Dielo, ktoré začalo vznikať zhruba pred rokom a pol, bude interpretované jedinečným spôsobom. Muzikál je totiž do veľkej miery postavený na rytmizovaných dialógoch. „Mojou ambíciou bolo urobiť niečo iné a Dodo sa toho rád chytil, no jeho podmienka bola, že to musí byť úplne iné…,“ zasmial sa autor hudby Ľubomír Horňák.
Muzikál pritom ponúka dve samostatné dejové línie, ktoré sa v istom okamihu pretnú. V jednej vystupuje v hlavnej úlohe Mária Terézia smútiaca za zosnulým manželom Františkom Lotrinským a v druhej mladá vdova Magdaléna, ktorú pre jej výnimočné schopnosti obvinia z čarodejníctva a chcú ju upáliť. „Mária Terézia pre mňa bola v podstate nevýrazná postava až do okamihu, keď som si uvedomil, že to bola panovníčka, ktorá zastavila bosorácke procesy v Uhorsku. To ma nakoplo k tomu, že som prišiel za Dodom a povedal som mu, poďme urobiť príbeh dvoch žien, ktoré sú zdanlivo každá z iného sveta, z inej hemisféry a kozmu, a pritom majú rovnaké osudy, pocity, starosti a trápenia, každá v tom svojom,“ priblížil Horňák. „Ten nápad bol podľa mňa kľúčový, pretože sme sa na základe neho rozhodli rozprávať príbeh vo dvoch líniách, ktoré spolu súvisia iba v nejakých spodných prúdoch, v nejakých pavučinách vzťahov, v nejakých podobnostiach, v zrkadlení, ale pretnú sa vlastne iba jeden jediný raz a aj to nie celkom explicitne a priamo. Týmto vlastne ponúkame podľa môjho názoru publiku akoby rovno dva muzikály,“ uviedol režisér predstavenia, autor libreta a spoluautor textov Dodo Gombár.
Práca na novinke bola podľa neho veľmi intenzívna. „Bolo to až nečakane náročné, pôvodne sme zamýšľali urobiť komornejší titul a nakoniec je tam osem veľkých postáv na jednej strane, osem veľkých postáv na druhej strane a máme tam aj 14-členný zbor a kapelu, takže vo výsledku z toho vzniklo v porovnaní s mojimi prvotnými myšlienkami niečo oveľa väčšie. Som zároveň rád, že sme si mohli obsadiť ľudí aj zvonku, takže súbor Novej scény je doplnený o hosťujúcich interpretov. Vzniká tu taká napínavá skupina ľudí, ktorí sa navzájom obohacujú,“ podotkol známy tvorca.
Proces vzniku muzikálu dal zabrať aj spoluautorovi piesní Mariánovi Brezánimu. „V porovnaní s predchádzajúcimi dvomi muzikálmi, ktoré sme na Novej scéne realizovali, bol tento ale aj zaujímavejší… Najviac ma dráždil práve tou témou a tým, kam sa to až posunulo. Začiatky boli také rozpačité, pokiaľ do toho nevstúpila čarodejnica, nemalo to tú správnu vôňu… A bolo to náročnejšie aj tým, že Dodo žije v Prahe, tak sme sa stretávali rôzne, na polceste. Bola to výzva, za ktorú ďakujem,“ poznamenal Brezáni.
V úlohe významnej panovníčky Habsburskej dynastie sa v muzikáli predstaví Sisa Sklovská, jej syna Jozefa II. stvárnia v alternácii Dávid Hartl a Martin Harich, dcéru Máriu Kristínu si zahrá Jana Lieskovská a v postave generála Hadíka sa predstaví Braňo Deák. Mladú vdovu Magdalénu, ktorú obvinia z bosoráctva, stvárnia Petra Dubayová v alternácii s Viktóriou Matušovovou. Okrem nich sa na doskách objavia aj Pavol Plevčík, Tomáš Majláth, Karol Čálik, Martin Kaprálik v alternácii s Marcelom Ochránkom, Lucia Vráblicová, Dárius Koči, Peter Makranský, Mirka Partlová a ďalší.
Sklovská je za hlavnú postavu v novom predstavení veľmi vďačná. „Je pre mňa cťou, že po dvoch femme fatale, Mate Hari a Madame de Pompadour, môžem opäť stvárniť jednu úžasnú ženu, ktorá sa vryla do našej histórie,“ skonštatovala speváčka. Na stvárnení Márie Terézie sa podľa vlastných slov celkom nadrela. „Táto rola bola pre mňa najťažšia na zapamätanie si, tie texty sú písané tak, že nemajú bežný slovosled, je to také nezvyčajné, preto sa mi to veľmi ťažko vrývalo do hlavy. Mala som čo robiť, aby som sa to naučila tak, ako to Dodo a Marián napísali. Zažili sme naozaj dosť perné skúšky, s tým, že ja okrem divadla robím bársčo iné, takže nebolo jednoduché, aby som to aj sama stihla, ale podarilo sa. Je to veľmi zaujímavé dielo, ktoré bude podľa mňa dosť veľkým prekvapením pre všetkých, ktorí sú zvyknutí na klasické muzikály, no je už na publiku, ako to vezmú. Osobne sa mi to rytmické rozprávanie veľmi páči, pretože je to iné a nové, na Slovensku také niečo ešte nebolo. Verím, že to ľudia pochopia a že sa im to zapáči tiež,“ uviedla energická interpretka, ktorej sa muzikál podľa jej slov počas skúšobného obdobia výrazne dotýkal.
„Stvárňujem obdobie Máriinho života, keď jej zomrie manžel, takže sa veľakrát počas predstavenia nachádzam v dosť depresívnom stave, a to na mňa doliehalo. Ja sa totiž s každou postavou, ktorú v živote hrám, veľmi zžijem, doslova žijem ten jej život, inak to ani neviem, som veľmi citlivý človek a herec, ktorý to chce podať najlepšie, ako sa dá a tak som sa párkrát pristihla, že som skutočne bola v depresii. Ale tak to asi má byť, pretože to musím tak zahrať a jednoducho to tak na tom javisku cítim… Samozrejme, nie som depresívna stále, nájdu sa aj krásne okamihy, keď sa stretnem s blízkym priateľom Hadíkom alebo s dcérou Máriou Kristínou, vtedy mám úsmev na tvári, takže sa nemusíte báť, nebudem hrať iba čisto depresívnu Máriu Teréziu. Tá rola je, naopak, veľmi rozmanitá a práve to ma na nej baví,“ uzavrela Sklovská.
Choreografiu predstavenia zostavil Ján Ševčík a súčasťou tvorivého tímu muzikálu boli aj dve Češky – o kostýmy sa postarala Hana Knotková a scénu vymyslela Lucie Labajová.