“Neurobili sme nič nezákonné,” uviedol hovorca VW pre agentúru DPA. Reagoval tým na správu SWR, podľa ktorej novšie dieselové motory spĺňajúce normu Euro 6 majú softvér, ktorý spozná, či sa vozidlo nachádza na emisnej kontrole. Konkrétne, podľa správy SWR ide o motory EA288, ktoré nahradili kontroverzné motory s označením EA189.
Hovorca VW vysvetlil, že nie je zakázané, aby motory dokázali rozpoznávať jazdné cykly. Pri tom sú nastavené jednotlivé vlastnosti auta tak, že v podstate dokáže tiež rozpoznať, či sa práve nachádza v testovacom cykle. Tieto nastavenia však nesmú vývojári využiť napríklad na manipuláciu s emisiami. Nič nenasvedčuje, že by sa niečo také stalo.
Koncern VW na priamu otázku stanice SWR uviedol, že vozidlá s dieselovým motorom EA288 nemajú softvér na rozpoznanie emisnej kontroly, takže nemôžu mať ani softvér na nedovolenú manipuláciu s emisiami.
Už na jeseň 2015, teda krátko po vypuknutí emisného škandálu, v centre ktorého boli motory EA189, sa objavili podozrenia, že manipulácia s emisiami sa môže týkať aj novších motorov EA288. VW už vtedy “po dôkladnom preskúmaní” dospel k záveru, že obe varianty motora EA288 spĺňajúce normu Euro 6 a staršiu normu Euro 5 nemajú žiaden softvér, ktorý by v zmysle zákona predstavoval zariadenie na nedovolenú manipuláciu s emisiami.
Správa SWR sa odvoláva na interné dokumenty VW z konca roka 2015, v ktorých sa detailne popisuje fungovanie rozpoznávania jazdných cyklov v motoroch EA288.
Koncern montoval motor s označením EA288 do svojich vozidiel od roku 2012 a môže sa nachádzať v autách značiek Volkswagen, Škoda, Audi či Seat.