Kyjev 17. decembra (HSP/Foto:TASR/AP-Sergei Chuzavkov)
Od roku 2005 využívajú niektorí členovia NATO služby rusko-ukrajinského konzorcia Ruslan SALIS na účely leteckého prevozu nadrozmerného materiálu prostredníctvom obrích lietadiel An124-100 „Ruslan”
Zakladateľmi konzorcia boli ukrajinský výrobca lietadiel „Antonov“ a ruská letecká spoločnosť „Volga-Dneper“. Koncom roka 2016 však doterajší kontrakt vyprší a Nemecko sa rozhodlo, že nový kontrakt podpíše už iba s ruskou spoločnosťou. Pre ukrajinskú firmu to môže znamenať stratu až 80 % jej príjmov.
Ukrajinská firma doplatila na svoje neúmerne vysoké finančné požiadavky, keď si za jednu hodinu letovej prevádzky vypýtala 37,5 tisíc €, zatiaľ čo ruská spoločnosť „Volga-Dneper“ ponúkla rovnakú službu za 23,341 tisíc €. Samotní nemeckí partneri netajili svoje prekvapenie nad tým, aká rozdielna je cenová politika oboch konkurentov, ktorí prevádzkujú typovo rovnaké lietadlo.
Tlačové oddelenie nemeckého ministerstva obrany v tejto súvislosti potvrdilo, že spolupráca s ruskou firmou prebiehala vždy hladko a bez akýchkoľvek komplikácií. Nenarušili ju ani protiruské sankcie a prechodné ochladenie politických vzťahov Berlína s Moskvou. Podľa nového kontraktu zaplatí nemecká strana ruskej spoločnosti „Volga-Dneper“ v nasledovných dvoch rokoch 2017-2018 za jej služby približne 101 mil. €.
Neúspech ukrajinskej firmy „Antonov“ je nepríjemnou správou aj pre ukrajinský štátny koncern „Ukroboronprom“, pre ktorý to bude znamenať značný výpadok v plánovaných príjmoch z exportu vojenského materiálu a služieb.