Poprad 9. apríla (TASR) – Občianske združenie Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) so sídlom v Poprade dnes na tlačovej konferencii predstavilo nový internetový portál, na ktorý sa môžu spotrebitelia obrátiť v prípade, že si chcú overiť zmluvu, ktorú sa chystajú podpísať. Do užívania ho spustili dnes, zatiaľ je v akejsi testovacej prevádzke.
"Ide o portál www.okospravodlivosti.sk, je to stránka, ktorá má byť akýmsi elektronickým nástrojom pre spotrebiteľov, aby si vedeli rýchlo a jednoducho vyhľadať zmluvné podmienky, o ktorých súdy právoplatne rozhodli, že sú neprijateľné," vysvetľuje Petra Vargová Čakovská zo S.O.S. Na Slovensku totiž platí ustanovenie, že ak raz súd o nejakej podmienke rozhodne ako o neprijateľnej, nemôže sa ďalej používať. Doteraz však spotrebitelia nemali možnosť tieto podmienky nájsť na jednom mieste a zorientovať sa v nich.
"Cieľom tohto portálu je, aby si ten človek pomocou kľúčového slova, alebo tým, že si tam natiahne celé všeobecné podmienky, vedel rýchlo skontrolovať, či sú tam nejaké problematické pasáže, či napr. výška jeho zmluvnej sankcie alebo denného úroku už nebola judikovaná ako neprijateľná," zdôraznila Vargová Čakovská. S.O.S sa týmto projektom zapojila do súťaže Reštart Slovensko, ktorá bola zameraná na technologické riešenie rôznych spoločenských problémov. Práve tento internetový portál sa dostal medzi tri najúspešnejšie projekty.
"Vďaka tej súťaži sa k nám dostali programátori, my sme mali nápad, oni vymysleli jeho technologické riešenie. Táto verzia portálu nie je konečná, ide o testovaciu fázu, chceme, aby ľudia čítali tie neprijateľné zmluvné podmienky a dali nám spätne vedieť, ako by sa to dalo vylepšiť," dodáva Vargová Čakovská. Následne budú stránku rozširovať o ďalšie funkcie, už teraz sa napr. pracuje na tom, aby kontrola zmlúv bola možná aj cez mobilné telefóny.
Veľmi často sa S.O.S stretáva v zmluvách a vo všeobecných zmluvných podmienkach napr. so súhlasom spotrebiteľov s udeľovaním splnomocnení tretím osobám, ktoré potom môžu narábať s ich majetkom. "Často spotrebitelia aj nevedomky súhlasia s vopred naformulovanými dohodami o zrážkach zo mzdy, ešte stále sa stretávame s bianko zmenkami, keď spotrebiteľ v čase, keď ešte nemá dlh, už podpisuje zmenku bez uvedenia sumy. Riešili sme veľa sporov s mobilnými operátormi, ktorí účtujú neprimerané zmluvné sankcie, ktoré by sa už tiež nemali používať, je toho celkom dosť," vymenúva Vargová Čakovská.
S.O.S. zároveň vyhodnotila súťaž o najnevýhodnejšiu zmluvu, ktorej víťazom sa stal dôchodca z Popradu Fabián Gordiak. Ten si chcel kúpiť mixér a pri predaji ani nevedel, že podpisuje okrem zmluvy o spotrebnom úvere na sumu takmer 400 eur, ako aj revolvingovom úvere na viac ako 500 eur s úrokom vyše 43%, aj to, že individuálne dohodnuté podmienky sú neplatné. Okrem toho dnes vedenie S.O.S. odprezentovalo aj jednu z nevýhodných leasingových zmlúv, pri ktorej mal spotrebiteľ preplatiť trojnásobne stanovenú cenu auta v prípade, že úver splatí naraz. S.O.S. tiež upozornila na zmluvu s dodávateľom energií, pri ktorej sa napr. otcovi pána Štefana Majerníčka z Plavča mali mesačné splátky zvýšiť päťnásobne.
S.O.S. sa v súčasnosti darí riešiť mimosúdnou dohodou približne 70 až 80 percent sporov. Na súde je úspešnosť ešte vyššia a združeniu sa darí spotrebiteľské spory na súdoch vyhrávať v prospech spotrebiteľa. S.O.S. oficiálne funguje v Poprade od apríla 2011, spotrebiteľským sporom sa však venuje dlhšie.
Správa bola aktualizovaná v 5. odseku a rozšírená o predposledný odsek.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe fotoreportáž.