Pre novú autonómnu školskú sústavu má byť zriadený špecializovaný úrad školskej správy pre národnostné školstvo ako rozpočtová organizácia ministerstva. Tento návrh znamená začiatok budovania školskej autonómie napojenej na štátny rozpočet s rozhodovacou právomocou menšinových maďarských politických predstaviteľov v rámci menšinovej Aliancie, ako strategických partnerov maďarskej vlády V. Orbána. Takými sú napr. aj menšinový poradca prezidenta Slovenskej republiky Krisztián Forró, menšinový splnomocnenec vlády Slovenskej republiky Ákos Horony, poradca ministra životného prostredia Slovenskej republiky Gyorgy Gyimesi, podpredseda Trnavského samosprávneho kraja József Berényi a ďalší štátni zamestnanci, všetci pravdepodobne s maďarským štátnym občianstvom. Takíto občania Maďarska sú ale súčasťou politického a ekonomického systému Maďarska a vzťahujú sa na nich maďarské zákony, vrátane povinnosti brániť Maďarsko v prípade vojnového ohrozenia alebo konfliktu napr. aj so Slovenskou republikou. Štát si stále nedokáže poradiť s osobami vo vysokých štátnych funkciách s podozrivým pozadím!
Školská autonómia má byť súčasťou budúcej maďarskej územnej autonómie implementovanej do slovenskej verejnej správy na všetkých stupňoch. Na územiach, kde žijú vo väčšom počte obyvatelia maďarskej národnosti (okr. Dunajská Streda, Komárno a pod.) by to znamenalo súvislejšie územie maďarskej územnej autonómie a nebezpečný precedens v menšinových právach. Legislatívny zámer zákona o národnostných menšinách, ktorý by mal obsahovať aj tzv. maďarskú školskú autonómiu v rámci maďarskej územnej autonómie, teda zákonných (pekne povedané) národnostných samospráv, v súčasnosti pripravuje menšinový splnomocnenec Ákos Horony na Úrade vlády SR pre národnostné menšiny. Prvý zámer zákona už zverejnil bývalý menšinový splnomocnenec László Bukovszký, v ktorom sa uvádzajú kompetencie v školstve pre menšinovú územnú autonómiu, „správne podané Slovákom.“
Nie náhodné provokácie, ale cielené separatistické a revizionistické snahy
Národnostné menšiny v Slovensku majú zabezpečený nadštandardný prístup k vzdelaniu – od materských škôl až po univerzitu. Pritom Univerzita Jána Selyeho v Komárne je založená na etnickom princípe vzdelávania, čo je svetovým unikátom. Rámcový dohovor na ochranu národnostných menšín, ktorým je Slovensko viazané, uvádza v čl. 21, v časti III aj to, že nič sa v tomto dohovore nebude vykladať tak, aby to zahŕňalo právo zapájať sa do akejkoľvek činnosti alebo robiť čokoľvek, čo by bolo v rozpore so základnými zásadami medzinárodného práva, a najmä zvrchovanej rovnosti, územnej celistvosti a politickej nezávislosti štátov. Rámcový dohovor ani Európska charta regionálnych alebo menšinových jazykov nezahŕňajú právo na školskú autonómiu! Slovenská republika podpisom týchto medzinárodných dokumentov to potvrdila a vyhlásila, že prijatú chartu bude uplatňovať v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a príslušnými medzinárodnými dohovormi, ktoré zaručujú rovnosť občanov pred zákonom bez ohľadu na ich pôvod, rasu, náboženstvo alebo národnosť, s cieľom podporovať európske jazykové dedičstvo bez ujmy na používaní štátneho jazyka.
Návrhy zväzu tzv. maďarských pedagógov (v Slovensku poznáme len slovenských pedagógov, ktorí môžu mať rôznu národnosť) a menšinovej Aliancie s autonómnymi prvkami v školstve by nielenže izolovali menšinové obyvateľstvo a úplne odňali základné ľudské, politické a kultúrne práva slovenskému obyvateľstvu, ale týmto by porušili aj Ústavu SR, čl 34, ods. 3 – výkon práv občanov patriacich k národnostným menšinám a etnickým skupinám zaručených v tejto ústave nesmie viesť k ohrozeniu zvrchovanosti a územnej celistvosti Slovenskej republiky a k diskriminácii jej ostatného obyvateľstva!
