Bratislava 4. decembra 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR-Andrej Galica)
Opatrenia vlády na zlepšenie výsledkov slovenských žiakov v testovaní PISA sú nedostatočné. Myslí si to prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman. Podľa neho majú výsledky Slovákov v testovaní PISA z dlhodobého hľadiska klesajúci trend. Dodáva, že priemerný výkon slovenských žiakov v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti je stále pod priemerom OECD
„Jediné prijaté opatrenie na zlepšenie výsledkov PISA v Národnom programe reforiem je zavedenie povinného predprimárneho vzdelávania detí od päť rokov, čo sa nám javí ako nedostatočné vzhľadom na stále kritickú situáciu,“ podotkol.
„Zo strany ministerstva školstva a jeho organizácií neboli urobené dostatočné opatrenia, ktoré by pomohli zlepšiť celkové výsledky našich žiakov v testovaní PISA. Zistenia zo zhoršujúcich sa výsledkov v predchádzajúcich rokoch sa nepremietli do systémovej podpory škôl ani učiteľov. Jediným realizovaným opatrením ministerstva školstva v rokoch 2016 až 2019 bola dopytovo orientovaná výzva na podporu PISA gramotnosti za 15 miliónov eur, ktorá sa bohužiaľ realizuje len na časti škôl,“ uviedol Crmoman. Doplnil, že počas tejto vlády sa v Metodicko-pedagogickom centre (MPC) vzdelávalo v oblasti čitateľskej gramotnosti zhruba 4 000 učiteľov z celkového počtu 90-tisíc.
Crmoman takisto prízvukuje, že v súčasnosti už neexistuje žiadna možnosť vzdelávania, prijatím nového zákona sa vzdelávanie stalo pre učiteľov nedostupným. „Podporné materiály z tejto oblasti na vzdelávacích portáloch MPC a Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ) sú nedohľadateľné, takže nepredstavujú žiadnu pomoc učiteľom pri vzdelávaní žiakov. Na zistenia Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI) a Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) ministerstvo školstva nereaguje adekvátnym spôsobom,“ vyhlásil.
Zavedenie Roka čitateľskej gramotnosti pod heslom „Myslenie je pohyb“ je podľa Crmomana smutným formálnym aktom bez významného dosahu. „Dotácia prírodovedných predmetov v štátnom vzdelávacom programe je aj po jej navýšení nedostatočná, sú nedostatočné finančné aj materiálne možnosti práce v menších skupinách s vyšším podielom praktického vyučovania. Aktuálne zlepšenie vo výsledkoch meraní matematickej gramotnosti môžeme teda pripísať skôr tomu, že došlo k zmene zdola, zameranej na rozvoj kompetencií žiakov v matematickej gramotnosti zo strany učiteľov,“ zdôraznil.
Rovnako dodáva, že v Národnom programe reforiem Slovenskej republiky 2019 je zakotvený cieľ v roku 2020 mať celkové skóre v testovaní PISA 505 bodov, v roku 2018 však slovenskí žiaci zaznamenali priemerný výsledok len 469 bodov.
Výsledky testov PISA boli zverejnené tento týždeň. V matematike sa výsledky slovenských 15-ročných žiakov dostali na úroveň priemeru krajín OECD. V čítaní a prírodných vedách však zostal výkon žiakov pod priemerom. Ukázalo sa, že slovenskí žiaci zaostávajú vo väčšine oblastí nielen za rovesníkmi zo susedného Česka alebo Poľska, ale aj napríklad Ukrajiny.