“Z hľadiska výdavkov do jednotlivých platforiem môžeme pozorovať postupné doťahovanie mobilnej platformy (26,6 mil. eur) na tradičný desktop (37 mil. eur),” informuje asociácia. Mobilná reklama zaznamenala nárast o 19 % a jej podiel na celkových výdavkoch dosiahol 42 %. Aktuálne najviac používanými a dostupnými formátmi pre mobilnú platformu sú bannerové formáty a natívne formáty ako PR správy, natívne články, feedy.
Z hľadiska reklamných formátov najväčší podiel na výdavkoch má stále display reklama, ktorá vrátane video reklamy tvorí až 58 % z celkových výdavkov do reklamy. Za ňou nasleduje platená reklama vo vyhľadávaní a riadková inzercia. Najväčší medziročný rast zaznamenala natívna reklama (o 62 %). V absolútnej hodnote však ide stále len o investície vo výške 2,6 mil. eur, s podielom 4 % na celkových výdavkoch. “Najväčší potenciál bude mať video reklama a mobilná reklama. Práve do týchto dvoch kategórií sa bude čoraz viac prelievať časť z offline rozpočtov na zásah mladšej cieľovej skupiny, ktorej penetrácia na internete dosahuje 95 %,“ skonštatoval k ďalšiemu vývoju člen AdEx komisie IAB Slovakia Miroslav Pagáč.
IAB Slovakia je digitálne združenie na Slovensku, ktorého členmi sú najväčší slovenskí vydavatelia, mediálne agentúry ako aj technologické platformy. Jedným z jej hlavných cieľov je aj monitoring výdavkov do internetovej reklamy. V súčasnosti má IAB Slovakia 41 členov. Výdavky do reklamy sú publikované na polročnej báze. Metodika ich výpočtu je založená na priamych deklaráciách výdavkov jednotlivých členských médií a klasifikovaného odhadu výdavkov nadnárodných hráčov AdEx komisiou, ktorej členmi sú zástupcovia najväčších mediálnych agentúr ako aj médií.