Bratislava 16. apríla 2019 (SITA/HSP/Foto:TASR/AP-Markus Schreiber)
Sedem percent učiteľov má predispozíciu k pravicovo-extrémistickej politickej orientácii, čo je o šesť percentuálnych bodov menej ako je zastúpenie týchto ľudí v bežnej populácii Slovenska (13%). Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu „Dopyt po pravicovom extrémizme medzi učiteľmi na druhom stupni základných škôl“, ktorého výsledky prezentoval médiám na dnešnej tlačovej besede Martin Slosiarik z agentúry Focus
„Prieskum okrem toho, že mapuje situáciu medzi učiteľmi, zároveň ponúka pohľad aj na dospelú populáciu Slovenska a tak sa výsledky dajú navzájom porovnať. To nám umožňuje posudzovať namerané čísla v širšom kontexte celého Slovenska a ukáže vplyv sociálnych, politických a psychologických faktorov na šírenie nebezpečných tendencií potierajúcich demokratické ústavné zriadenie,“ vysvetľuje Slosiarik.
Reprezentatívny prieskum uskutočnila agentúra Focus v marci a apríli na vzorke 705 učiteľov druhého stupňa základných škôl. Pri tomto prieskume bola využitá metodika DEREX INDEX-u, na základe ktorej učiteľom položili 29 výskumných otázok rozdelených do štyroch oblastí: predsudky a sociálny šovinizmus; antisystémové nálady; pravicové hodnotové orientácie a obavy; nedôvera a pesimizmus.
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že 58% učiteľov nepodlieha extrémnym predsudkom a sociálnemu šovinizmu, v bežnej populácii Slovenska to bolo 54%. Výraznú nedôveru voči existujúcemu zriadeniu a systémovým demokratickým inštitúciám vyjadrilo 16% učiteľov, čo je výrazne menej, ako je zastúpenie takýchto ľudí v bežnej populácii Slovenska (28%).
„Je pozitívne, že takéto extrémne nálady sú medzi učiteľmi zastúpené len výrazne menšinovo. Na druhej strane si musíme uvedomiť, že učiteľ, ktorý nedôveruje demokratickému politickému systému, nebude ani dobrým zdrojom pre jeho šírenie,“ objasňuje Slosiarik.
Rozdiel medzi učiteľmi a ostatnou populáciou sa prejavil aj v potrebe ochranárskeho štátu, spoločenského poriadku založeného na silnom štáte, poslušnosti, tradíciách a viere. Tretina (34%) učiteľov prejavila takúto hodnotovú orientáciu, čo je viac, ako je zastúpenie takýchto ľudí v ostatnej populácii Slovenska (23%). V poslednej skúmanej oblasti v priemere 13% učiteľov deklarovalo silnú subjektívnu nespokojnosť, nedôveru a obavy, v bežnej populácii to bola pätina respondentov (21%).
„Je nesmierne dôležité, kto učí naše deti. Týmto ľuďom zverujeme obrovskú moc a preto je nevyhnutné, aby boli pedagógmi ľudia so silným demokratickým zmýšľaním a ochotou vždy stáť na strane spravodlivosti a slobody. Takýchto učiteľov by sme mali verejne oceňovať a podporiť. Aj k tomu slúži cena Učiteľ Slovenska, aby vyzdvihla pedagógov, ktorí sú vzormi pre mladých ľudí,“ zhodnotil výsledky prieskumu zakladateľ Komenského inštitútu Juraj Hipš.
Ocenenie Učiteľ Slovenska je súčasťou medzinárodnej ceny Global Teacher Prize a na Slovensku ho udeľuje Komenského inštitút s cieľom zvýšiť povedomie o dôležitosti profesie pedagógov. „Cieľom ceny Učiteľ Slovenska je vyzdvihnúť učiteľov a učiteľky, ktoré sú skutočnými osobnosťami, lebo pedagóg nielen vzdeláva, ale aj vychováva. Jeho názory a postoje sú pre deti jedny z najkľúčovejších, podľa ktorých si vytvárajú svoje vlastné hodnoty. Oveľa dôležitejšie pri predchádzaní extrémizmu je, akých učiteľov máme v školách, než koľko hodín dejepisu sa odučí,“ dodáva Hipš. Do súťaže sa môžu prihlásiť učitelia základných a stredných škôl, učitelia na čiastočný úväzok, či školitelia v online kurzoch. Nominovať ich však môže aj široká verejnosť. Prihlášky sa dajú poslať do 28. apríla. Víťaza druhého ročníka národného kola Učiteľ Slovenska vyhlásia organizátori v októbri, čaká ho odmena 5 000 eur a cesta na finále Global Teacher Prize 2020 do Dubaja.
Viac informácií o súťaži je na http://www.ucitelslovenska.sk