Bratislava 29. júla 2015 (HSP/Foto:TASR-Radovan Stoklasa)
Vláda pripravuje novelu zákona o cestnej premávke, v ktorej navrhuje aby pokuty za rýchlosť boli takmer 3x vyššie ako je minimálna mzda, z ktorej na Slovensku žije každý ôsmy obyvateľ
Ako ukázala reportáž televízie Joj, zo strany vlády sa nejedná o žiadne zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, ale o navýšenie príjmov štátneho rozpočtu. Policajti majú totiž od svojich nadriadených určene koľko pokút musia denne vybrať. Ak ich nedonesú za službu minimálne päť, musia napísať podrobnú správu o tom, čo celý deň robili. Napríklad od 8:00 do 8:05 presun k autu, od 8:05 do 8:15 hliadkovanie na tej a tej ulici ….Policajti hovoria, že je to doslova niekoľkostranový sloh o tom, čo robili. To sa samozrejme nikomu písať nechce a tak je pre nich jednoduchšie vrátiť sa s pokutami. Na konci mesiaca je vyhodnotenie.
“Zelený bod je vynikajúci, žltý znamená vyhovuje a keď má niekto červený, ide rovno na koberček. Tých 5 pokút denne musí byť,” dodáva jeden z príslušníkov policajného zboru. Ak aj jeden deň zabezpečujeme napríklad nejaké športove podujatie, na druhý deň to musíme na pokutách dohnať. Taktiež sa im vyhrážajú, že im zoberú služobne auto a urobia z nich pešiu hliadku a škrtnú im príplatok za starosť o služobne auto.
Tieto metódy začali za ministrovania Vladimíra Palka z KDH a vyvrcholili za Lipšica, ktorý zaviedol pokuty 3 x vyššie v prepočte k platom ako majú Rakúšania (pozri tabuľku). K tomu zaviedol objektívnu zodpovednosť na základe ktorej budú ľudí odchytávať fotopasce na každom kroku a rovno zasielať pokuty domov. Napriek tomu existuje na Slovensku stále veľká skupina sebamrskačov, ktorí sa dožadujú ešte vyšších pokút, odvolávajúc sa na bezpečnosť premávky a cestných pirátov. Vysoké pokuty v skutočnosti nemajú žiadny vplyv na najrizikovejších vodičov, t.j. opitých a predvádzajúcich sa neskúsených mladíkov.
Dali sme na tému výberu pokút priestor politickému hnutiu Odvaha (O2H), ktoré je jednoznačne proti takémuto okrádaniu občanov Slovenska. Vláda má totiž k dispozícii oveľa lepšie možnosti, aby motivovala vodičov k rýchlostnej opatrnosti. Samozrejme, ale iba vtedy, ak to s bezpečnosťou v cestnej premávke myslí úprimne. Vláda však zjavne opatrnosť na cestách nepotrebuje. Potrebuje iba vybrať viac peňazí od ľudí.
Hnutie O2H presadzuje možnosť, aby si vodič sám vybral, či chce zaplatiť pokutu, alebo sa hodlá podrobiť:
1. odobratiu vodičského preukazu povedzme na mesiac,
2. povinnému preskúšaniu z pravidiel cestnej premávky na polícii,
3. povinnému odpracovaniu verejnoprospešných prác,
4. zadržaniu v CPZ na 24-72 hodín, resp. iný variabilný trest.
Je potrebné implementovať motivačné výchovné možnosti a nie iba napariť nemilosrdnú pokutu, ktorá človeka dokáže doslova zruinovať, ale za to dokáže politikom zaplatiť dovolenku s milenkami niekde v exotickej krajine, ktorá sa dá daňovým poplatníkom vyfakturovať aj ako služobná cesta vykonaná v prospech občanov. Povedal nám zástupca hnutia O2H.
Svedectvo o tom, že dávať pokuty je pre policajtov povinnosťou si môžete pozrieť v reportáži TV Joj: viac TU
K uvedenej reportáži sa vyjadril aj prezident policajného zboru Tibor Gašpar, ktorý vyzval policajtov, ktorí sú tlačení do vyberania pokút, aby ho o tom informovali, miesto toho, aby nariadil krajským policajným riaditeľom, aby od takých praktik upustili. Je však vysoko pravdepodobné, že aj oni majú svoje mesačne vyhodnotenia a tiež potom za trest musia „písať slohy“ o tom, čo robili celý mesiac, ak nesplnia očakávania vedenia ministerstva vnútra.