Bratislava 5. septembra (TASR) – Poslanec NR SR za Obyčajných ľudí a Nezávislé a osobnosti (OĽaNO) Alojz Hlina zrejme podľa dopravných odborníkov nepochopil podstatu zákona o inteligentných dopravných systémoch a robí zbytočný rozruch. Hlina totiž hrozí protestom v prípade, ak sa vláda nevyjadrí k návrhu zákona, o ktorom sa má definitívne rozhodnúť na septembrovej schôdzi.
Návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch zavádza podľa opozičného poslanca do osobných áut technologické zariadenie, ktoré sa má aktivovať v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžiť na to, aby sa lokalizovalo auto postihnuté nehodou a záchranári mohli prísť skôr. Hlina však upozorňuje, že čip bude aj zbierať údaje o prejazdených kilometroch, čo chápe ako prípravu na zavedenie elektronického mýta aj pre osobné automobily.
"Toto určite nie je príprava na zavedenie mýta pre osobné autá," skonštatoval pre TASR dopravný analytik z Inštitútu dopravnej politiky (IDP) Juraj Čermák. Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline sa o možnostiach a filozofii zavedenia mýta pre osobného autá v rámci Európskej komisie ešte len diskutuje. "To je ešte hudba budúcnosti," podotkol Palčák.
Rovnako je podľa odborníkov otázka budúcnosti aj zavádzanie akýchkoľvek čipov do áut. V rámci EÚ sa totiž tiež len diskutuje o tom, či a ako by sa zavádzali do áut čipy, ktoré by pomáhali záchranárom rýchlejšie lokalizovať nehodu a zachrániť tak životy. "Uvažuje sa o tom, že by sa v budúcnosti montovali do nových áut pri ich výrobe," opísal Palčák.
Aj keď v súčasnosti fungujú vo svete Národné systémy dopravných informácií, ktoré získavajú informácie o situácii na cestách a pomáhajú záchranárom a polícii rýchlejšie reagovať pri nehodách, čipy v autách nepoužívajú. Podľa odborníkov ide len o lepšiu súčinnosť záchranárskych zložiek. "Diaľničná polícia je úzko prepojená so záchranármi, čím sa znižuje reakčný čas záchranných zložiek od okamihu nehody po zásah zdravotníkov," dodal Čermák.