Bratislava 17. októbra 2017 (TASR/HSP/Foto:TASR-František Iván)
Vykazovanie aktivít spoločenskej zodpovednosti v súčasnosti globálne vykonáva 75 % firiem, čo je nárast o dve percentá oproti roku 2015. Najviac spoločností sa venuje problematike ochrany ľudských práv. Zistil to najnovší prieskum spoločnosti KPMG, ktorý zároveň preukázal, že krajiny strednej a východnej Európy, s výnimkou Maďarska, sa v rebríčku umiestnili podpriemerne. Dokumentuje to aj príklad Slovenska, ktoré sa zo 49 skúmaných krajín ocitlo na 40. mieste.
“Aktivity spoločenskej zodpovednosti (CSR) vykazuje 55 % našich najväčších firiem, čo je 7-% nárast od posledného prieskumu,“ informovalo marketingové oddelenie KPMG o výsledkoch prieskumu Survey of Corporate Responsibility Reporting 2017.
Ešte horšie ako SR skončila v prieskume Česká republika na 42. mieste, Poľsko sa umiestnilo naopak o niečo lepšie – na 38. priečke. Výnimkou z pravidla, že krajiny východnej a strednej Európy zaostávajú za západnou Európou je Maďarsko, ktoré skončilo na 26. mieste.
Na prvých miestach v celosvetovom meradle sa v prieskume KPMG umiestnili Veľká Británia, Japonsko a India. V týchto krajinách vykazuje CSR aktivity zhodne 99 % firiem. “I keď spomínané krajiny mali pred dvoma rokmi povinnosť vykazovať tieto aktivity na základe nariadenia vlády, v súčasnosti je to dobrovoľné a vysoké percento sa im v medziročnom porovnaní podarilo udržať,” pripomenuli zástupcovia KPMG.
Informovali tiež, že prvýkrát v histórii prieskumu sa všetky sledované sektory dostali nad priemernú úroveň vykazovania CSR 60 percent a viac. Najvyššia aktivita bola zaznamenaná tradične v sektoroch, ktoré majú najväčší environmentálny a spoločenský vplyv – v chemickom priemysle, baníctve a v odvetví spracovania ropy a zemného plynu. V týchto sektoroch je priemerná úroveň vykazovania CSR nad 80 %. Na konci rebríčka je s malým odstupom maloobchod, kde priemerná úroveň vykazovania dosahuje 63 %.
Zahrnúť CSR dáta do výročných finančných výkazov sa podľa KPMG stáva globálnym trendom. Umožňuje to potenciálnym investorom ľahší prístup k nefinančným informáciám spoločnosti. Kým v roku 2011 zaradilo informácie o CSR do finančných výkazov 20 % firiem vo svete, aktuálne je to 60 %.
“Investori si čoraz viac uvedomujú, že témy, ktoré sa predtým považovali za “nefinančné”, môžu mať významný vplyv na schopnosť podniku budovať a chrániť hodnoty z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska,” okomentoval tento fakt predseda Rady partnerov KPMG na Slovensku Ľuboš Vančo.