Brusel 11. októbra 2016 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Matthias Schrader)
Európske väznice sa stali “škôlkami” džihádistických sietí, ktoré sa snažia o nábor nových členov ochotných konať. S odkazom na dnes zverejnenú správu Medzinárodného centra pre štúdium radikalizácie a politického násilia (ICSR) so sídlom v Londýne to uviedla belgická televízna stanica RTBF.
Štúdia ICSR naznačila, že vznik a nárast vplyvu skupiny Islamský štát posilnil väzby medzi terorizmom a trestnou činnosťou. V praxi to znamená, že extrémistické organizácie už menej “lovia” kandidátov v rámci moslimských náboženských škôl a obracajú svoju pozornosť na “getá” v európskych mestách, kde ľahšie nachádzajú vhodných kandidátov, neraz už s kriminálnou minulosťou.
Osobitne vďačným prostredím pre nábor nových džihádistov sú väznice, ktoré predstavujú akúsi zásobáreň “nahnevaných mladých mužov”, ochotných konať.
“Sme svedkami čoraz rýchlejšie rastúcej radikalizácie vo väzniciach. Pobyt za mrežami za násilné trestné činy uľahčuje prechod k násilnému extrémizmu,” upozornil riaditeľ ICSR Peter Neumann, spoluautor zverejnenej štúdie. Dodal, že náborárom extrémistických skupín prichádzajú vhod znalosti niektorých väzňov pri zaobchádzaní so zbraňami a nelegálnymi spôsobmi financovania rôznych aktivít.
V rámci svojej štúdie sa jej autori zamerali na profily 79 európskych džihádistov, ktorí vycestovali bojovať do zahraničia alebo ktorí boli zapojení do teroristických činov v Európe. Išlo o väzňov z Belgicka, Dánska, Francúzska, Holandska, Nemecka a Veľkej Británie.
Podľa RTBF odhady hovoria o počte asi 5000 západoeurópskych džihádistov, ktorí odišli do Sýrie či Iraku v priebehu posledných piatich rokov.
Štúdia ICSR upozorňuje, že 57 percent zo skúmaných subjektov bolo vo väzení predtým ako sa radikalizovali a najmenej 27 percent zo zadržaných džihádistov sa priznalo, že k ich radikalizácii došlo počas pobytu vo väzení.
“Islamský štát predstavuje brutalitu, silu a moc, ktoré imponujú týmto mladým mužom, často bývalým členom gangov,” pripomenul Neumann. Dodal, že z ich pohľadu to vyzerá tak, že v rámci tejto skupiny môžu aj naďalej robiť všetky veci, ktorých sa dopúšťali aj predtým, ale teraz za to “pôjdu do raja”.