V súvislosti s ďalšími požiadavkami zástupcov maďarskej menšiny predstavujú návrhy zväzu „maďarských“ pedagógov súčasť komplexnej maďarskej územnej autonómie na juhu Slovenskej republiky podľa strategického revizionistického dokumentu Maďarska, Koncepcie rozvoja karpatskej vlasti 2014-2030. V nej sa o. i. uvádza, že: „Rozvojová koncepcia karpatskej – vlasti 2030 – jej vízia vychádza zo základnej myšlienky obnovenej a harmonicky spolupracujúcej karpatskej kotliny, súdržného a prosperujúceho Maďarska. Karpatská kotlina, krajina požehnania a lásky, a Maďari v nej budú v roku 2030 jedným z popredných hospodárskych, duchovných, vedomostných a tvorivých centier Európy, duchovnou a intelektuálnou kolískou nového svetového poriadku, poskytujúcou ochranu, bezpečnosť, prosperitu, zodpovednú verejnú správu, verejné blaho a pracovné miesta vytvárajúce hodnoty pre príslušníkov maďarského národa…
Posilní sa nové národné zjednotenie a kultúra súdržnosti a spolupráce v karpatskej kotline a komunity v zahraničí budú mať širokú autonómiu, rozsiahle presadzovanie záujmov a dobre rozvinutý inštitucionálny systém….Úplná maďarská právna národná existencia je možná, ak ju sprevádza vhodné právne a administratívne prostredie samosprávy. Do roku 2030 je cieľom, aby maďarské komunity v zahraničí v karpatskej kotline mohli v čo najväčšej miere zaručiť svoju jazykovú, vzdelávaciu, kultúrnu, hospodársku a administratívnu autonómiu, a to aj prostredníctvom realizácie územnej autonómie v priestore karpatskej kotliny pre Sedmohradsko, Vojvodinu, felvidék. Maďarské národnostné spoločenstvá, ktoré sa rozširujú a samospravujú, budú čeliť oveľa menším prekážkam pri dosahovaní maďarskej národnostnej integrácie v karpatskej kotline.“ Upozorňujem, že tento maďarský revizionistický program sa už realizuje, a nielen na juhu Slovenska! Preto je životu národa a štátu nebezpečné, ak sa mu nekladú žiadne prekážky.
To, že skutočne ide o izoláciu južných území a autonómne ciele dokazujú mnohé fakty, napr. z Maďarska už dlhodobo prichádzajú do Slovenska návrhy na riešenie školskej autonómie. Katalin Szili, hlavná poradkyňa predsedu vlády Maďarska zodpovedná za úsilie o autonómiu v „karpatskej kotline“ vidí riešenie pre maďarskú autonómiu v zastúpení maďarskej menšiny v NR SR. Na podporu maďarských autonómií v susedných štátoch Maďarska boli zriadené mnohé inštitúty, napr. podvýbor pre autonómiu maďarského parlamentného výboru pre národnú súdržnosť, hlavný poradca predsedu vlády Maďarska zodpovedný za úsilie o autonómiu v tzv. karpatskej kotline, Inštitút pre národný a strategický výskum, na zosieťovanie občanov maďarskej národnosti v strednej Európe (to zn. na bývalých územiach Uhorska) v oblasti kultúry organizácie ako Dom tradícií, Maďarský pamiatkový dom, Maďarské domy – felvidécky dom, sedmohradský dom a stovky ďalších organizácií v hospodárstve, ekonomike, podnikaní, športe, vojenskej obrany a pod., spolu tisíce „národnostne čistých“ maďarských organizácií na územiach bývalého Uhorska.
Menšinová Aliancia uvádza ako vzor pre maďarskú územnú autonómiu v Slovensku autonómny región Južného Tirolska v Taliansku. Jeden z návrhov v minulosti predložila aj SMK ako Koncepciu zachovania a rozvoja maďarskej komunity v Slovensku. Školy v obci (aj s výučbou v štátnom jazyku) by patrili pod menšinovú samosprávu v obciach, kde občania s maďarskou národnosťou tvoria viac ako 50 % obyvateľstva. Znamenalo by to, že menšinová maďarská samospráva by riadila slovenské školy aj v ďalších desiatkach obcí a „pohltila“ by aj obyvateľov slovenskej národnosti. Zástupcovia maďarskej menšiny a strategickí partneri maďarskej vlády by tak prebrali riadenie nad týmto územím, samozrejme z rozpočtu Slovenskej republiky. V konečnom dôsledku by sa tak Slováci paradoxne finančne poskladali na rozklad Slovenskej republiky.
Kompletné vytvorenie maďarskej školskej autonómii
Ďalšie separatistické návrhy menšinových organizácií obsahujú požiadavky, aby boli všetky školské dokumenty vypracované aj v menšinových jazykoch a zamestnanci a ďalší poskytovatelia služieb pre školstvo ovládali menšinové jazyky, najmä maďarský jazyk. Už dlhodobo dochádza v mnohých obciach na juhu Slovenska k diskriminácii inšpektorov, pracovníkov školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie, lekárov poskytujúcich zdravotnícke služby a ďalších pracovníkov v školstve, pretože neovládajú menšinový jazyk. To platí aj pre všetky ostatné pracovné miesta v obciach na juhu Slovenska.
