NAJČÍTANEJŠIE










.

Štúdia zistila, že konzumácia určitých druhov zeleniny znižuje riziko rakoviny hrubého čreva

Brokolica a iná hlúbová zelenina môžu znížiť riziko rakoviny hrubého čreva o 17 %, tvrdia vedci. Podľa najnovších výskumov môže zvýšená konzumácia brokolice v strave znížiť riziko rakoviny hrubého čreva

HS
ilustračný obrázok- zdroj pixabay
❚❚
.

Strava je známa ako kľúčový modifikovateľný rizikový faktor rakoviny hrubého čreva – najmä nedostatok zeleniny a vlákniny, ako aj nadmerná konzumácia alkoholu a kofeínu, tvrdia vedci.

Hlúbová zeleniny – vrátane brokolice, karfiolu, kapusty, kelu a ružičkového kelu – boli už skôr identifikované ako látky znižujúce riziko, ale nebolo jasné, aké množstvo ich konzumácie má tento prínos. Tieto druhy zeleniny obsahujú špeciálne prírodné zlúčeniny nazývané glukozinoláty, ktoré sa rozkladajú na silné látky nazývané izotiokyanáty, odhalili výskumníci.

Izotiokyanáty môžu pomáhať predchádzať rakovine tým, že detoxikujú telo, ničia poškodené bunky a spomaľujú alebo zastavujú rast nezdravých buniek.

Čínski výskumníci analyzovali 17 štúdií, ktoré zahŕňali celkovo 639 539 účastníkov, z ktorých 97 595 bolo nakoniec diagnostikovaných s rakovinou hrubého čreva. Štúdie boli čerpané z databáz PubMed, Scopus, Embase, Web of Science a Cochrane Library.

Na základe dotazníkov o stravovaní účastníkov a stave rakoviny štúdia zistila, že konzumácia hlúbokvitných zelenín bola spojená so zníženým rizikom rakoviny hrubého čreva. V porovnaní s účastníkmi, ktorí jedli najmenej zeleniny, skupina, ktorá jedla najviac, mala o 17 % nižšie riziko rakoviny hrubého čreva.

.

Konzumácia približne 20 gramov denne bola spojená s „významným znížením“ rizika, pričom pokles sa ustálil na úrovni približne 40 gramov denne. Zistenia boli uverejnené v časopise BMC Gastroenterology.

 

Výskumníci poznamenali, že štúdia mala určité obmedzenia

„Tieto zistenia by sa mali interpretovať opatrne vzhľadom na metodické obmedzenia, vrátane heterogenity v dizajne štúdie, metód hodnotenia stravovania a potenciálnych reziduálnych confounding faktorov,“ napísali.„Ultraprocesované potraviny nielenže zvyšujú riziko rakoviny hrubého čreva, ale zdravšia strava s vysokým obsahom zeleniny – najmä hlúbokvitnej zeleniny – toto riziko znižuje.“

Ďalším obmedzením je, že väčšina štúdií sa zameriavala na účastníkov zo Severnej Ameriky a Ázie, kde je výskyt rakoviny hrubého čreva vyšší.

To „obmedzuje všeobecnú platnosť pre populácie s odlišnými stravovacími návykmi alebo nižšou prevalenciou rakoviny hrubého čreva“, napísali výskumníci.

.

„Pre validáciu sú nevyhnutné budúce vysokokvalitné prospektívne kohorty v nedostatočne zastúpených regiónoch (napr. Afrika, Južná Amerika).“

S takmer 2 miliónmi diagnostikovaných prípadov a 903 859 úmrtiami ročne je rakovina hrubého čreva tretia najčastejšia príčina úmrtí na rakovinu na svete, ako ukazujú štatistiky.

 

Dr. Marc Siegel, hlavný lekársky analytik Fox News, sa na štúdii nepodieľal, ale podelil sa o svoj názor na jej zistenia

„Ide o rozsiahlu metaanalýzu takmer 100 000 pacientov, ktorá ukazuje výrazné zníženie rizika rakoviny hrubého čreva pri strave bohatej na hlúbovú zeleninu,“ povedal pre Fox News Digital.

