečovania pevných štruktúr na poskytovanie high-tech dohľadu.
V poslednom desaťročí Čína uznala, že na ochranu svojich pracovníkov a projektov nestačí spoliehať sa len na hospodársky rozvoj afrických krajín. Výbuchy násilia a expanzia teroristov od Sahelu po Somálsko dostávajú čínskych pracovníkov a investície na mušku.
Regulačná reakcia Číny
V roku 2018 čínska vláda vypracovala súbor bezpečnostných predpisov pre spoločnosti pôsobiace v zahraničí. Tie sú podrobne uvedené v Usmernení o riadení bezpečnosti pre spoločnosti, inštitúcie a zamestnancov financovaných Čínou v zahraničí.
V dokumente sa uvádzajú požiadavky na odbornú prípravu, hodnotenie bezpečnosti a postupy na zmiernenie rizík. Spoločnosti napríklad musia čínskej vláde predložiť posúdenie rizík, aby dostali zelenú na investovanie v zahraničí. Takisto sa v ňom riešia postupy týkajúce sa zdieľania údajov a podávania správ o vývoji miestnej bezpečnosti.
Tieto usmernenia boli dobre prijaté medzi desiatkami čínskych súkromných bezpečnostných spoločností, ktoré už efektívne pôsobia v zahraničí. Ešte sa však uvidí, ako bude fungovať približne 10 000 miestnych čínskych spoločností s obmedzenými znalosťami medzinárodných bezpečnostných požiadaviek, ak budú chcieť pracovať v Afrike.
Cesta vpred
Je dôležité zvážiť, ako čínske súkromné bezpečnostné spoločnosti spolupracujú s miestnymi vládnymi bezpečnostnými zložkami a so značnou čínskou mierovou prítomnosťou na kontinente.
Správna integrácia zahraničných súkromných bezpečnostných služieb bude prínosom pre hostiteľské vlády, najmä keď sa zvýšia bezpečnostné hrozby. V Číne však nie je ľahké určiť, kde sa končí verejné a začína súkromné. Sú potrebné kontrolné mechanizmy a rovnováha, aby sa súkromné bezpečnostné firmy nestali nástrojom politického nátlaku.
V súčasnosti sa čínske súkromné bezpečnostné spoločnosti stále vyvíjajú. To zvyšuje pravdepodobnosť, že súkromné firmy sa presunú do zahraničia bez náležitého výcviku, operačných schopností alebo pochopenia hrozieb.
Či už sú čínske spoločnosti pripravené, alebo nie, rozširujú svoje kontakty v afrických krajinách s cieľom nadviazať obchodné partnerstvá v oblasti bezpečnosti. To sa prejavilo v Mali, Džibutsku, Egypte, Etiópii, Južnej Afrike a Tanzánii.
Žiaľ, preteky o najlacnejšiu zákazku stále trápia internacionalizáciu čínskeho bezpečnostného sektora. Aby sme tomu čelili, je potrebné, aby efektívne čínske súkromné bezpečnostné spoločnosti spolupracovali s miestnymi poskytovateľmi bezpečnostných služieb.