Košice 28. januára 2021 (SITA/HSP/Foto:Wikimedia)
Historické úzkorozchodné železničky v Košiciach a severomaďarskej obci Nagybörzsöny uspeli so spoločným projektom a získali európske financie na svoj ďalší rozvoj
V Košiciach plánujú rozsiahlejšiu opravu trate, zaobstaranie nových vozňov pre cestujúcich či opravu kotla najstaršej prevádzkyschopnej úzkorozchodnej parnej lokomotívy Katka. Lesná železnička v Maďarsku zasa spojazdní nový rušeň, zrekonštruuje historický vozeň a v obci tiež postavia nový amfiteáter. Informoval o tom Igor Holéczy z OZ Detská železnica Košice.
Spoločný projekt košickej detskej železnice a lesnej železničky v Nagybörzsöny získal finančnú injekciu z programu Interreg V-A Slovenská republika – Maďarsko. Projekt s názvom „Úzkorozchodné železnice ako jedinečné brány za poznaním prírodného a kultúrneho dedičstva“ disponuje celkovým rozpočtom takmer 410-tisíc eur, pričom košická detská železnička získa európske spolufinancovanie vo výške takmer 174-tisíc eur. Projekt oficiálne odštartoval 1. januára tohto roka a potrvá do 30. apríla 2022.
„Na Detskej železnici Košice sa sústredíme na tri rozsiahlejšie aktivity. Cieľom je oprava takmer kilometer dlhého úseku trate vrátane mostov, zaobstaranie dvoch nových letných vagónov a nevyhnutnú a náročnú opravu parného kotla populárnej lokomotívy Katka,“ uviedol predseda Občianskeho združenia Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.
Reklama
Železniční nadšenci obnovia a vystavia elektickú lokomotívu zo Švajčiarska
Popri týchto aktivitách železniční nadšenci z Košíc v rámci projektu obnovia a vystavia elektrickú lokomotívu, ktorú sa na Slovensko podarilo získať zo Švajčiarska.
Realizácia projektu bude výrazným impulzom aj k ďalšiemu rozvoju lesnej železničky v maďarskom Nagybörzsöny. „Získame ďalší vagón pre cestujúcich a opravíme jednu z lokomotív, čím by sa mala kapacita našej lesnej železničky zvýšiť,“ hovorí o cieľoch projektu starosta obce ležiacej severne od Budapešti Oszkár Paulik. V obci okrem priamych investícií do železničky obnovia aj otvorený prírodný amfiteáter a osvetlia vzácny kostol sv. Štefana.
Železničku v Košiciach ročne navštívi vyše 50-tisíc turistov
Historické úzkorozchodné železnice patria k spoločnému kultúrnemu dedičstvu strednej Európy. Obe železničky zapojené v projekte sú v súčasnosti dôležitými turistickými destináciami vo svojich regiónoch. Železničku v Košiciach ročne navštívi viac ako 50-tisíc turistov.
Program spolupráce Interreg V-A Slovenská republika – Maďarsko je kľúčovým nástrojom Európskej únie pre cezhraničnú, nadnárodnú a medzinárodnú spoluprácu. Cieľom je spoločne riešiť problémy a hľadať riešenia v oblasti zdravotníctva, výskumu a vzdelávania, dopravy alebo udržateľnej energie. Programy Interreg sú spolufinancované z prostriedkov Európskej únie z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.