„Táto zelenina má vysoký obsah vlákniny, antioxidantov a najmä glukozinolátov, ktoré sa v tele premieňajú na bioaktívne izotiokyanáty, ktoré sú známe ako antikarcinogény znižujúce tvorbu nádorov.“

.

Siegel tiež zopakoval obmedzenia, vrátane rozdielov v tom, ako bola strava stanovená, a skutočnosti, že je založená hlavne na pozorovacích údajoch.

„Napriek tomu je to veľmi presvedčivé – a pridáva sa k rastúcej literatúre, ktorá ukazuje, že nielen ultraprocesované potraviny zvyšujú riziko rakoviny hrubého čreva, ale aj zdravšia strava s vysokým obsahom zeleniny, najmä hlúbovej zeleniny, toto riziko znižuje.“

Lekár dodal, že odporúča aj stredomorskú stravu, ktorej základom je práve táto zelenina.

 

V tomto článku sme sa venovali konkrétnej téme, ak máte chuť pokračovať v čítaní, určite si nenechajte ujsť aj ďalší článok SNS veterné elektrárne na Slovensku nechce, s rozhodnutím ministerstva životného prostredia nesúhlasí , v ktorom sa venujeme inej oblasti a prinášame ďalšie zaujímavé pohľady a praktické informácie.

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
.

Nový diskusný systém Kvôli mnohým sťažnostiam na diskusný systém Disqus, ktorý sme doteraz používali, sme sa rozhodli implementovať na stránku nový diskusný systém Quantam.
Nejaký čas budú tieto dva diskusné systémy na stránke fungovať paralelne, ale potom diskusný systém Disqus odpojíme a zostane iba nový diskusný systém Quantam.
Vytvorte si preto prosím svoj profil v novom diskusnom systéme Quantam, je to veľmi jednoduché.
Vaše názory, pripomienky a postrehy nám píšte na mail hlavnespravy@hlavnespravy.sk



.


Najväčší lesný požiar v novodobých dejinách Belgicka zasiahol už tritisíc hektárov

Do hasenia najväčšieho lesného požiaru v novodobých dejinách Belgicka sa v nedeľu zapojila aj letecká technika. Požiar sa od svojho…

16. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |
16. 08. 2026 | Zo zahraničia | 2 min. čítania |

Španielska stíhačka zostrelila dron, ktorý narušil vzdušný priestor krajiny

Rumunské ministerstvo obrany v nedeľu oznámilo, že španielska stíhačka zostrelila dron, ktorý narušil rumunský vzdušný priestor neďaleko hraníc s Ukrajinou…

16. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |
16. 08. 2026 | Zo zahraničia | 1 min. čítania |

Začala peľová sezóna paliny

Aktuálne najvýznamnejšie druhy z alergiologického hľadiska v SR sa v porovnaní s minulým 32. kalendárnym týždňom zmenili. Pokračujú však trávy…

16. 08. 2026 | Ekonomika | 2 min. čítania |
16. 08. 2026 | Ekonomika | 2 min. čítania |

Polícia vyzýva na rešpekt k pravidlám cestnej premávky

Polícia vyzýva na rešpekt k pravidlám cestnej premávky. Ako uviedla hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Lea Vilhanová, polícia počas roka prijíma…

16. 08. 2026 | Z domova | 3 min. čítania |
16. 08. 2026 | Z domova | 3 min. čítania |

V Bratislavskom kraji eviduje od začiatku roka 906 dopravných nehôd

V Bratislavskom kraji eviduje polícia od začiatku roka 906 dopravných nehôd. Zahynulo pri nich 24 ľudí, 20 osôb utrpelo ťažké…

16. 08. 2026 | Regióny | 2 min. čítania |
16. 08. 2026 | Regióny | 2 min. čítania |

HS

NAŽIVO

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov