Rijád 3. júna 2023 (HSP/asiatimes/Foto:Twitter)
Vstup Saudskej Arábie do BRICS by upevnil geopolitický trend a zároveň pripomenul USA ich klesajúci vplyv, píše Dnyamesh Kamat pre Asia Times
Saudská Arábia rokuje o vstupe do Novej rozvojovej banky BRICS (NDB), ktorá je predstupňom začlenenia do klubu, ktorý tvoria Brazília, Rusko, India, Čína a Južná Afrika.
Rozšírenie členstva o Rijád by signalizovalo záujem banky spochybniť monopol Západu na globálne finančné inštitúcie a predstavovalo by protiváhu klubom bohatých krajín, ako je napríklad G7, ktoré sú najmä v krajinách globálneho Juhu vnímané ako neokoloniálne štruktúry.
Finančná sila Saudskej Arábie by dala BRICS – alebo BRICSS? – banke významnejšiu úlohu v multilaterálnom financovaní a je v súlade s plánmi skupiny na vytvorenie alternatívnych finančných štruktúr, ktorým by nedominoval Washington.
Kritici často poukazujú na to, že Medzinárodný menový fond (MMF) a Svetová banka majú tendenciu štrukturálne nedostatočne zastupovať krajiny globálneho Juhu vo svojom rozhodovaní a sú príliš úzko prepojené so západnými zahraničnopolitickými cieľmi. Vzhľadom na to, že globálne fondy sa odkláňajú od investícií do Ruska a Číny, NDB by mohla ponúknuť alternatívu.
V tejto súvislosti by vstup Saudskej Arábie do BRICS vyslal signál, že jej súčasní a budúci členovia budú pravdepodobne hľadať alternatívne štruktúry globálneho riadenia a financovania. Zdá sa, že Západ si to všimol: G7 tento rok pozvala Indiu, Brazíliu, Africkú úniu, Vietnam, Indonéziu a Južnú Kóreu ako pozorovateľov.
Dvojité štandardy
Saudská Arábia je rovnako ako súčasní členovia BRICS neutrálna v otázke rusko-ukrajinského konfliktu. Jedným z faktorov, ktoré za tým stoja, je skutočnosť, že hoci štáty BRICS do veľkej miery súhlasia s konsenzom o nedotknuteľnosti štátnych hraníc a suverenity po druhej svetovej vojne, zdieľajú vzájomnú frustráciu z dvojitých štandardov Západu v tejto oblasti.
Katastrofálne dôsledky invázie amerického prezidenta Georgea W. Busha do Iraku, pri ktorej zahynuli státisíce irackých civilistov, sú bolestnou pripomienkou tohto pokrytectva.
V čom sa členské štáty BRICS výrazne líšia od svojich západných partnerov, je zásada nezasahovania do vnútorných záležitostí, keďže všetky fungujú v značne odlišných typoch režimov a vzájomne si nekomentujú vnútornú politiku. Z politického hľadiska je to vo všeobecnosti lepidlo, ktoré drží BRICS pohromade.
Vstup Saudskej Arábie do BRICS by tento geopolitický trend upevnil a zároveň by Washingtonu pripomenul jeho klesajúci vplyv. Napriek minuloročnej ceste amerického prezidenta Joea Bidena do Saudskej Arábie s cieľom presvedčiť kráľovstvo, aby zvýšilo ťažbu ropy a kompenzovalo tak vysoké svetové ceny energií, Saudská Arábia urobila opak.
Toto rozhodnutie, ktoré nepochybne prospelo ruskému prezidentovi Vladimirovi Putinovi – a ktoré Rijád zdôvodnil ekonomickými dôvodmi – sa považovalo za spôsob, ako sa kráľovstvo dištancovalo od prístupu Washingtonu k Rusku a Číne.
Na tohtoročnom Svetovom ekonomickom fóre saudskoarabský minister financií Mohammed Al-Jadaan povedal, že saudskoarabské zahraničné financovanie bude teraz spojené s určitými podmienkami: Bude viazané na hospodárske reformy v prijímajúcich krajinách. Členstvo Saudskej Arábie v BRICS by tak kráľovstvu zabezpečilo miesto pri stole, keďže toto zoskupenie sa snaží zmeniť globálne finančné prostredie.
Z domáceho hľadiska, v čase, keď kráľovstvo plánuje diverzifikovať svoje hospodárstvo, rozšíriť svoju daňovú základňu a zredukovať svoj štedrý verejný sektor, by členstvo v BRICS poskytlo platformu na prezentáciu nového prístupu k externému financovaniu, ktorý je zodpovedný a obozretný.
Čína pravdepodobne zohrala úlohu pri podpore kandidatúry Saudskej Arábie do BRICS. V marci Saudská Arábia vstúpila do Šanghajskej organizácie spolupráce (ŠOS), ktorá je zameraná na Čínu, ako partner pre dialóg a aktívne rokovala s Čínou o uskutočňovaní transakcií súvisiacich s ropou v jüanoch.
Nie že by členstvo Saudskej Arábie vyvolalo veľa námietok zo strany ostatných štátov BRICS. Žiadny z nich by sa nebránil iniciatívam na de-dolarizáciu ako forme poistky proti opakovanému americkému vyzbrojovaniu globálneho finančného systému ovládaného dolárom.
Dilma Rousseffová, bývalá prezidentka Brazílie, po marcovom prevzatí predsedníctva NDB zdôraznila budúcu stratégiu banky financovať projekty v miestnych menách, čím by sa podporili domáce trhy a dlžníci by boli chránení pred nestabilnými kurzovými výkyvmi.
Prekážky pri rozširovaní
Keďže o vstup do BRICS prejavuje záujem čoraz viac krajín, jeho členovia sa pravdepodobne stretnú s mnohými výzvami.
Po prvé, NDB je najmenej desať rokov vzdialená od obídenia západných sankcií voči Rusku. S cieľom upokojiť obavy investorov NDB v marci 2022 pozastavila svoju finančnú angažovanosť v Rusku a zastavila aj financovanie nových projektov v tejto krajine.
Po druhé, medzi krajinami BRICS (napríklad Čínou a Indiou) existujú územné rivality, ktoré môžu skupinu brzdiť.
Po tretie, s výnimkou Indie nemá žiadna z ostatných krajín BRICS také ružové hospodárske vyhliadky ako pri vzniku skupiny v roku 2009.
Po štvrté, NDB má relatívne málo investícií. Od roku 2015 financovala približne 96 projektov vo výške 33 miliárd USD, pričom Svetová banka vyplatila za rok končiaci sa júnom 2022 takmer 67 miliárd USD.
Po piate, členské krajiny delia veľké vzdialenosti, majú odlišné politické systémy, nie sú úplne komplementárne v oblasti obchodu a nie sú úplne zosúladené v geopolitických postojoch.
Napokon, aj v otázke rozširovania existujú medzi členskými štátmi rozdiely v kritériách. Bez vyriešenia týchto otázok sa expandujúci BRICS (alebo akákoľvek skratka, na ktorú prejde) môže zrútiť pod ťarchou vlastných rozporov.
Napriek tomu, aj keď svet sleduje vývoj týchto udalostí – so záujmom alebo s obavami -, potenciálne rozšírenie BRICS by si mal Západ vysvetliť ako odkaz, že nemôže presadzovať medzinárodný geopolitický poriadok alebo globálny finančný systém a zároveň sa pokúšať monopolizovať definície.