Povinnosť viesť pedagogickú dokumentáciu v štátnom jazyku na menšinových školách s vyučovacím maďarským jazykom je obmedzená, štátny jazyk okrem vyučovacích hodín na týchto školách neexistuje, webové stránky škôl nie sú vedené v štátnom jazyku, školy používajú iba maďarské symboly, školy môžu kontrolovať len inšpektori ovládajúci maďarský jazyk, na vzdelávací program menšinových škôl oficiálne dohliadajú maďarské štátne inštitúcie! Navyše, na školách s vyučovacím slovenským jazykom učitelia a riaditelia nedostatočne ovládajú slovenský jazyk, vychovávajú slovenské deti v maďarskom jazyku, dejepis a národné dejiny nevyučujú učitelia slovenskej národnosti. To je až príliš veľa dôvodov na to, aby sa zasiahlo.
V návrhu menšinových predstaviteľov sa ďalej požaduje, aby sa na menšinových školách s vyučovacím jazykom maďarským mohli používať učebnice z Maďarska. Odôvodnenie menšinových predstaviteľov, že je nedostatok učebníc je opäť klamstvom. Tzv. liberalizáciu učebníc sa menšinové subjekty snažia presadiť už dlhodobo. Nákup učebníc pre menšinové maďarské školy v susedných štátoch Maďarska má na starosti aj maďarský štátny fond G. Betlena, ktorý úzko spolupracuje s menšinovými „maďarskými“ pedagogickými organizáciami v Slovensku. Učebnice obsahujú maďarské nadradené a revizionistické videnie sveta, Európy, Slovenska, slovensko-maďarských dejín v rozpore so slovenským. Fond GB ponúka napríklad aj učebnicu Národná politika pre vysokoškolských študentov a zamestnancov verejnej správy, ktorá sa zaoberá maďarskou revizionistickou politikou, autonómiou pre maďarské menšiny v zahraničí, politickými, vzdelávacími a administratívnymi systémami susedných štátov Maďarska. Učebnica uvádza, že aj keď medzinárodné právo neuznáva právo na etnické autonómie, územnú autonómiu možno dosiahnuť na princípe subsidiarity. Práve tento princíp už dlhšie presadzujú menšinové maďarské subjekty v Slovensku. Napríklad v rokoch 2013/2014 dodal maďarský Inštitút pre národný a strategický výskum stotisíc učebníc na vzdelávanie dospelých pre zahraničných Maďarov (teda aj do Slovenska). Na jednej strane podporia zamestnanosť a na strane druhej sa napĺňa maďarský hegemónny cieľ. Takýmito a podobnými revizionistickými „učebnicami“ pre školy rôznych stupňov je juh Slovenska doslova zamorený. A štát nereaguje.
Menšinová Aliancia vypomáha s podpismi pod petíciu s názvom Podporte spravodlivé a kvalitné vzdelávanie pre maďarskú národnostnú menšinu na Slovensku! „Spravodlivé“ vzdelávanie, žiaľ nemá podporu občanov, za mesiac sa nevyzbieralo ani 700 podpisov.
Upozorňujeme na nebezpečenstvo
Keď sa vytvoria v susedných štátoch Maďarska maďarské autonómie, vytvoria sa lepšie podmienky na realizáciu maďarského veľkoštátu, vyhlasuje prebiehajúca maďarská revizionistická Koncepcia karpatskej vlasti 2030 v Slovensku.
Všetky snahy o autonómne územia sú vždy spojené so separatizmom, narušením územnej celistvosti, rizikom oslabenia a napokon rozpadu štátu. Slováci musia mať ešte v živej pamäti nemecko-maďarské mocenské snahy, ktoré vyvrcholili v najrozsiahlejší ozbrojený konflikt v dejinách ľudstva – II. svetovú vojnu, s miliónmi ľudských a ďalších obetí. Maďarizácia v Uhorsku, päťnásobná maďarská vojenská okupácia slovenského územia,…Neverím, že bežní slovenskí občania s maďarskou národnosťou si želajú takúto budúcnosť.
Na separatistické návrhy reagovala zásadnými pripomienkami Expertná komisia pre slovensko-maďarské vzťahy a na základe faktov, vrátane maďarských revizionistických plánov, Ústavy Slovenskej republiky, slovenských zákonov a medzinárodných dohovorov žiada zamietnuť všetky iredentistické návrhy menšinových subjektov ako pokusu o rozvrat Slovenskej republiky a vyvodiť prísne dôsledky. Štát musí vopred vykonávať ochranné opatrenia na integráciu a súdržnosť občanov a dodržiavať a napĺňať strategické dokumenty Slovenskej republiky.
Margaréta Vyšná, koordinátorka Expertnej komisie pre slovensko-maďarské vzťahy