Bratislava/Banská Bystrica 28. januára 2020 (HSP/Foto:SITA-Jakub Julény)
Ohľadom nepremávania autobusov v Banskobystrickom samosprávnom kraji sa vedú viaceré polemiky o tom, kto je za túto situáciu zodpovedný. Predseda inštitútu verejnej dopravy v Banskej Bystrici, Marek Modranský má v tom jasno. Za situáciu sú zodpovední Lunterovci, ktorí hazardujú s ľuďmi v celom kraji
Aj Keď sa mestá a obce dohodli spolu so SAD-kou Zvolen, že autobusy budú ešte tento týždeň premávať , situácia je stále vážna a hrozí, že od budúceho týždňa sa verejná doprava v prímestských spojoch zastaví, podobne ako tomu bolo minulý víkend.
O tom, kto je vinníkom tejto situácie sa vedú rôzne spory. Súčasné vedenie BBSK na čele s Jánom Lunterom viní bývalé vedenie na čele s Marianom Kotlebom, ktorý podľa neho podpísal nevýhodné a nezákonné dodatky. Lunterovi s časti dal za pravdu aj okresný súd, ktorý povedal, že “Kotlebove dodatky” so SAD Zvolen boli podpísané v rozpore so zákonom. Verdikt však ešte nie je právoplatný a čaká sa na odvolanie SAD-ky Zvolen.
Marian Kotleba to však vidí inak a tvrdí, že jeho dodatky boli pre kraj výhodné a kraju ušetria 20 miliónov eur. Jeho dodatky podporili aj poslanci BBSK naprieč celým politickým spektrom. Za vzniknutú situáciu je podľa neho zodpovedné súčasné vedenie kraja, ktoré nie je schopné vyriešiť túto situáciu.
K situácii sa vyjadril aj odborník na verejnú dopravu Marek Modranský, ktorý je predsedom Inštitútu verejnej dopravy v Banskej Bystrici. Už 13 rokov členom Výkonného výboru UITP v Bruseli a držiteľom certifikátu experta pre oblasť tendrov a uzatváranie zmlúv o výkonoch vo verejnej doprave v rámci EÚ.
Modranský vo svojom blogu na portáli bystricoviny.sk situáciu vysvetľuje na príklade z bežného pracovného života:
“Predstavte si, že Vám šéf v práci povie, že ráta s Vami na ďalších 5 rokov a chce, aby ste si kúpili nový notebook, oblek a auto, že Vám to bude počas tých 5 rokov splácať popri dohodnutej mzde. Vy to urobíte, lebo ste dohodnutí a veríte tomu, že to tak bude.
No nakoniec tohto šéfa po pol roku vymenia a nový Vám povie, že s Vami už nepočíta, lebo má taký pocit a že Vám bude platiť ešte o 200 € mesačne menej a len 2 roky, potom si hľadajte zamestnanie inde. Zdalo by sa Vám to fér? NIE. Tiež by ste za ním prišli a nárokovali si doplatenie Vašej investície do notebooku či auta, pretože Vy ste si to kupovali kvôli JEHO objednávke a nie preto, aby Vám to ostalo doma nevyužité ďalšie 3 roky, ale splácať to budete musieť tak či tak… ”
Expert na verejnú dopravu tiež odmieta slová Lunterovcov, že v SAD Zvolen sa správajú ako výpalníci. Je to podľa neho krivda spôsobená dopravcovi, ktorý desiatky rokov plní potreby kraja a je jedným z najväčších a najstabilnejších zamestnávateľov v regióne.
Odborník na dopravu tiež odmieta tvrdenie, že vinníkom je bývalý župan Marian Kotleba a tvrdí, že je to len politická výhovorka Lunterovcov na vzniknutý problém:
“Marian Kotleba podpísal pred uplynutím 10 – ročných zmlúv so SADkami dodatky na ďalších 5 rokov, ktoré predtým schválila krajská dopravná i finančná komisia, napokon aj zastupiteľstvo BBSK s podpornými právnymi stanoviskami Nariadenie EÚ 1370/2007 tento úkon dovoľuje, pričom musí byť odôvodnený napr. investíciou do technickej základne. A táto povinnosť investovať do nových autobusov tam v zmluve bola.
Navyše kraj dosiahol úsporu v rokoch 2017 a 2018, kde sa dohodol so SAD-kami, že budú jazdiť za pevné ceny bez ohľadu na vývoj hlavných nákladov, čím stabilizoval aj rozpočet kraja (predĺžila sa aj doba odpisov) . Ušetril tak v posledných dvoch rokoch zmluvy sumu cca 8 miliónov eur.
Treba poznamenať, že kontrakt so SAD-kami bol v každom regióne tak detailne vnímaný zo všetkých strán, že M. Kotleba by si v tom čase nedovolil podpísať niečo, čo by bolo za hranou zákona. Veď po ňom poľovali všetci a čakali na akúkoľvek jeho chybu. Naopak, dosiahol úsporu pre kraj a doprava pritom fungovala bez problémov, naďalej sa dokonca pokračovalo aj v obnove autobusov za nové moderné ekologické modely.”
Modranský tiež pripomína, že : ” Banskobystrický samosprávny kraj má zákonnú povinnosť zabezpečiť dopravu pre ľudí. Za škody na hospodárskom živote v kraji pri nefungujúcej doprave sa musia zodpovedať tí, ktorí sú verejní činitelia v pozícii štatutárov samosprávy, a to je predseda a podpredseda. Je to ich zákonná povinnosť. Hazardovať takto s každodenným životom ľudí nie je úlohou kraja, ale naopak, vytvárať také prostredie, aby pre ľudí boli zachované všetky služby, na ktoré majú zo zákona nárok.”
Odborník na verejnú dopravu pripomína aj sľuby Jána Luntera pred voľbami:
“O voľbách na predsedu kraja nám Ján Lunter spolu so svojím tímom sľuboval skvalitnenie dopravy v celom kraji, založenie integrovanej dopravy a množstvo iných prvkov, ktoré mali obyvatelia a návštevníci kraja pozitívne pocítiť.
Namiesto toho kraj dodnes neurobil žiadny krok, ktorý by stál za pochvalu v tejto oblasti. Skôr naopak, nové vedenie župy začalo krátko po nástupe na úrad BBSK spochybňovať samotné zmluvy s dopravcami, ktoré boli uzatvorené podľa zákona ešte predchádzajúcimi županmi. Zmluvy o službách, na základe ktorých platí župa kompenzáciu dopravcom za rozdiel medzi nákladmi a tržbami, podpisoval ešte vtedajší predseda BBSK M. Murgaš.”
Vojna so slovenskými autodopravcami podľa neho nie je dobrá cesta:
“Treba si uvedomiť, že dopravné spoločnosti SAD Zvolen a SAD Lučenec sú tu skutočne domácimi spoločnosťami, ktoré tu spolu zamestnávajú približne 1 500 pracovníkov, to je 1 500 rodín v našom kraji. Nie sú to žiadne nadnárodné koncerny, ale subjekty s overenou históriou, ktoré tu poskytujú stabilitu nielen pre svojich zamestnancov, ale pre všetkých ľudí, ktorí využívajú verejnú dopravu. Mnohokrát sa stalo, že pred zrušením spojov z obcí sa ich spoločne so starostami zastali aj títo dopravcovia a ľudia tak nemali narušenú dochádzku do práce či školy.”
Odborník na verejnú dopravu Marek Modranský na záver dodáva:
“Mylné pohnútky súčasného vedenia BBSK pod vedením Jána Luntera a jeho syna Ondreja Luntera priviedli kraj do patovej situácie, kedy naďalej trvá na tom, že zmluvy sú neplatné, no žiada od dopravcov, aby jazdili aj naďalej.
Právny stav dnešnej situácie, ktorú zavinili Lunterovci, však nie je uspokojivý. Ak tvrdia, že zmluva nie je platná, majú len dve možnosti. A to postupovať ako iné kraje – akceptovať zmluvy, ktoré podpísali ich predchodcovia, a začať konečne konať v rozvoji služieb, čo aj ľuďom pred voľbami sľubovali.
A druhá možnosť je pre celý kraj obrovské riziko tým, že si aj dopravcovia môžu rovnako osvojiť právny názor vedenia župy, že zmluvy sú neplatné. Podľa toho zaujmú svoj postoj, a doprava v celom kraji zastane…”
Samuel Gdovin